TY - JOUR ID - 100337 TI - مقایسه میزان حضور مولفه‌‌های هویت ملی در کتاب‌‌های قدیم و جدید زبان انگلیسی نظام آموزش و پرورش رسمی ایران JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - علوی مقدم, سید بهنام AU - افراسیابی, مهدیه AD - مدیر گروه زبانهای خارجی دفتر تالیف کتب درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی AD - اداره آموزش و پرورش منطقه 16 تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 16 IS - 60 SP - 147 EP - 174 KW - کتاب‌‌های تازه تالیف KW - دوره راهنمایی قدیم KW - دوره اول متوسطه KW - زبان انگلیسی KW - هویت ملی KW - نظام رسمی آموزش و پرورش DO - N2 - مسئله هویت ملی می‌تواند به عنوان یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده شخصیت فرد و بارزترین نوع هویت جمعی به شمار رود. از طرفی نظام آموزش و پرورش از جمله عناصر اصلی شکل دهنده هویت فردی افراد جامعه است، لذا بررسی کتاب‌‌های آموزشی و مواد درسی به عنوان اصلی ترین بخش‌‌های این مهم می‌تواند زمینه ساز ایجاد بسترهای مناسب رشد و ارتقا هویت افراد جامعه باشد.    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان حضور مولفه‌‌های هویت ملی در کتاب‌‌های قدیم و جدید زبان انگلیسی آموزش و پرورش رسمی ایران صورت پذیرفته است. روش مورد استفاده برای تحقق بخشیدن به این هدف، روش توصیفی-تحلیلی از نوع کتابخانه ای (اسنادی)و تحلیل محتوای کتاب‌‌های تازه تالیف زبان انگلیسی دوره متوسطه اول با عنوان (English for schools: Prospect Series) و کتاب‌‌های زبان انگلیسی دوره راهنمایی قدیم (The Right Path to English) است. در این راستا ابعاد مختلف هویت ملی از جمله ابعاد ملی، فرهنگی، مذهبی، جغرافیایی، سیاسی، اقوام و خرده فرهنگ‌‌ها و نیز نمادهای ملی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. یافته‌‌های پژوهش حاکی از آن است که ابعاد مختلف هویت ملی را  می‌توان در قالب تصاویر و کلمات کتاب‌‌های تازه تالیف زبان انگلیسی به وضوح مشاهده کرد و این امر در مقایسه با کتاب‌‌های دوره راهنمایی قدیم بسیاردقیق تر و بیشتر مورد توجه مولفان قرار گرفته اند و تفاوت معناداری در نمود مولفه‌‌های مورد بررسی مشاهده می‌گردد.  UR - https://www.jcsicsa.ir/article_100337.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_100337_aeebbb0b107e810c94c1a33f190f098e.pdf ER -