%0 Journal Article %T ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه های درسی نال %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A مرزوقی, رحمت اله %A جهانی, جعفر %A محمدی, مهدی %A زارع, پریسا %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 12 %N 46 %P 35-58 %! ساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه های درسی نال %K برنامه درسی نال %K برنامه درسی مغفول %K برنامه درسی منسوخ %K برنامه درسی محرَّف %K برنامه درسی عقیم %R %X مفهوم برنامه درسی نال (1979) اولین بار به وسیله آیزنر مطرح گردید. از نظر وی آنچه از دستور کار مدارس حذف می‌شوند، زمینه‌ساز بروز نقایص تربیتی در متربیان می‌گردد. بروز نقایص تربیتی عمدتاً ناشی از حذف برخی از آموزش‌ها نمی‌باشد، بلکه وجوه دیگری از برنامه درسی نال مانند برنامه درسی مغفول، منسوخ، محرَّف و عقیم وجود دارند که آن‌ها نیز موجب بروز کمبودهایی در جریان تعلیم و تربیت افراد می‌گردد (مرزوقی، 2015). در این مقاله تلاش می‌گردد، انواع برنامه‌های درسی نال در دو بعد عامدانه و غیر عامدانه و در سطوح قصد شده، اجراشده و آموخته شده مورد بررسی و اعتبار یابی قرار گیرد. برای تعیین روایی این یافته‌ها، از روش تحلیل گویه و برای تعیین پایایی و اعتبار آن از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که یافته‌های به دست آمده حکایت از روایی و اعتبار بسط مفهومی و انواع برنامه‌های درسی نال مطرح شده در این پژوهش دارد.   %U https://www.jcsicsa.ir/article_63746_817fe7bf4d3df80ca9c7d3bf3968584b.pdf