@article { author = {abedini baltork, meimanat and rezaei, molokeh}, title = {The Effectiveness of Arts Education with Artistic Education Approach on Interest in Arts and Love of Learning}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {16}, number = {60}, pages = {127-146}, year = {2021}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {Art education is one of the basic functions of the educational system. However, today, art doesn’t have a proper place in Iranian curricula and art education is not taken seriously. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effects of arts education on artistic education approach to interest in arts and love of learning in students. The study population consisted of 44 elementary school male students in Yazd (Iran) and the final sample included 44 students divided into two groups of 22 students who were selected by alternative random sampling. The questionnaires of interest in lesson (CIS) and love of learning were employed to collect the data. The reliabilities of the questionnaires were 0.93 and 0.76 which were calculated based on Cronbach's alpha coefficient. The results also showed that art education with the approach of artistic education increased the interest in art lesson in students and also had a significant effect on their love of learning.  }, keywords = {Art Education,Learning,interest in the lesson,love to learn}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری بر علاقه به درس هنر و عشق به‌یادگیری}, abstract_fa = {تربیت هنری به عنوان یکی از کارکردهای اساسیِ نظام آموزشی است. این در حالی است که امروزه هنر، در برنامه های درسی ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و تربیت هنری جدی گرفته نمی‌شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری بر علاقه به درس هنر و عشق به یادگیری در دانش‌آموزان انجام شد. جامعه پژوهش، دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر یزد و نمونه شامل 44 نفر در دو گروه 22 نفره از دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی جایگزینی انتخاب شدند. از پرسشنامه‌های علاقه به درس و عشق به یادگیری جهت گردآوری داده‌ها استفاده گردید. پایایی پرسشنامه‌ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب93/0 و 76/0 بدست آمد. نتایج نیز نشان داد که آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری باعث افزایش علاقه به درس هنر در دانش آموزان شده و همچنین تأثیر معناداری در عشق به یادگیری آنان داشته است. }, keywords_fa = {آموزش هنر,یادگیری,علاقه به درس,عشق به یادگیری}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_118895.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_118895_2686cbf279a366b5a7985adda5bbad3a.pdf} }