%0 Journal Article %T تبیین مدلی برای تدریس مبحث ساده‌کردن عبارت‌های جبری در پایه هشتم %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A فرامرزپور, نوشین %A فدایی, محمدرضا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 15 %N 57 %P 41-64 %! تبیین مدلی برای تدریس مبحث ساده‌کردن عبارت‌های جبری در پایه هشتم %K نظریه ساخت‌وسازگرایی %K ساده‌کردن عبارت‌های جبری %K روش تحقیق ترکیبی %K دانش‌آموزان پایه هشتم %R %X پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی مبتنی بر نظریه ساخت­وسازگرایی، برای تدریس مبحث ساده­کردن عبارت­های جبری و بررسی تأثیر آن بر یادگیری دانش­آموزان پایه هشتم انجام شد. روش این پژوهش ترکیبی بود؛ بدین ترتیب که برای تبیین مدل طراحی­شده، یک گروه کانونی در سه جلسه تشکیل شد و 15 معلم ریاضی داوطلب در یکی از شهرستان­های شرقی ایران، شرکت کردند. در بخش کمّی، 60 دانش­آموز پایه هشتم همان شهرستان به صورت نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و با توجه به طرح آزمایشی، به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. پس از گرفتن پیش­آزمون، به گروه آزمایش، مبتنی بر مدل آموزشیِ اعتباربخشی شده و به گروه کنترل، به روش سنتی تدریس شد و در پایان، داده­ها از طریق یک پس­آزمون جمع­آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که روش طراحی­شده مبتنی بر ساخت­وسازگرایی، مناسب­تر از روش­های سنتی بود و تأثیر مثبتی بر یادگیری دانش­آموزان پایه هشتم گذاشت. %U https://www.jcsicsa.ir/article_112944_17c0fca5ca90b24a5e9dc6e7e442e083.pdf