@article { author = {Mohammadi, M}, title = {Children's Literature in Iran's Primary School Textbooks}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {11}, number = {40}, pages = {61-94}, year = {2016}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {جایگاه ادبیات کودک در کتاب های درسی مقطع ابتدایی ایران}, abstract_fa = {به منظور بررسی میزان بهره‌گیری کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی از گونه‌های مختلف ادبی اعم از شعر و داستان،  ۴۳ کتاب درسی کلیه پایه‌های شش‌گانه با استفاده از روش تحلیل محتوا سطر به سطر مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد به طور کلی ۲۳۱ داستان و ۹۵ شعر در کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی بکار رفته است که پایه سوم با ۷۰ مورد در رتبه اول، پایه پنجم با ۶۵ مورد در رتبه دوم و پایه اول با ۳۲ مورد در رتبه آخر قرار گرفت. کتاب‌های فارسی با ۲۰۱ مورد و هدیه‌های آسمانی با ۱۰۴ مورد در بین کتاب‌ها در رتبه‌های اول و دوم قرار گرفتند. از ۱۱۶ شاعری که شعر آن‌ها در کتاب‌های درسی چاپ شده بود ۱۹ درصد زن و ۷۲ درصد مرد بوده‌اند. کبری هاشمی با ۹ شعر و مصطفی رحماندوست، محمود کیانوش از شاعران معاصر و سعدی از متقدمان با ۶ شعر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مقابل ۱۱۶ شاعر، دانش‌آموزان فقط با نام ۳۰ نویسنده آشنا می‌شوند کلمه داستان با ۳۲۱ بار تکرار، شعر ۶۵ و شاعر ۳۵ بار تکرار کلمات پر بسامد و تصویرهای «خواندن قرآن»، «کتاب» و « کتابخوانی» با ۴۴، ۳۰ و ۲۸ بار تکرار پر بسامدترین تصاویر بکار رفته در کتاب‌های درسی بودند.}, keywords_fa = {ادبیات کودکان,شعر,داستان,کتاب‌های درسی,مقطع ابتدایی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_60644.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_60644_65213cb84178e5aaa75dfb2429743ec9.pdf} }