%0 Journal Article %T بررسی جایگاه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش از دیدگاه دانش آموزان پایه نهم استان همدان در سال 1397 %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A میرزایی فر, داود %A سراجی, فرهاد %A شمس, فاطمه %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 14 %N 54 %P 153-184 %! بررسی جایگاه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش از دیدگاه دانش آموزان پایه نهم استان همدان در سال 1397 %K انتخاب رشته %K رشته‌های تحصیلی %K فنی و حرفه‌ای‌ %K کار و دانش %R %X هدف پژوهش حاضر شناسایی جایگاه رشته‌هایرشته های فنی و حرفه‌ایحرفه ای و کاردانشکار دانش از دیدگاه دانش آموزان پایه نهم استان همدان در سال 1397 بود. این پژوهش ازلحاظاز لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و روش آن توصیفی -پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر و دختر پایه سوم دوره متوسطه اول استان همدان بود. نمونه‌ها به‌صورتبه صورت روش نمونه‌گیرینمونه گیری تصادفی خوشه‌ایخوشه ای از بین سه شهرستان همدان، ملایر و نهاوند، 16 مدرسه و 49 کلاس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوریجمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، فهرست مشاغل مورد تائیدتایید خبرگان و مدیران هنرستان‌ها بود که به دانش‌آموزان ارائه گردید تا از بین آن‌هاآنها رشته‌های دلخواه خود را انتخاب نمایند. برای تجزیه‌وتحلیلتجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های درصد، فراوانی و میانگین و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته‌ها نشان‌دهندهنشان دهنده رشته‌های موردنظرمورد نظر دانش‌آموزاندانش‌اموزان به تفکیک دختر و پسر در دوشاخهدو شاخه فنی و ‌‌حرفه‌ای و کاردانش و در چهار زمینه خدمات، هنر، کشاورزی و صنعت به تفکیک است. آموزش‌وپرورشآموزش و پروزش می‌تواند رشته‌هایرشته های موردعلاقهمورد علاقه دانش آموزان (اشاره‌شدهاشاره شده در این پژوهش) استان همدان در شاخه‌هایشاخه های فنی و حرفه‌ایحرفه ای و کاردانش را در کنار دیگر مؤلفه‌هایمولفه های مهم جهت انتخاب رشته‌هایرشته های اولویت‌داراولویت دار برای دانش آموزان به کار گیرد و از نتایج این پژوهش استفاده نماید. %U https://www.jcsicsa.ir/article_100856_94467eb18381143c8aff6e9553cf4f39.pdf