@article { author = {saedi, rasoul and ghadery, mostafa}, title = {Science Teachers’ Experience of the Transition from Indigenous Culture to Scientific Culture}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {169-198}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present is analyzing the experience of science teachers at high school about students’ transition from indigenous culture to scientific culture. The paradigm of participatory interpretive research is qualitative research approach and the method of interpretive phenomenology has been used in research. For the research sample 10 science teachers were purposefully selected as participant using the criterion method the extant of data saturation. The finding showed that experience of teachers in combining scientific and cultural knowledge include the following component: cultural crisis of indigenous teachers, belief in the cultural nature of science, the value of indigenous culture, resolving students conflicts in cultural transfer, preparing students to integrate indigenous and scientific cultural. Finally the implications of the findings were offered to assist and enrich the experience of teachers for transition from indigenous culture to scientific culture.  }, keywords = {Keywords: indigenous culture,Scientific culture,science teachers,cultural transition,high school}, title_fa = {واکاوی تجارب معلمان علوم در عبور دانش آموزان از فرهنگ بومی به فرهنگ علمی}, abstract_fa = {هدف مقاله حاضر واکاوی تجارب معلمان علوم دوره متوسطه اول (معلمان علوم پایه هفتم، هشتم و نهم) درباره عبور دانش‌آموزان از فرهنگ بومی به فرهنگ علمی است. رویکرد تحقیق کیفی و پارادیم آن تفسیری مشارکتی است و از روش پدیدارنگاری تفسیری استفاده شده است. تعداد ده نفر از معلمان علوم به صورت هدفمند و با روش ملاکی تا حد اشباع داده­ها به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. یافته­های تحقیق نشان داد که تجارب معلمان علوم در زمینه عبور دانش­آموزان از فرهنگ بومی به فرهنگ علمی شامل این مولفه­هاست؛ بحران فرهنگی معلمان بومی، باور به فرهنگی بودن علم، ارزش فرهنگ بومی، حل تعارضات دانش­آموزان در انتقال فرهنگی، آماده‌سازی دانش­آموزان برای تلفیق فرهنگ بومی و علمی که در پایان با ترسیم فضای نتیجه‌گیری الگویی برای تجارب معلمان در انتقال فرهنگ بومی به فرهنگ علمی ارایه شده است. }, keywords_fa = {کلیدواژه­ها: فرهنگ علمی,فرهنگ بومی,انتقال فرهنگی,معلمان علوم,دوره اول متوسطه}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_144495.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_144495_f69d1d0a538d81a605002f9e18366978.pdf} }