%0 Journal Article %T ارزیابی عملکرد دانش آموزان پایه نهم در آزمون سواد ریاضی با تأکید بر کتاب های درسی ریاضی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A شایان, مریم %A یافتیان, نرگس %D 2022 %\ 07/23/2022 %V 17 %N 66 %P 41-74 %! ارزیابی عملکرد دانش آموزان پایه نهم در آزمون سواد ریاضی با تأکید بر کتاب های درسی ریاضی %K سواد ریاضی %K دانش‌آموزان پایه‌ نهم %K کتاب‌های درسی ریاضی متوسطه اول %K مطالعه پیزا %R %X هدف پژوهش حاضر، ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان پایه نهم در آزمون سواد ریاضی و بررسی نتایج آن با تأکید بر کتاب‌های درسی ریاضی است. جامعه این پژوهش دانش‌آموزان پایه ‌نهم شهرستان نجف‌آباد و نمونه شامل 250 دانش‌آموز دختر و پسر است که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده است. ابزار اندازه‌گیری آزمونی است که روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحب‌نظران تأیید شد. ضریب پایایی آزمون، 73/0بدست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبول آن است. بر اساس نتایج، دانش‌آموزان در آزمون سواد ریاضی عملکرد مطلوبی نداشتند و تنها 35 درصد آنها به سؤالات پاسخ درست داده‌اند. با بررسی مسائل زمینه‌مدار در کتاب‌های ریاضی متوسطه اول، مشخص شد که از دلایل عملکرد نامطلوب دانش‌آموزان، غیرواقعی و ناآشنا بودن مسائل زمینه‌مدار کتاب‌های ریاضی متوسطه اول و استفاده از فرایندهای تکراری در حل آن‌ها است. نتایج این پژوهش می‌توانند منجر به بازنگری در کتاب‌های درسی، آموزش معلمان و روش‌های ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد ریاضی دانش‌آموزان شود. %U https://www.jcsicsa.ir/article_150606_b3dd6ea14968cea27d69f9e3c48f5f3f.pdf