@article { author = {Mortazanejad, Niloufar and Ebrahimi, Alireza}, title = {Comparison of Traditional and Smart Schools Regarding Flanders Verbal Communication Model}, journal = {Journal of Curriculum Studies}, volume = {15}, number = {59}, pages = {93-114}, year = {2021}, publisher = {Iranian Curriculum Studies Association (icsa)}, issn = {1735-4986}, eissn = {1735-4981}, doi = {}, abstract = {The smart schools, with specific communication and teaching approaches, were developed and expanded as a result of integrating technology intro education. One of the most important communication models is Flanders verbal communication model. The present study aimed to compare traditional and smart schools considering this model. The research method included causal-comparative and the statistical sample included 10 traditional and 10 smart schools of Urumieh, Iran. The study data were collected through observational checklist based on Flanders interactional analysis clustering table. The obtained results indicated that in whole favorite components of this model, namely indirect speech and innovative speech, the smart schools were in better situation, in contrast the negative components (direct speech and silence) were observed more often in traditional schools. Therefore, it is recommended to pay more attention to providing more schools with ICT and also in-service training for teachers to applying them more properly.}, keywords = {Flanders verbal communication model,direct speech,indirect speech,student dialogue,silence and ambiguity}, title_fa = {مقایسه الگوی ارتباط کلامی فلاندرز در مدارس ابتدایی عادی و هوشمند}, abstract_fa = {یکی از پیامدهای نفوذ فناوری در عرصه آموزش و پرورش، ایجاد و گسترش مدارس هوشمند با شکلی متفاوت از ارتباطات و تدریس است. از مهمترین الگوهای ارتباطات، الگوی کلامی فلاندرز می‌باشد. مقاله حاضر در پی مقایسه مدارس هوشمند و عادی از منظر این الگوست. روش تحقیق از نوع علی–مقایسه‌ای و نمونه تحقیق شامل 20 مدرسه شهرستان ارومیه (10 مدرسه عادی و 10 مدرسه هوشمند) است. داده‌های پژوهش با استفاده از فهرست وارسی مشاهده مبتنی بر جدول طبقه‌بندی تحلیل تعاملی فلاندرز جمع‌آوری شده‌اند. یافته‌ها نشان داد که در تمام مؤلفه‌های مطلوب الگوی ارتباط کلامی فلاندرز ، یعنی گفتار غیرمستقیم و گفتار آغازگرانه، مدارس هوشمند از شرایط بهتری برخوردارند و نیز خاموشی و گفتار مستقیم (مؤلفه‌های نامطلوب ارتباط) در مدارس عادی بیشتر به چشم می‌خورند. بنابراین پیشنهاد می‌شود اقدامات لازم جهت تجهیز مدارس بیشتر به فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز آموزش معلمان به منظور استفاده بهینه از آنها انجام گیرد.}, keywords_fa = {الگوی ارتباط کلامی فلاندرز,گفتگوی مستقیم,گفتگوی غیر مستقیم,گفتار دانش‌آموز,سکوت و ابهام}, url = {https://www.jcsicsa.ir/article_112938.html}, eprint = {https://www.jcsicsa.ir/article_112938_dbea41796f7a25d691a7049c10bd6c66.pdf} }