%0 Journal Article %T الگوی پیامدهای ارزشی و مهارتی آموزش زیبایی شناسی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A مهرجو, ناهید %A نوریان, محمد %A نوروزی, داریوش %A عبایی کوپائی, محمود %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 16 %N 60 %P 65-98 %! الگوی پیامدهای ارزشی و مهارتی آموزش زیبایی شناسی %K آموزش زیبایی­شناسی %K پیامدهای زیبایی­شناسی %K نگرش­ها %K مهارت­های شناختی %K مهارت­های تجربی %R %X هدف مقاله، بررسی نظام­مند و ارائه فراترکیبی از پژوهش­های مرتبط با پیامدهای آموزش زیبایی­شناسی براساس نگرش­ها (باورها، ارزش­ها) و مهارت­ها بود. رویکرد پژوهش، کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با روش سنتز پژوهی بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با شیوه تحلیل محتوای استقرایی با رویکرد جهت­دار انجام شد که پژوهش­های اخیر با روشی نظام­مند انتخاب، واکاوی محتوایی و دسته­بندی شدند. جامعه مورد بررسی، تحقیقات مرتبط با موضوع از سال­های 2000 تا 2019 منتشر در سایت­های معتبر داخلی و خارجی است. از مجموع 60 مقاله و کتاب، 47 نمونه به روش هدفمند انتخاب گردید و پایه­های نظری و مضامین اصلی استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شدند. نتایج نشانگر مدل مفهومی، در سه طبقه اصلی نگرش­ها (باورها، ارزش­ها)، مهارت­های شناختی و مهارت­های عملی(تجربی) می‌باشد. مقوله‌ها در برخی از ابعاد همپوشانی دارند. نتایج، آموزش زیبایی شناسی را در توسعه پیامدهایی چون درک و لذت از زیبایی، کنش اجتماعی، ارتقاء تفکر، تجربیات یادگیری محور و ارتباط معنایی با دنیای واقعی مورد تأکید قرار داد.   %U https://www.jcsicsa.ir/article_112939_ba5256b0c0b6d7dcee125698fa384a0c.pdf