برساخت‌های ذهنی مدیران آموزشی از برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای مدارس

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران

2 رشتة برنامه‌ریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

3 گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

4 گروه علوم تربیتی، واحد لامرد،دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

چکیده

هدف این مقاله، بررسی برساخت‌های ذهنی مدیران آموزشی، متخصصان و اساتید حوزه برنامه درسی و کارآفرینی در مدارس است و قصد محقق می‌تواند کشف موضوع تحقیق با نظر مشارکت‌کنندگان در تحقیق باشد که با روش کیفی با استراتژی گراندد تئوری انجام شده است. جامعه آماری برای انجام مصاحبه جهت مفهوم‌سازی، مدیران آموزشی، متخصصان و اساتید حوزه برنامه درسی و کارآفرینی هستند و نمونه آماری 30 نفر از آنها بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق از نوع مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. نتایج نشان داد که در مرحله کدگذاری انتخابی نیز، ارتباط میان معیارهای الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی در قالب تحلیل روایت تحقیق، تعیین شدند و بر این اساس «طراحی برنامه درسی آموزش کارآفرینی» به عنوان مقوله محوری بر مبنای شرایط علی «سیاست‌ها و اهداف محیطی» و «ارتباط با بازار کار» و از طریق راهبردهای «مشارکت مربیان در تولید برنامه درسی» و «تعامل مستمر با مراکز علمی» با در نظر گرفتن «ویژگی پذیرندگان»، «به عنوان زمینه الگو» محقق می‌شود و منجر به تحقق «پیامدهای آموزشی، پرورشی و اقتصادی» می‌گردد. قابلیت اعتماد یافته‌ها به روش‌های مشارکت طولانی و مشاهده مداوم در میدان تحقیق، بررسی همکاران و تایید مشارکت‌کنندگان تایید شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Mental Constructions of Educators from the Entrepreneurship Education Curriculum for Schools

نویسندگان [English]

  • . . 1
  • Jamshid omidi 2
  • Abbas Quatash 3
  • Ali Asghar Mehrachi 4
1 .
2 Curriculum Planing at Lamerd Islamic Azad University
3 Marvdasht Azad University
4 Lamerd Islamic Azad University
چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the mental structures of educational managers, experts and professors in the field of curriculum and entrepreneurship in schools. The researcher's intention could be discovering the subject of the research with the view of the participants in the research, which was done by a qualitative method with grounded theory.
From the statistical population that included educational managers, experts and professors in the curriculum and entrepreneurship, a sample of 30 individuals were selected by purposeful method for the interviews. The data analysis was conducted using open, focal and selective coding and the findings were presented in the form of paradigm and native theory. The results of the study indicated that in the selection coding stage, the relationship between the criteria of the entrepreneurship education curriculum model was determined in the form of narrative analysis. Accordingly, "designing an entrepreneurship education curriculum" as a pivotal category based on the causal conditions of "environmental policies and objectives" "And" Relationship with the job market "and through the strategies of" coach participation in the production of curriculum "and" continuous engagement with scientific centers ", taking into account" receptor attributes "," as a model ground ", are realized and lead to the realization of" Educational, Educational and Economic Consequences". The reliability of the findings was confirmed by long participation methods and continuous observation in the field of research, peer review and approval of the participants.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Entrepreneurship
  • mental structures of managers
  • schools

آویژگان، مریم؛ میرشاه جعفری، ابراهیم؛ نصر، احمدرضا و چنگیز، طاهره. (1397). رهبری برنامه درسی با تاکید برآموزش عالی، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.

ابراهیمی، سیدکاظم و زارعی، عظیم (1387). آموزش مهارتهای کارآفرینی. مجله کار و جامعه، شماره 100.

اجاقی، صبا؛ نادری، نادر و رضایی، بیژن (1395). ارزیابی مهارت‌های تدریس کارآفرینی بر اساس مدل بوریچ: رویکرد آمیخته.  فصلنامه تدریس پژوهی، دوره 4، شماره 3، ص 130 – 143.

احمدپور داریانی، محمود (1386). کارآفرینی، تعاریف، الگوها و  نظریات. تهران: انتشارات امیرکبیر.

اکبری، کرامت‌الله (1385). توسعه کارآفرینی، رویکرد آموزشی. چاپ اول، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.

بهرام‌زاده، محمدمهدی؛ باورصاد، بلقیس و جعفرپور محمود (1389). ارزیابی نقش جو سازمانی در روحیه کارآفرینی دانش-آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز، مجله علوم تربیتی، دوره 6، شماره 1، ص 180-151.

پارسا، عبداله؛ عبدالوهابی، مرضیه و ظریف، سکینه (1390). بررسی تأثیر شیوه‌های حل مسأله بر شخصیت کارآفرینانه (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز)، مجله توسعه کارآفرینی، دوره 4، شماره 14، ص 145 تا 164.

پرهیزگار، مرتضی؛ شهیدی، عطیه و فتاح‌زاده، مریم (1387). اهمیت آموزش کارآفرینی. موجود در دفتر طرح و توسعه سازمان همیاری اشتغال فارغ‌التحصیلان.

