%0 Journal Article %T تبیین تربیت هنری از دیدگاه دیویی و بررسی انتقادی آن از منظر آراء اندیشمندان %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A غلام پور, میثم %A مهرمحمدی, محمود %A اوضاعی, نسرین %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 16 %N 60 %P 7-36 %! تبیین تربیت هنری از دیدگاه دیویی و بررسی انتقادی آن از منظر آراء اندیشمندان %K تربیت هنری %K زیباشناسی %K تعلیم و تربیت %K دیویی %R %X مقاله حاضر با هدف تحلیل و بررسی انتقادی تربیت هنری از دیدگاه جان دیویی انجام گرفته است. برای تحقق این هدف از روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شده است. جامعه آماری در برگیرنده کلیه منابع اعم از کتاب­ها، مقالات، مطالعات و پژوهش­های مرتبط با موضوع بوده است. نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند. داده­های مورد نظر از طریق سیاهه یادداشت برداری گردآوری و اطلاعات به روش کلامی، تصویری و استنتاج منطقی تحلیل شد. در ادامه دیدگاه دیویی با توجه به آرای تربیتی آیزنر،گرین و علامه جعفری مورد بررسی انتقادی قرار گرفت. براساس یافته­های پژوهش، تربیت‏هنری و زیباشناسانه از دیدگاه دیویی مبتنی بر تجارب زیباشناسانه، هدف تربیت هنری توانمندی در کسب تجارب زیباشناسانه، محتوا تجربه­محور، روش تربیت حل­مسئله و با توجه به روحیه کاوشگری و ارزشیابی به صورت فرآیندی می­باشد. در نهایت براساس بررسی انتقادی انجام شده تربیت هنری دیویی از تأثر زیباشناسی قابل توجهی برخوردار است؛ اما از منظر محتوای زیبایی­شناسی از شرایط مساعد برخوردار نیست.   %U https://www.jcsicsa.ir/article_131801_212bdb2217336a7cd3f219e4898ed0fc.pdf