%0 Journal Article %T باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانش‌آموزان %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A فرامرزپور, نوشین %A رفیع‌پور, ابوالفضل %D 2014 %\ 11/22/2014 %V 9 %N 34 %P 117-132 %! باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانش‌آموزان %K باورهای دانش آموزان %K تفاوت جنسیتی %K ریاضی %R %X هدف مقاله حاضر، بررسی باورهای دانش­آموزان در مورد ماهیت حوزه ریاضی از منظر جنسیت (مردانه، زنانه، خنثی) از طریق وجود یا نبودِ تفاوت جنسیتی در پاسخ­های دانش­آموزان بود. بدین منظور، مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی توسط 400 نفر (200 نفر دختر و 200 نفر پسر) از دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان جیرفت در رشته­های ریاضی و تجربی تکمیل شد. برای تحلیل داده­های حاصل از پرسشنامه از آزمون­های من­ویتنی، خی دو و t گروه­های مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بودند که ریاضی از نظر این دانش‌آموزان، یک حوزه مردانه است و در پاسخ­های دانش­آموزان، این نگاه مشهود بود. همچنین نتایج نشان دادند که نظرات دختران و پسران در مورد برخی از گویه­های پرسشنامه با هم متفاوت است. با توجه به این که ریاضی از نظر دانش­آموزان شرکت کننده در پژوهش حاضر، یک حوزه مردانه به حساب آمده است، لازم است معلمان و آموزشگران ریاضی، اقداماتی را جهت اصلاح چنین باورهایی انجام دهند. %U https://www.jcsicsa.ir/article_60902_bb22c707f652d9d03411a0e24fb398d8.pdf