TY - JOUR ID - 118898 TI - بررسی میزان (عدم) هم پوشانی محتوایی کتب تازه تالیف زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول و دوم با اصول سیاست‌گذاری آموزش زبانهای خارجی در ایران JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - راستی, علیرضا AU - نوحی جدسی, نسیمه AD - دانشگاه سلمان فارسی کازرون Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 61 SP - 129 EP - 150 KW - کتب آموزش زبان انگلیسی KW - برنامه درسی ملی KW - رویکرد ارتباطی KW - متوسطه اول و دوم DO - N2 - مقاله حاضر، با اتخاذ رویکردی کلی و دربرگیرنده به مفهوم سیاست‌گذاری آموزش زبان‌های خارجی در محیط ایران، بر آن است تا به بررسی میزان و ماهیت هم خوانی یا عدم هم خوانی کتب تازه تالیف زبان انگلیسی در مقطع متوسطه اول (Prospect Series) و متوسطه دوم (Vision Series) با اصول مصرح در برنامه درسی ملی و اسناد مرتبط با آن بپردازد. بدین منظور، متون سیاست‌گذاری آموزشی (شامل بخش زبان­های خارجی برنامه درسی ملی و توضیحاتی که در مجموعه کتب فوق خطاب به معلم آمده) مورد تحلیل محتوا قرار گرفته اصول آنها استخراج گردید. متعاقب آن، برای اطمینان از وجود یا عدم وجود اصول مستخرج در قالب شکلی و محتوایی کتب و ماهیت آنها، درس‌های دو مجموعه ذکر شده  آموزش زبان مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. نتایج تحقیق مبین این نکته است که، به رغم تلاش مولفان در گنجاندن بسیاری از اصول و فرضیات رویکرد ارتباطی مورد اشاره و تاکید برنامه درسی ملی در کتب، پیاده سازی و به کارگیری آن‌ها سنخیت زیادی با یافته‌های تحقیقات آموزش زبان و نظرات متخصصان امر ندارد. مضافاً اینکه اصول مهمی دیگری هم هستند که یا به کل نادیده انگاشته شده‌اند و یا توجه مقتضی بدان‌ها صورت نگرفته است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_118898.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_118898_6ecee6a1cecf0ad1c4606f937598e21c.pdf ER -