@article { author = {Motamedi, Marziyeh and Nasr Esfahani, Ahmad Reza and assadi, abbas and zamani, bibieshrat}, title = {The Media Literacy Training Model for Teachers (Based on the Foundation's Data Approach)}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {17}, number = {67}, pages = {139-170}, year = {2023}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {This study seeks to provide a model for teaching media literacy for teachers. This research was conducted qualitatively with the data method of the foundation. To collect the data, 28 semi-structured interviews were conducted with communication science specialists, educational sciences and media activists. To this aim, the purposeful sampling continued until theoretical saturation was achieved. The data obtained from interviews were analyzed based on data theory coding. The results showed that due to job requirements, social developments and media risks (causal factors), media literacy in the dimensions of knowledge, attitude and skills (pivotal phenomenon) should be provided to teachers in the form of primary and secondary education (strategies). Policymaking, program development, and funding (platforms) along with motivational factors, teacher competence, content, and equipment (intervening factors) affect program success and have individual, occupational, and social consequences. The developed model could facilitate planning for teacher literacy education in Farhangian University and education in the form of a scientific framework. }, keywords = {Media Literacy,Education,teacher,Data Base}, title_fa = {طراحی الگوی آموزش سواد رسانه‌ای برای معلمان، بر اساس رویکرد داده بنیاد}, abstract_fa = {مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی آموزش سواد رسانه­ای برای معلمان انجام شد. این پژوهش به صورت کیفی با روش داده بنیاد اجرا شد. برای جمع­آوری داده­ها 28مصاحبه نیمه­ساختاریافته با متخصصان علوم ارتباطات، علوم تربیتی و فعالان رسانه­ای انجام شد. نمونه­گیری به صورت هدفمند، تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. داده­های حاصل از مصاحبه براساس کدگذاری نظریه داده­بنیاد تحلیل شد. نتایج بدست آمده نشان داد به دلیل الزامات شغلی، تحولات اجتماعی و مخاطرات رسانه (عوامل علی) باید سواد رسانه­ای در ابعاد دانش، نگرش و مهارت (پدیده محوری) به­صورت آموزش­های اولیه و ثانویه (راهبردها) به معلمان ارائه شود. سیاستگذاری­ها­، تدوین برنامه و تامین مالی (بسترها) درکنار عوامل انگیزشی، شایستگی مدرسان، محتوا و تجهیزات (عوامل­مداخله­گر) موفقیت برنامه را تحت تاثیر قرار می­دهد و پیامدهای فردی، شغلی و اجتماعی ایجاد خواهدکرد. الگوی تدوین شده می­تواند در قالب چارچوبی علمی، برنامه­ریزی برای آموزش سواد رسانه­ای معلمان را در دانشگاه فرهنگیان و آموزش­و­پرورش تسهیل نماید. }, keywords_fa = {سواد رسانه ­ای,آموزش,معلم,داده ­بنیاد}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_144436.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_144436_529fa9d8e7b9130e3a7e145490796b4f.pdf} }