%0 Journal Article %T ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سطح برنامه درسی اجراشده %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A سلسبیلی, نادر %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 14 %N 55 %P 141-176 %! ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سطح برنامه درسی اجراشده %K ارزشیابی برنامه درسی %K برنامه درسی اجراشده %K درس زبان فارسی %K دوره اول ابتدایی %K مؤلفه‌های برنامه درسی %K ویژگی‌های وضع مطلوب اجرای برنامه درسی %R %X ارزشیابی برنامه درسی اجرا‌شده فارسی دوره اول ابتدایی، سطح دوم از ارزشیابی دوره‌ای برنامه درسی فارسی ابتدایی ‌است که پس از ارزشیابی برنامه درسی قصد‌شده، هدفش تعیین شایستگی‌ها و نارسایی‌های برنامه درسی اجرا‌شده در پایه‌های اول تا سوم دوره ابتدایی است. برای ‌انجام ارزشیابی چهار هدف ‌ویژه دنبال ‌شده ‌است: الف- تبیین ویژگی‌هایِ وضع‌مطلوب اجرای برنامه درسی فارسی، ب- تبیین ‌ویژگی‌های برنامه درسی اجراشده، ج- مقایسه بین ویژگی‌های وضع مطلوبِ اجرای برنامه درسی و ویژگی‌های برنامه درسی اجرا‌شده و د- بررسی انسجام‌ عمودی برنامه درسی اجرا‌شده. برای پاسخ‌ به سوالات‌ پژوهش، از پیمایش ‌‌میدانی و ابزارهای مختلف ‌در‌ گرداوری داده‌ها شامل اجرای‌ پرسش‌نامه ویژگی‌های وضع‌مطلوب اجرای برنامه درسی، شش دور مشاهده از کلاس‌های درس، گزارش‌های ‌هفتگی معلمان ‌گزارشگر، نگرش‌سنج، و ‌مصاحبه با معلمان منتخب استفاده‌ شده است. یافته‌های بدست آمده، از چالش‌ها و کاستی‌های قابل‌توجهی از نظر ویژگی‌های محتوایی، روش آموزش، موقعیت‌های یادگیری، ارزشیابی از آموخته‌ها، کاربرد مواد و منابع آموزشی، زمان‌بندی، مکان و فضای ‌آموزش،‌ و بستر اجرایی حکایت می‌کند. از نظر آموزش خط تحریری و محتوا و روش ‌آموزش در ‌مناطق دوزبانه نیز، موانع و کاستی‌های قابل‌ توجهی در برنامه درسی اجراشده دوره اول ابتدایی مشهود است. %U https://www.jcsicsa.ir/article_105807_a398b24a7db58271a9bcd612921eece4.pdf