@article { author = {Kh, M and M, h}, title = {The Interactive Relationship between Society and School in the High School Curriculum}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {10}, number = {39}, pages = {155-182}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه}, abstract_fa = {: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تعاملی جامعه و مدرسه در برنامه درسی دوره متوسطه از دیدگاه صاحب­نظران و تجارب بین­الملل صورت گرفته است. پژوهش از حیث روش کیفی، بر مبنای هدف تبیینی و از لحاظ ماهیت از نوع بنیادی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه­های علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران، تربیت­معلم و شهید­ رجایی تشکیل دادند که بنا بر هدف پژوهش به روش نمونه­گیری گلوله ­برفی، با چهارده نفر از این اساتید، مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش نظریه زمینه­ای استفاده شده است. در پژوهش حاضر از داده­های حاصل از مصاحبه برای هفت سؤال پژوهش یازده مقوله به دست آمد که این مقوله­ها برای پاسخ به هر سؤال به تفکیک مشخص شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تدوین منسجم مبانی اجتماعی برنامه درسی دوره متوسطه با توجه به مبانی جامعه بومی و بین­المللی، نیاز اساسی جامعه امروز ما، برای کاربردی کردن علم و دانش و نزدیکی به واقعیت­های زندگی دانش­آموزان است. مفاهیم و مقوله­های مطرح شده در این پژوهش در هنگام تدوین برنامه درسی دوره متوسطه می­تواند راهگشای برنامه­ریزان درسی برای توجه هر چه بیشتر به شرایط جامعه کنونی ما در ارائه برنامه­ریزی­های واقع­بینانه باشد.}, keywords_fa = {برنامه درسی دوره متوسطه,مبانی اجتماعی,جامعه}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60751.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60751_daa2a8e4091ec2df95a8793e126deb33.pdf} }