@article { author = {Asgari, S. S. and Nasr Esfahani, Ahmad Reza and liyaghatdar, javad}, title = {The Necessity of Enhancing Teachers’ Cooperation in Developing Textbooks Content}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {63}, pages = {9-36}, year = {2022}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {This paper aimed to evaluate a project entitled “Enhancing Knowledge and Skills of Mathematics Teachers in Developing Mathematics Textbooks Content.” The research was fulfilled through a design-based research method, in which mathematics teachers and curriculum developers collaborated in groups to develop a mathematics course pack. The statistical population of this study was 284 official mathematics teachers of the Secondary schools of Isfahan. Among them, 21 teachers were selected in a targeted sampling method, criterion-based type, to participate in content development workshops. The produced content for the student and the teacher's guide was evaluated by two researcher-made questionnaires. The validity of the instruments was confirmed by three experts and their reliability was obtained based on Cronbach's alpha coefficient of 0.89 and 0.79, respectively. The findings revealed that the teachers’ knowledge of the curriculum content was enhanced, and their beliefs about the role of teachers in curriculum development have been changed}, keywords = {Mathematics Curriculum,Teachers' Collaboration,Content design,textbook}, title_fa = {لزوم افزایش مشارکت معلمان در تدوین محتوای کتاب های درسی}, abstract_fa = {هدف این مقاله ارزیابی یک پروژه با عنوان «ارتقای دانش و مهارت معلمان ریاضی در طراحی و تدوین محتوای کتاب درسی» است. روش تحقیق، طراحی مبتنی بر پژوهش است که در آن گروه‌هایی از معلمان ریاضی در کنار تیمی از متخصصان برنامه‌ریزی درسی قرار گرفته و با همیاری اقدام به تولید محتوا برای یک درس ریاضی کرده‌اند. جامعه آماری این مطالعه، 284 نفر معلم ریاضی رسمی دوره اول متوسطه شهر اصفهان بود که از بین آن‌ها 21 معلم به روش هدفمند از نوع معیارمحور برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی تدوین محتوا انتخاب شدند. محتوای تولید شده برای دانش‌آموز و راهنمای معلم توسط دو پرسش‌نامه محقق-ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. روایی ابزارها توسط سه صاحب‌نظر تأیید شد و پایایی آن‌ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 و 79/0 به دست آمد. برآیند یافته‌ها نشان می‌دهد محتوای تولید شده از نظر معلمان در سطح رضایت‌بخشی قرار گرفته است. }, keywords_fa = {برنامه درسی ریاضی,کار گروهی معلمان,طراحی محتوا,کتاب درسی}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_144437.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_144437_49598181825c2982cf63d7d754c70fd4.pdf} }