%0 Journal Article %T ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه در گستره برنامه درسی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A یوسفی, مریم %A عصاره, علیرضا %A حسینی خواه, علی %D 2016 %\ 11/21/2016 %V 11 %N 42 %P 95-134 %! ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه در گستره برنامه درسی %K پروژه %K برنامه درسی %K الگوی یادگیری %K آموزش %K ساختارگرایی %R %X هدف مقاله، تبیین ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه در گستره برنامه درسی می­باشد. در این نوشتار، یادگیری مبتنی بر پروژه از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. به طوری که ابتدا، مفهوم پروژه و یادگیری مبتنی بر پروژه توصیف و در ادامه ارتباط منطقی پروژه و برنامه درسی بررسی شد. سپس رویکردهای مختلف آموزشی ارائه گردید که به وسیله آن، وجه ماهیت و دلالت یادگیری مبتنی بر پروژه مورد تأکی د قرار گرفت. برای دستیابی به تبیین فوق از روش سنتز پژوهی استفاده شد که در آن پژوهش‌های مرتبط با یادگیری مبتنی بر پروژه با روشی نظام‌مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته‌بندی شدند. در مرحله بعد 71 پژوهش که معیارهای مورد نظر را داشتند انتخاب شدند، سپس ترکیبی از یافته‌های آنان طبق اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی داده‌ها، ارائه شده است. یافته‌های این پژوهش با مشخص نمودن ماهیت و دلالت این نوع یادگیری نشان می‌دهد که با توجه به پیشینه نظری و تجربی موجود، این ایده به عنوان یک برنامه درسی می‌تواند قابل طرح باشد %U https://www.jcsicsa.ir/article_60630_2e2c6d02fa32e2e79f562a1d97bfb30c.pdf