%0 Journal Article %T طراحی الگوی آموزش سواد رسانه‌ای برای معلمان، بر اساس رویکرد داده بنیاد %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A معتمدی محمدآبادی, مرضیه %A نصر اصفهانی, احمدرضا %A اسدی, عباس %A زمانی, بی بی عشرت %D 2023 %\ 01/21/2023 %V 17 %N 67 %P 139-170 %! طراحی الگوی آموزش سواد رسانه‌ای برای معلمان، بر اساس رویکرد داده بنیاد %K سواد رسانه ­ای %K آموزش %K معلم %K داده ­بنیاد %R %X مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی آموزش سواد رسانه­ای برای معلمان انجام شد. این پژوهش به صورت کیفی با روش داده بنیاد اجرا شد. برای جمع­آوری داده­ها 28مصاحبه نیمه­ساختاریافته با متخصصان علوم ارتباطات، علوم تربیتی و فعالان رسانه­ای انجام شد. نمونه­گیری به صورت هدفمند، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده­های حاصل از مصاحبه براساس کدگذاری نظریه داده­بنیاد تحلیل شد. نتایج بدست آمده نشان داد به دلیل الزامات شغلی، تحولات اجتماعی و مخاطرات رسانه (عوامل علی) باید سواد رسانه­ای در ابعاد دانش، نگرش و مهارت (پدیده محوری) به­صورت آموزش­های اولیه و ثانویه (راهبردها) به معلمان ارائه شود. سیاستگذاری­ها­، تدوین برنامه و تامین مالی (بسترها) درکنار عوامل انگیزشی، شایستگی مدرسان، محتوا و تجهیزات (عوامل­مداخله­گر) موفقیت برنامه را تحت تاثیر قرار می­دهد و پیامدهای فردی، شغلی و اجتماعی ایجاد خواهدکرد. الگوی تدوین شده می­تواند در قالب چارچوبی علمی، برنامه­ریزی برای آموزش سواد رسانه­ای معلمان را در دانشگاه فرهنگیان و آموزش­و­پرورش تسهیل نماید.  %U https://www.jcsicsa.ir/article_144436_529fa9d8e7b9130e3a7e145490796b4f.pdf