احمدی، احمد و همکاران. (1393). کتاب راهنمای معلم علوم تجربی پایه هفتم. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
احمدی، غلامعلی و عبدالملکی، شوبو. (1392). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر دیدگاه پیاژه بر میزان دانش، مهارت و نگرش دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر سنندج در درس علوم تجربی. فصلنامه علوم تربیتی. شماره98. 116-99.
احمدیان چاشمی، سانا و رستگارپور، حسن و موسوی، سید یعقوب. (1391). تأثیر الگوی راهبرد آموزشی تکلیف محور مریل بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی. فصلنامه مهندسی آموزشی. شماره 1. 8-1.
ادیبنیا، اسد و شکوهی، سارا. (1391). مقایسه تأثیر روش تدریس پودمانی با روش تدریس 5ای بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدائی شهر تهران در سال تحصیلی 90-91. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
اکبری شلدره ای، فریدون و قاسم پور، حسین و علیزاده، فاطمه صغری. ( 1390 ). روش های نوین یاددهی- یادگیری و کاربرد آنها در آموزش. تهران: انتشارات فرتاب.
امینی، داریوش و افروز، غلامعلی و احدی، حسن و شریفی درآمدی، پرویز و هومن، حیدرعلی. (1390). مقایسه تأثیر آموزش به شیوه الگوی راهبردی تفکر استقرایی و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کمتوان ذهنی در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی شهر همدان. فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی. 1 (2). 19-1.
باردل، محمد و حسینی نسب، سید داوود. (1394). بررسی اثربخشی ارائه شبکهای در مقایسه با ارائه خطی محتوای درس بر بازدههای شناختی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی. شماره 30. 74-59.
برزگر، راضیه و علیآبادی، خدیجه و نیلی، محمدرضا. (1393). مقایسه اثربخشی طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی گانیه و دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی. فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی. 10 (1). 118-97.
برزگر، راضیه و علی آبادی، خدیجه. (1392). بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز بر یادگیری و یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 10 (11). 36-24.
پاکنیا، لیلا و نادی، محمدعلی و صفری، یحیی و مهدیزاده، حسین. (1392). طراحی نرمافزار آموزشی علوم پنجم ابتدایی مبتنی بر فراشناخت و بررسی تأثیر آن بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 10 (12). 35-24.
توسلی نوقابی، جواد و جعفریان اول، نعمت. (1392). بررسی اثربخشی مدل چرخه یادگیری 5E و بکارگیری فناوریهای آموزشی در آموزش درس زمین شناسی دانشآموزان دبیرستانهای مشهد. سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی و تخصصی علوم زمین. تهران. ایران.
جویس، بروس و ویل، مارشا وکالهون، امیلی. ( 1386). الگوهای جدید تدریس. ترجمه: محمدرضا بهرنگی. تهران: کمال تربیت.
حسینی، تقی و فلاح، سمیه و پارسا، امرالله. (1395). مقایسه تأثیر سه روش تدریس الگوهای کاوشگری، بحث گروهی و روش سخنرانی (سنتی) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی شهر یزد. مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی. 2 (2/4). 128- 115.
حسینینسب، سید داوود و دانشور، زرین و مجیدیانی، مریم. (1388). مقایسه کارآیی روشهای تدریس (همیاری، کاوشگری و سنتی) در پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی - منطقه زیویه استان کردستان. فصلنامه پویش. شماره 7. 62- 45.
حسین پور، علیرضا. (1387). طراحی الگوی مطلوب آموزش علوم پایه پنجم ابتدایی براساس رویکرد سازنده گرایی اجتماعی با استفاده از ابزار چند رسانه ای. رساله دکترا. دانشگاه تربیت مدرس.
خفتهدل، مسعود و ادیبنیا، اسد و مهاجر، یحیی. (1394). مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری با روش تدریس 5ای بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی. 12 ( 19). 103-90.
دلاور، علی. (1394). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
دلاور، علی. ( 1384 ). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
رضوی، سید عباس. ( 1386 ). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
سیف، علی اکبر. (1394). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
شریفزاده، حکیمهالسادات و باعزت، فرشته و جلالیانراد، حمیده. (1395). تأثیر روش مبتنی بر زیبایی شناسی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی. اندیشههای نوین تربیتی. 12 (3). 199- 183.
شعبانی، حسن. ( 1382 ). الگوهای پیشرفته تدریس. تهران : انتشارات سمت.
شعبانی، حسن. ( 1385 ). مهارت های آموزشی، روشها و فنون تدریس. تهران : انتشارات سمت.
صفوی، اماناله. (1392). روشها، فنون و الگوهای تدریس. تهران : انتشارات سمت.
عبدی، علی. (1393). بررسی تأثیر مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد اکتشافی در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم تجربی. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی. 2 (6). 70-59.
عبدی، علی و نوروزی، داریوش. (1390). مقایسه اثر بخشی راهبرد تدریس مبتنی بر هوش چندگانه و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره 37، 120-101.
عزیزی، حسین و نوروزی، داریوش و زارعی زوارکی، اسماعیل. (1394). تأثیر روش تدریس بایبی در میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 3 (5). 55-39.
عصاره، علیرضا و امامجمعه، سید محمدرضا و اسدپور، سعید. (1394). تأثیر آموزش علوم تجربی با رویکرد زمینهمحور بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه هفتم. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 14 (56). 172-151.
