%0 Journal Article %T نیازسنجی برنامه درسی زبان آموزی دانش آموزان پیش دبستانی مناطق دوزبانه، براساس مدل کلاین %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A وفایی فر, گلاویژ %A قاسم پور مقدّم, حسین %A پیری, موسی %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 9 %N 35 %P 39-62 %! نیازسنجی برنامه درسی زبان آموزی دانش آموزان پیش دبستانی مناطق دوزبانه، براساس مدل کلاین %K نیازسنجی %K برنامه‌ی درسی زبان آموزی %K عناصر نُه گانه کلاین %K پیش دبستانی %R %X هدفِ پژوهش حاضر، نیازسنجی برنامه‌ی درسی زبان­­آموزیدانش­آموزان مناطق دوزبانه، بر­اساس مدل کلاین است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و فن نیازسنجی «رویداد مهم» است.جامعه آماریِ پژوهش شامل 33 نفرمربی پیش­­دبستانی و 73 نفر معلّم پایه اوّلِ ابتدایی است. ابزارهای پژوهش پرسش­­نامه محقق ساخته، مشاهده و مصاحبه است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان می­دهد که در عنصر «اهداف» مقوله گوش دادن؛ در «محتوا» فعالیت­­های آموزشی جذاب؛ در «فعالیت­های یادگیری» زبان­ آگاهی تکیه­­گاه آموزش نباشد؛ در «ارزشیابی» فعالیت­محور بودن؛ در«راهبردهای تدریس» قصه­­گویی؛ در «منبع، و ابزار» استفاده از تصاویر، لوح و CD؛ در «زمان»30 دقیقه؛ در «محیط» فضای آموزشی دوسویه و در عنصر «گروه­بندی»10 تا 15 نفر؛ بالاترین اولویت را در بین نیازها به خود اختصاص داده است. و نیز بین نظرات مربیان پیش­دبستانی و معلّمان پایه اوّل ابتدایی در مورد نیازها بر­اساس عناصر کلاین به غیر از عنصر «زمان» تفاوتِ معنی­داری وجود دارد. %U https://www.jcsicsa.ir/article_60870_5097d2a9ab09787f886abd980fc2490a.pdf