نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه فرهنگیان
2 استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
3 دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
the present article aims to answer the following question: What success level was obtained by unofficial curricula of Teacher Training University from students' viewpoint, for training the required manpower to implement the national curriculum document in the realms of arts and culture? The statistical population of this article included all the students of Teacher Training University, and the methods used were "documentary research", "participant observation" (participant as observer) and "interview" (the General Interview Guide). 35 students and 5 cultural managers were selected for interview through purposeful sampling. Interviews were analyzed via Strauss and Corbin's grounded theory. In the course of our analysis, 695 issues emerged, which were arranged in 12 categories and under 3 main headings. To establish data trustworthiness, Lincoln and Guba's fourfold criteria for a qualitative research were used: "credibility", "transferability", "dependability", and "conformability". The findings show that University's informal curricula have been successful in training the qualified manpower for furthering the intended objectives in the realms of arts and culture. Teachers and students, who took active part in these programs, achieved the required skills in both direct and indirect ways.
کلیدواژهها [English]
اساسنامه جهاد دانشگاهی. (1370). وبگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی:
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. (1390). وبگاه دانشگاه فرهنگیان: www.cfu.ac.ir
امامجمعه، سیدمحمدرضا. احمدی، غلامعلی و تیمورنیا، مهین. (1392). بررسی تطبیقی فعالیتهای فوق برنامه دوره ابتدایی ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی. پژوهشهای برنامه درسی، 65-17.
امینی. محمد (1384). آموزش هنر در آموزش و پرورش. تهران: آییژ.
براتی، علی و زندی، پریوش. (1379). بررسی تاثیر فعالیتهای فوق برنامه بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. تهران: شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.
تقیپور ظهیر، علی. (1391). مقدمهای بر برنامه ریزی آموزشی و درسی. تهران: آگاه.
دستورالعمل اجرایی بیست و پنجمین جشنواره فرهنگی دانشگاه. (1394). وبگاه دانشگاه فرهنگیان: www.cfu.ac.ir
ژوزف، پاملا بلوتین. (1393). فرهنگهای برنامه درسی. تهران: سمت.
سیدامامی، کاووس. (1390). روش تحقیق در علوم سیاسی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
شریعتمداری، علی. (1370). دقت و عوامل مؤثر در آن. پیوند، 116-108.
شعارینژاد، علیاکبر. (1366). نقش فعالیتهای فوق برنامه در تربیت نوجوانان. تهران: اطلاعات.
شعارینژاد، علیاکبر. (1387). روانشناسی تربیت و تدریس (آموزش و پرورش). تهران: اطلاعات.
شوبرت، ویلیام. (1986). بسترهای فهم برنامه درسی. ترجمه مصطفی قادری. تهران: یادواره کتاب.
شورای عالی آموزش و پرورش. سند برنامه درسی ملی (1386).
شورای عالی آموزش و پرورش. سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در افق چشمانداز. (1385).
صادقی، علیرضا. (1389). بررسی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس رویکرد آموزش چندفرهنگی. مطالعات برنامه درسی ایران. 215-190.
صفایی موحد، سعید و باوفا، داوود. (1392). عوامل شکلدهنده برنامه درسی پنهان در آموزش عالی ایران: یک مردمنگاری خودنگاشت. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 53-30.
صفایی موحد، سعید. (1395). دانشنامه ایرانی برنامه درسی.
علمالهدی، جمیله. (1391). نظریه اسلامی تعلیم و تربیت. تهران: دانشگاه امام صادق (علیهالسلام).
علیخانی، محمدحسین و مهرمحمدی، محمود. (1383). بررسی پیامدهای قصدنشده (برنامه درسی پنهان) ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 146-121.
فتحی واجارگاه، کوروش. (1384). کالبدشکافی برنامه درسی تجربه شده. مجموعه مقالات چهارمین همایش انجمن برنامهریزی درسی ایران (قلمرو برنامه درسی در ایران). تهران: سمت.
قورچیان، نادرقلی؛ امیریانزاده، مژگان و جعفری، پریوش. (1390). نقش انجمنهای دانشجویی در بالندگی رهبری دانشجویان دختر و پسر. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 46-25.
کیومرثی، غلامعلی. (1389). آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیتهای پرورشی مدارس و دستیابی به اهداف تربیتی. تهران: مدرسه.
گال، مردیت دامین. بورگ، والتر و گال، جویس. (1392). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر و دیگران. تهران: سازمان مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علومانسانی؛ دانشگاه شهید بهشتی.
گوتک، جرالد.ال. (1384). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی. ترجمه محمدجعفر پاکسرشت. تهران: سمت.
گویا، زهراء. (1389). نقد و بررسی حوزه یادگیری ریاضی در سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. مطالعات برنامه درسی ایران. 164-147.
مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1380). تهران: ریاست جمهوری، معاونت پژوهش، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات.
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش1. تهران: جامعهشناسان.
معروفی، یحیی. یوسفزاده، محمدرضا و احمدی، رئوف. (1392). تاملی در نقش کانونهای فرهنگی ـ تربیتی آموزش و پرورش در تربیت هنری دانشآموزان. تدریسپژوهی، 15-25.
ملکی، حسن. (1376). برنامهریزی درسی «راهنمای عمل». تهران: وزارت آموزش و پرورش (سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی).
ملکی، حسن. (1385). آشنایی با فعالیتهای تربیتی اجتماعی (فوق برنامه). تهران: آییژ.
منطقی، مرتضی. (1389). آموزش غیررسمی. تهران: بعثت.
مهرمحمدی، محمود و همکاران. (1393). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشماندازها. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی و شرکت بهنشر (آستان قدس رضوی).
مهرمحمدی، محمود. (1381). فرهنگ و آموزش و پرورش. 47-13. نامه فرهنگ.
مهرمحمدی، محمود. (1383). آموزش عمومی هنر، چیستی، چرایی، چگونگی. تهران: مدرسه.
مهرمحمدی، محمود. (1387). میزگرد تخصصی «بازشناسی مفهوم و کاربرد برنامه ی درسی پنهان». مطالعات برنامه درسی، 171-156.
موسیپور، نعمتالله (الف). (1391). برنامه درسی و فرهنگ؛ قلمروها و موضوعات مطالعاتی. مطالعات برنامه درسی، 10-1.
موسیپور، نعمتالله (ب). (1391). ترویج فرهنگ «ایثار و شهادت» به کمک برنامه درسی در دوره ابتدایی. تحقیقات فرهنگی، 126-103.
نادری، امیر و دیگران. (1391). ویژگیهای اهداف فعالیتهای فوقبرنامه دانشاموزان دبیرستانی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 98-71.
نصر، احمدرضا. اعتمادیزاده، هدایتالله و نیلی، محمدرضا. (1386). برنامه درسی و طراحی درس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
نوروزیمصیر، رضا و رحمانی، جهانبخش. (1395). مقایسه نمرات دانشآموزان مدارس مقطع متوسطه دارای فعالیتهای فوقبرنامهو فاقد فعالیتهای فوقبرنامه در آزمون رشد مهارتهای اجتماعی ماتسون. پژوهش در برنامهریزی درسی. 155-145.
وودو، آلن. (1385). خلاقیت در آموزشگاه. ترجمه علی خانزاده. تهران: چهر.
Bakoban, R. A and Aljarallah, S. A. (2015). Extracurricular activities and their effect on the student’s grade point average: Statistical study. Educational Research and Reviews. http://www.academicjournals.org/ERR