عظیمی، اسماعیل و جعفری هرندی، رضا و موسوی پور، سعید. (1393). اثربخشی بازیهای آموزشی رایانهای بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 11 (15). 44-34.
علیلو، اکبر و عظیمپور، احسان. (1395). اثربخشی روشهای نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی. فصلنامه پژوهشهای برنامه درسی. 6 (2). 40-25.
فاضلیان، پوراندخت؛ نوهابراهیم، عبدالرحیم؛ سراغی، سعید (1389)؛ اثربخشی روش تدریس 5ای در یادگیری و نگهداری مطالب درس علوم مقطع راهنمایی شهر نهاوند.
قاضیطباطبایی، محمود و
ودادهیر، ابوعلی. (1389). فراتحلیل در پژوهشهای اجتماعی و رفتاری. تهران: نشرجامعه شناسان.
قربانی زاده، وجه الله. (1394). روش تحقیق فراتحلیل با نرم افزار CMA2. نشر: بازتاب.
کاظمی، زهرا. (1392)، مدل غنی سازی درس علوم تجربی دوره ابتدایی برای یادگیری و رشد مهارتهای شناختی دانشآموزان، پژوهشهای علوم انسانی دانشگاه اصفهان. 5 (27). 66-37.
کرامتی، محمدرضا و حیدریرفعت، ابوذر و عنایتینوینفر، علی و هدایتی، اکبر. (1391). تأثیر یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم و اضطراب امتحان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 11 (44). 98-83.
کیامنش، علیرضا. ( 1377 ). یافته های سومین مطالعه بین المللی تیمز ریاضیات دوره ابتدایی. وزارت آموزش و پرورش. پژوهشکده تعلیم و تربیت.
لینفیلر، ماری. (1387). رویکردهای یاددهی- یادگیری در علوم تجربی. ترجمه: محمود امانی تهرانی. مجله رشد آموزش زیست شناسی. شماره 44. ص 16.
محبی، عظیم. (1393). بررسی تأثیر تدریس مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی بر عملکرد دانشآموزان در درس علوم تجربی کلاس چهارم ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 13 (51). 126-111.
مصرآبادی، جواد. (1395). فراتحلیل، مفاهیم، نرم افزار و گزارش نویسی. تبریز: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مصرآبادی، جواد و علیلو، اکبر. (1395). اثربخشی نقشه مفهومی بر یادداری و درک و کاربست مفاهیم علوم تجربی. فصلنامه روانشناسی تربیتی. شماره 40. 171-151.
معروفی، یحیی و کرد نوقابی، رسول و ساعدموچشی، لطف الله. (1393). اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی. فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. شماره 2. 96-83.
معروفی، یحیی و خرم آبادی، یدالله و ملاولی، زینب. (1390). تأثیر اموزش مهارتهای تفکر استقرایی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایههای چهارم و پنجم کمتوان ذهنی. فصلنامه کودکان استثنایی. شماره 40. 118-101.
ملکی آوارسین، صادق و مصطفی پور، روزیتا. (1394). بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی. فصلنامه آموزش و ارزشیابی. شماره 29. 60-43.
مؤمنی مهموئی، حسین و پاکدامن، مجید و دادمهر، مجید. (1392). تأثیر نرم افزار آموزشی «میشا و کوشا» بر انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 4 (2). 66- 45.
مهرمحمدی، محمود. (1379). بازاندیشی فرایند یاددهی ـ یادگیری و تربیت معلم. تهران: انتشارات مدرسه.
میردریکوند، فیروز و حاجیحسیننژاد، غلامرضا و علیعسگری، مجید و ادیبمنش، مرزبان. (1394). بررسی تأثیر روش تدریس فعال بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پایه سوم راهنمایی شهر اندیمشک. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی. 12 (20). 144-133.
وزارت آموزش و پرورش. (1396). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. مرکز ملی مطالعات بینالمللی پرلز و تیمز.
هارلن، وین. (1386). نگرشی نو بر آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی. ترجمه: شاهده سعیدی. تهران: انتشارات مدرسه.
هومن، حیدرعلی. (1392). راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی. تهران: انتشارت سمت.
Collins, A. (1986). A sample dialogue based on a theory of inquiry teaching. Cambridge. MA: Bolt, Beranek, and Newman, Inc.
DeBoer, G. E. (1991). A history of ideas in science education. New York: Teachers College Press.
De Koning, E. , Hamers, J. H. M. , Sijtsma, K. , & Vermeer, A. (2002). Teaching Inductive Reasoning in Primary Education. Development Review. 22. 211-241.
Dochy, F. , Segers, M. , Van den Bossche, P. & Gijbels, D. (2003). Effect of problem based learning: A Meta Analysis, Learning and Instruction. The Journal of Psychology. 13. 533-568.
Hunter , J. E , 4 Schmidt , F. L. (1990). Methods of meta – analysis : correctiong error and bias in app roach. journal of Applied psychology. 80 (1). 94-106.
Haury, D. L. (2003). Teaching science through inquiry, clearinghouse for science, mathematica, and environmental education. Eric.
Rakow, S. J. (1986). Teaching science as inquiry. Bloomington. IN: Phi Delta Kappa Educational Foundation.
Strong, A. , Silver, M. & Perini, D. (2004). Teaching what matters most standard and strategies for raising student's achievement. ASCD Pub. New York.
Vanides, Yue Yin. , Miki Tomita, & Maria Araceli Ruiz-Primo. (2005). Concept Maps in the Science Classroom, National Science Teachers Association, Reprinted with permission from Science Scope. 28 (8). 27-31.