پیری، موسی؛ اسدیان، سیروس؛ محمدزاده، مرتضی. (1396). ارزیابی وضعیت اجرای برنامه درسی کار و فناوری پایه هفتم دوره اول متوسطه. مطالعات برنامه درسی، 12(45): 119-142.

جمشیدی‌کهساری، حمزه و قاسمی، میثم (1387). کارآفرینی: نقش‌ها و مهارت‌ها. مجله کارآفرینی انجمن پردیس قم دانشگاه تهران، شماره 1.

حسینی‌خواه، علی (1387). امکان و ضرورت آموزش کارآفرینی در مدارس کشور. همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی دوره راهنمایی و متوسطه.

خنیفر، حسین؛ رسایی‌فرد، رسول و صفیان‌بلداچی، مهدی (1392). رویکرد میان‌رشتگی آموزش کارآفرینی در نظام آموزش عالی. نامه‌ی آموزش عالی، دوره‌ی 6، شماره‌ 24، ص 11 تا 34.

دانایی‌فرد حسن؛ امامی، سید مجتبی. (1386)، تأملی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد: استراتژی‌های پژوهش کیفی، فصلنامه اندیشه مدیریت، شماره 2: 69-97.

دهمرده‌قلعه‌نو، سمیرا؛ فطانت‌فرد حقیقی، میلاد و قرایی‌پور، رضا (1394). بررسی مدل‌های آموزش کارآفرینی. اولین کنفرانس مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی. www.sid.ir

روشن، محمدرحیم؛ سیفی، الهام؛ عبدالهی، بیژن؛ نوکانی، ژیلا و بنی‌جمالی، زهرا (1394). بررسی رابطه‌ی بین آموزش کارآفرینانه‌ی معلم (اهداف، محتوا، ضرورت، شیوه و محیط آموزشی) با روحیه کارآفرینانه‌ی دانش‌آموزان متوسطه شهر تهران. مجله‌ی اندیشه‌های نوین تربیتی، دوره 11 ، شماره 1، ص 152- 179.

سبزه، بتول. (1397). آموزش کارآفرینانه به عنوان رویکردی جدید در آموزش کودکان. مطالعات برنامه درسی، 13(51): 57-80.

شیرازی،‌ علی. (1373). مدیریت آموزشی. ‌مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.

طباطبایی، زهرا؛ اوجی‌نژاد، احمدرضا؛ قلتاش، عباس. (1394). «رابطه هوش اجتماعی با مهارت‌های کارآفرینی و خلاقیت دانش آموزان هنرستان‌های شهر شیراز»، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافت نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره1، پیاپی 21: 85-99.

علیزاده اقدم، محمدباقر؛ عباس زاده، محمد؛ حیاتی، صفر. (1395). بررسی رابطه هوش اجتماعی با قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ تبریز. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران, 5(3), 345-368.

فدایی، غلامرضا؛ نقشینه، نادر و خسروجردی، محمود (1387). بررسی عوامل فرهنگی، آموزشی- پژوهشی، فنی- راهبردی و سیاستی دخیل در کارآفرینی آموزش عالی در گستره جهانی، ماهنامه مهندسی فرهنگی، شماره‌های 15 و 16، ص 13 - 24.

لاکمن، توماس؛ برگر، پیتر ال. (1395). ساخت اجتماعی واقعیت (رساله‌ای در جامعه شناسی شناخت)، ترجمه: فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

کرسول، جولیت (1394)، پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده-بنیاد، قوم نگاری، مطالعه موردی، ترجمه حسن دانایی‌فرد، حسن کاظمی، ویرایش دوم، تهران: انتشارات صفار.

کردنائیج، اسدالله، رضائیان، علی و اکبری، حسن (1386). بررسی موانع کارآفرینی سازمانی: مورد مطالعه، شرکت صنعت چوب شمال، فصلنامه مدرس علوم انسانی، شماره 159.

میرسعیدی، گلنوش و سعیدکیا، ارسلان (1390). بررسی روش‌های نوین تدریس کارآفرینی. اولین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور، تهران، دانشگاه تهران، http://www.civilica.com

وارث، سید حامد (1378). کارآفرین دولتی. مجله تحول اداری، شماره 20، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، مجلات تخصصی نور.

Albornoz, C. A. (2008). Toward a set of trainable content on entrepreneurship education: a review of entrepreneurship from an education perspective. Journal of Technology, Management and Innovation, 3(2): 86-98.

Birdthistle, N. (2008). An examination of tertiary students' desire to found an enterprise. Education + Training, 50(7): 552-567, https://doi.org/10.1108/00400910810909027

Creswell JW. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. London: sage publications.

Drakopoulou Dodd, S. & Hynes, B. (2012). The Impact of Regional Educational Contexts Upon Enterprise Education. Entrepreneurship & Regional Development, forthcoming. Dutta.

Edwards, L. J. & Muir, E. J. (2005). Promoting entrepreneurship at university of Glamorgan through formal and informal learning. Journal of Small Business and Enterprise Development, 12(4): 613-626.

