TY - JOUR ID - 120960 TI - ارزشیابی شایستگى تولید و اجرای آزمون‌های تحصیلی در دانشجومعلمان آموزش زبان و ادبیات فارسی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - قمری, حیدر AU - موسی پور, نعمت اله AU - شادروی‌منش, محمد AD - گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران AD - گروه آموزش ابتدایی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان AD - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 15 IS - 58 SP - 111 EP - 144 KW - شایستگى حرفه‌ای دانشجومعلمان KW - شایستگی تولید و اجرای آزمون‌های تحصیلی KW - آموزش زبان و ادبیات فارسی KW - دانشگاه فرهنگیان DO - N2 - مقالۀ حاضر به سنجش میزان شایستگی دانشجومعلمان رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی در زمینه‌های دسته‌بندی آزمون‌ها، طرح‌ریزی آزمون، تجزیه‎وتحلیل آزمون‌ها، روش‏ها و ابزارهای جدید در سنجش، و آزمون‌های هنجارشده می‌پردازد. بدین منظور از روش ارزشیابی با به کارگیری طرح سنجش دوگروهی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش دانشجومعلمان کارشناسی پیوستۀ رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی و نمونۀ آماری آن از بین دانشجومعلمان مذکور، شامل دو ورودی، یعنی پذیرفته‌شدگان سال‌‌های 1394 و 1396، انتخاب شد. از بین دو گروه ورودی‌ که تعدادشان جمعاً 694 نفر بود، از نمونه‌ای به حجم 283 نفر آزمون به عمل آمد. تحلیل داده‏ها نشان می‌دهد دانشجومعلمان در مؤلفه‌های پنج‌گانۀ بررسی‌شده، شایستگی لازم را احراز کرده‌اند. یعنی در سه مؤلفه، در سطحی متوسط و در مؤلفۀ دسته‌بندی آزمون‌ها در سطحی ضعیف حائز شایستگی شده‌اند. آنان در مؤلفۀ طرح‌ریزی آزمون در سطحی بسیار ضعیف قرار دارند. لذا می‌توان نتیجه گرفت که آنان در تولید و اجرای آزمون‌های تحصیلی مجموعاً شایستگى حرفه‌ای لازم را احراز کرده‌اند. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_120960.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_120960_fbac18f354d52be875d06f441aec78df.pdf ER -