@article { author = {fathi, masoomeh and saedipour, esmael and ebrahimi ghavam, Soghra and Delavar, Ali}, title = {The Success Teacher Training University Curriculum for Improving the Professional Competencies of Teachers}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {13}, number = {50}, pages = {143-170}, year = {2018}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The mission of the Teacher Training University is educating reflective and competent teachers who are one of the essential components of education. This study aims to investigate the success of Teacher Training University Curriculum for developing professional competencies in teachers using causal-comparative method. The statistical population of this article included 1592 graduates of the educational and basic sciences from the Teacher Training University of Tehran during the year of 2017-18. A sample of 310 graduates was selected through random sampling Based on Cochran formula. The data collection tools was a researcher made questionnaire. The analysis of variance and T-test were used to analyze the data. The results indicate that achieving the teacher's competencies in Pedagogical Content Knowledge (PCK) curriculum in both groups are more than general programs and the achievement of competencies in graduates of the educational sciences in both areas of general and Pedagogical Content Knowledge (PCK) is significantly higher than the graduates of the basic sciences. }, keywords = {teacher professional competency,graduate,Teacher Training University,general curriculum,Pedagogical Content Knowledge (PCK) curriculum}, title_fa = {موفقیت برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی}, abstract_fa = {مأموریت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم فکور و شایسته است. هدف این مقاله بررسی موفقیت برنامه‌های درسی دانشگاه فرهنگیان در دستیابی دانش‌آموختگان به شایستگی‌های حرفه‌ای معلمی است و با روش علی- مقایسه‌ای انجام شده است. جامعه آماری، کلیه دانش‌آموختگان علوم تربیتی و علوم پایه پردیس‌های تهران در سال 97-1396 به تعداد 1592 نفر بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 310 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها، و از آزمونهای تحلیل واریانس و تی برای تحلیل داده‌ها، استفاده شد. یافته‌ها نشان داد دستیابی به شایستگی‌های معلمی در برنامه‌هایموضوعی تربیتی (PCK) در هر دو گروه بررسی شده، از برنامه‌های عمومی بیشتر است و دستیابی به شایستگی‌ها در دانش آموختگان علوم تربیتی در هر دو حوزه برنامه‌های عمومی و برنامه‌هایموضوعی تربیتی به‌طور معنی‌داری بالاتر از گروه علوم پایه است. }, keywords_fa = {شایستگی‌ حرفه‌ای معلم,دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان,برنامه درسی عمومی,برنامه درسی موضوعی تربیتی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_85593.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_85593_67bb9f912ba3c9f69b54b2d457dfdad7.pdf} }