Fayolle, A. (2007). Essay on the Nature of Entrepreneurship Education.

Fayolle, A. (2013). Personal views on the future of Entrepreneurship Education. Journal of Entrepreneurship & Regional Development, 25(7): 692-701. https://scolar.google.com/citations?user.

Fuchs, L. S., Fuchs, D., Stuebing, K., Fletcher, J. M., Hamlett, C. L., & Lambert, W. (2008). Problem solving and computational skill: Are they shared or distinct aspects of mathematical cognition? Journal of Educational Psychology, 100, 30 – 47. doi:10.1037/0022-0663.100.1.30

Gibb, A.A. (2011). Concepts into practice: Meeting the challenge of development of entrepreneurship educators around an innovative paradigm: The case of the International Entrepreneurship Educators Programme (IEEP). International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 17(2): 146-165.

Gray, J. (2001). A new measure of entrepreneurial decision-making style.

Heinonen, J. & Poikkijoki, S. A. (2006). An entrepreneurial-directed approach to entrepreneurship education: Mission impossible?’ Journal of Management Development, 25(1): 80–94.

http://dx.doi.org/10.1108/00400911011017663.

http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6520.2005.00099.x

http://www.kmu.unisg.ch/rencontres/RENC2006/Topics06/A/Rencontres-2006-Fayolle.

 https://doi.org/10.1108/00400911211274882.

Hynes, B., Costin, Y. & Birdthistle, N. (2011). Practice-based learning in entrepreneurship education: A means of connecting knowledge producers and users, Higher Education, Skills and Work-based Learning, 1(1): 16-28.

Hytti, U. & O’Gorman, C. (2004). What is enterprise education? An analysis of the objectives and methods of enterprise education programs in four European countries. Education + Training, 46(1): 11–23.

Jim Wu, Yen-Chun; Wu, Tienhua; Li, Yibin. (2017). Impact of using classroom response systems on students' entrepreneurship learning experience, Computers in Human Behavior, ISSN 0747-5632, https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.08.013.

Jones, B. & Iredale, N. (2010). Enterprise education as pedagogy. Education + Training, 52(1): 7-19, https://doi.org/10.1108/00400911011017654.

Katz, J.A. (1991). Endowed positions: Entrepreneurship and related Fields. Journal of Entrepreneurship Theory and Practice, 15(3): 53-67.

Kickul, J., Gundry, L. K., Barbosa, S. D. & Simms, S. (2010). One style does not fit all: the role of cognitive style in entrepreneurship education. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 9(1): 36-57.           

Kuratko, D. F. (2005). The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges. Entrepreneurship Theory & Practice, 29, 577-598.

McKinley, Jim. (2015). Critical Argument and Writer Identity: Social Constructivism as a Theoretical Framework for EFL Academic Writing, Journal of Critical Inquiry in Language Studies, Volume 12, Issue 3, Pages 184-207, https://doi.org/10.1080/15427587.2015.1060558

Mc Mullan, W. E. & Long, W. A. (1987). Entrepreneurship Education in the Nineties. Journal of Business Venturing. 2, 261–275.

Mwasalwiba, E. S. (2010). Entrepreneurship education: a review of its objectives, teaching methods, and impact indicators. Education and Training. 52(1): 20 – 47.

Neck, H. & Greene, P.  (2011). Entrepreneurship education: known worlds and new frontiers. Journal of Small Business Management, 49(1): 55–70.

Olokundun, Maxwell; Iyiola, Oluwole; Ibidunni, Stephen; Ogbari, Mercy; Falola, Hezekiah; Salau, Odunayo; Peter, Fred; Borishade, Taiye. (2018). Data article on the effectiveness of entrepreneurship curriculum contents on entrepreneurial interest and knowledge of Nigerian university students, Data in Brief, Volume 18, Pages 60-65, ISSN 2352-3409, https://doi.org/10.1016/j.dib.2018.03.011.

Pittaway, Luke & Edwards Corina. (2012). Assessment: examining practice in entrepreneurship education. Education + Training, 54(8/9): 778-800.

Powell, W. W. & Kurt, S. (2012). Amphibious Entrepreneurs and the Emergence of Organizational Forms. Strategic Entrepreneurship Journal, 6, 94-115.

Robinson, P. B., Stimpson, D. V., Huefner, J. & Hunt, H.K. (1991).  An Attitude Approach to the Prediction of Entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Theory and Practice (ETP), 13-31, https://www.researchgate.net/publicatioin/270820261.

Seikkula-Leino, J., Ruskovaara, E., Ikävalko, M., Mattila, J. & Rytkölä, T. (2010). Promoting entrepreneurship education: the role of the teacher? Education +Training, 52(2): 117–27.

Solomon, G.T. (2008). Entrepreneurship education in the United States. OECD Education & Skills, 18, 95-118.

Solomon, G.T., Duffy, S. & Tarabishy, A. (2002) The State of Entrepreneurship Education in the United States: A Nationwide Survey and Analysis. International Journal of Entreprene eneurship Education, 1(1): 1–22.