TY - JOUR ID - 118896 TI - تحلیل محتوای کتاب‌های درسی پایه پنجم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان مبتنی بر هوش معنوی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - یوسفیان اهری, پونه AU - رنجدوست, شهرام AU - عظیمی, محمد AD - دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. AD - استادیار، گروه برنامه ریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. AD - استادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 15 IS - 59 SP - 115 EP - 152 KW - فلسفه برای کودکان KW - اجتماع پژوهشی KW - هوش معنوی KW - کتاب های درسی پایه ی پنجم ابتدایی DO - N2 - مقاله حاضر درصدد تحلیل محتوای کتاب‌های درسی پایه پنجم ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های برنامه درسی آموزش فلسفه برای کودکان مبتنی بر هوش معنوی است. روش پژوهش توصیفی، شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن کاربردی بوده و منابع مورد تحلیل جهت شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها، متن اسناد کتابخانه‌ای و کلیه کتاب‌های پایه‌ پنجم ابتدایی بوده است. ابزارهای اندازه‌گیری، فرم فیش‌برداری و همچنین سیاهه‌ تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و روایی تحقیق از نظر صاحب‌نظران و متخصصان فلسفه‌ برای کودکان و برنامه‌ریزی درسی مورد تأیید واقع گردید و پایایی آن نیز از طریق محاسبه‌ی آلفای کرونباخ 93٪ بیان گشت. در تحلیل محتوا و با استفاده از آنتروپی شانون مؤلفه پیامدهای فردی تفکر فلسفی با ضریب اهمیت 564/0 بیشترین و مؤلفه چیستی فلسفه با ضریب اهمیت 027/0، کمترین توجه را به خود اختصاص داده است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_118896.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_118896_83bb389140186c46782bcc7d84c8c6e3.pdf ER -