@article { author = {Gh, M and M, N and Haji-Hosseinnejad, Gholamreza and H, A}, title = {Designing of Curriculum Model for Training Teacher Educator based on Competencie’s Reflective Practice}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {13}, number = {50}, pages = {45-74}, year = {2018}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to Designing of Curriculum Model for Training Teacher Educator based on Competencie’s Reflective Practice. Using the method (Integrative Inquiry: The Research Synthesis), the text of the documents and handwritten texts available from the great scholars, in the field of education, teacher training was studied and after analyzing the propositions extracted from the foundations of education, The themes of "multidimensional negligence, comprehensiveness and meditation, micro-development and metacognition, and experimental learning and action in the position" were extracted. In order to achieve such key characteristics in educators,"reaching out to experiencing, discovering new methods with direct experience, creating learning willingness and motivation, Enhancing personal and team capabilities "accomplishes goals and "Extension of educational concepts and principles of education, The desire to expand knowledge and experience of teachers, build new knowledge and align with humanities and ethics " Promotes theoretical knowledge and "to create individual abilities along with group collaboration, membership in the organization Disparity, Educational Situation Analysis and Expansion of Thinking in Action" Practical knowledge realization and "Evaluation for learning rather than learning assessment, feedback from evaluation, looking at the multiple questions of the curriculum and position-based assessment based on ethical and value orientations" will lead to the implementation of the evaluation method.}, keywords = {Curriculum Model,Teacher Educator,Competencie’s Reflective Practice}, title_fa = {طراحی الگوی برنامه درسی تربیت استاد تربیت‌معلم مبتنی بر شایستگی عمل فکورانه}, abstract_fa = {مقاله حاضر با هدف معرفی الگوی برنامه درسی تربیت استاد تربیت‌معلم مبتنی بر شایستگی عمل فکورانه، تدوین شده است. با استفاده از روش «پژوهش تلفیقی: سنتز پژوهی» متن اسناد و دست نوشته­های در دسترس از اندیشمندان بزرگ و برجسته در حوزه تعلیم و تربیت، تربیت‌معلم و کارگزار فکور مورد مداقه قرار گرفت و پس از تحلیل گزاره­های مستخرج از مبانی تعلیم و تربیت، مضامین «چندبعدی‎نگری، جامعیت و تعمق، توسعه خرد و فراشناخت و یادگیری تجربی و عمل در موقعیت» استخراج شد. در راستای رسیدن به چنین ویژگی­های کلیدی در اساتید تربیت‌معلم، «رسیدن به خبرگی، کشف روش­های جدید با تجربه مستقیم، ایجاد رغبت و انگیزه یادگیری، ارتقا قابلیت‌های شخصی و گروهی» موجب تحقق اهداف و «بسط مفاهیم آموزشی و اصول تعلیم و تربیت، تمایل به نشر دانش و تجربه معلمی، ساخت دانش جدید و همسویی با علوم انسانی و اخلاق» موجب تحقق دانش نظری و «ایجاد توانایی­های فردی در کنار همکاری­هایگروهی، عضویت در تشکل­های نامتجانس، تحلیل موقعیت تربیتی و بسط تفکر در عمل» موجب تحقق دانش عملی و «ارزشیابی برای یادگیری بجای ارزشیابی از یادگیری، بازخوردازارزشیابی، نگاه به چند جوابی بودن مسائل برنامه درسی و ارزشیابی متمرکز بر موقعیت و بر پایه مبانی اخلاقی و ارزشی» موجب تحقق روش ارزشیابی خواهد شد.  }, keywords_fa = {الگوی برنامه درسی,استاد تربیت‌معلم,شایستگی عمل فکورانه}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_85548.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_85548_f573843d926311a24f0a9ea658515664.pdf} }