اشکبوس، عادل . (1392). تغییر و تحول کتاب درسی عربی، مجله رشد آموزش متوسطه، دوره (19)، شماره 107، ص 25.
اشکبوس، عادل، تقوایی، حبیب، یزدانی، عبدالله و یوسف نژاد، فاطمه . (1393).کتاب معلم عربی پایه هفتم دوره اول متوسطه .تهران : ناشر شرکت چاپ ونشر کتابهای درسی ایران.
اشکبوس، عادل. (1394).جزییات تغییرات کتابهای درسی «عربی»، بازیابی شده در سایت خبرگزاری ایسناwww.isna.news.ir
امینی، محمد؛ رحیمی، حمید، مشرف نیا،رحیم و عدالتی نسب، علی . (1395). بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با تدوین و سازماندهی محتوای کتابهای عربی دوره متوسطه ازدیدگاه معلمان و دانشآموزان شهر یاسوج، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دوره (6)، شماره 1، صص 224-205.
برنامه درسی ملی. (1391). شورای عالی آموزش و پرورش.
بهاری، فواد . (1394). نقد و بررسی کتابهای عربی دوره متوسطه اول (هفتم، هشتم ونهم)، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته زبان وادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران.
پروینی، خلیل. (1389). بررسی و نقد روش آموزش زبان عربی به شیوه مستقیم (بررسی موردی: کتابهای دکتر حسین خراسانی)، فصلنامه پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، شماره2، صص 32-7.
حکیمزاده، رضوان، متقیزاده، عیسی و سلطانینژاد، نجمه . (1394). بررسی مشکلات و چالشهای آموزش زبان عربی در مدارس ایران از نظر متخصصان، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س (16)، شماره 1، صص23-1.
حقانی، نادر. (1383). روش دستور ترجمه در بسترآموزش الکترونیکی، فصلنامه پژوهشهای زبانهای خارجی، شماره 18.
رومانی، سعید، حاجی حسین نژاد، غلام رضا ؛ حسینی خواه، علی و فاضلی، نعمت الله ( 1395). واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی: مطالعه ترکیبی، فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، س (4)، شماره 2، صص53-29.
راهنمای برنامه درسی آموزش زبان عربی. (1391). دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی، گروه عربی.
فریمن، دایان لارسن. (1999). اصول و فنون تدریس زبانهای خارجی، ترجمه امیرعلی راسترو، تهران: انتشارات رهنما، چاپ اول.
متقیزاده، عیسی؛ محمدی رکعتی، دانش و نیکوبخت، محمدرضا. (1389). بررسی میزان موفقیت بخش (کارگاه ترجمه) در کتابهای عربی دوره دبیرستان از دیدگاه معلمان و دانشآموزان شهرستان دورود، مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی علمی-پژوهشی، شماره15،صص139-113.
متقیزاده، عیسی و خضری، کاوه . (1392). ارزیابی میزان موفقیت بخش متون عربی عمومی سال سوم دبیرستان از دیدگاه دبیران و دانشآموزان (مطالعه موردی: شهرستان پیرانشهر)، مجله علمی-پژوهشی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، شماره26، صص 169-151.
مجموعهای از اسناد تحولی. (1392). وزارت آموزش و پرورش.
موسی پور، نعمت الله، صفائی موحد، سعید و داداشی، بنفشه . (1395). نقش فرهنگ معلمی در مواجهه با تغییرات برنامه درسی ریاضیات پایه هفتم، دو فصلنامه نظریه وعمل در برنامه درسی، س (4)، شماره 7، صص 166-137.
میر حاجی، حمیدرضا . (1389الف). رویکرد آموزش رسمی زبان عربی به انتخاب واژگان پایهای زبان معیار و تأثیرش بر آن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 35، س (9)، صص 146-126.
میرحاجی، حمیدرضا . (ب1389). بررسی و نقد کتابهای عربی مقطع دبیرستان (عمومی)، مجله انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، شماره 15،صص141-169.
میرعرب رضی، رضا؛ فردانش، هاشم و طلایی، ابراهیم. (1391). فرهنگ معلمی، عاملی مهم در تحقق یا عدم تحقق اصلاحات برنامه درسی مدرسهای، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال هفتم، شماره 26، صص 104-81.
Mickan, P. (2012). Language Curriculum Design and Socialization. Multilingual Matters Publishing.