تأثیر آموزش معلمان بر اثربخشی درس تربیت بدنی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران

2 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش بر اثربخشی درس تربیت­بدنی بود. روش تحقیق نیمه تجربی و جامعه آماری آن شامل کلیه معلمان کلاس­های اول، دوم و سوم ابتدائی آموزش و پرورش تهران بودند که با شیوه نمونه­گیری در دسترس در انتخاب مناطق آموزش و پرورش و مدارس ابتدائی و نیز با شیوه نمونه­گیری غیرتصادفی داوطلبانه، 36 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب‌شده و به سه گروه تقسیم شدند و در یک برنامه آموزشی از قبل طراحی­شده شرکت کردند. جمع­آوری داده­ها از طریق ثبت مدت‌زمان صرف شده برای فعالیت‌های مختلف یک کلاس درس تربیت­بدنی جهت تعیین میزان اثربخشی اجرای برنامه آموزش معلم و نیز مصاحبه به‌منظور درک باورهای معلمان از برنامه آموزش معلم و درک وضعیت آموزش خود و همچنین درک باورهای دانش­آموزان از درس تربیت­بدنی انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد بعد از اجرای این برنامه، میزان مشارکت دانش­آموزان در فعالیت‌های کلاسی افزایش، و زمان غیرفعال آن‌ها کاهش یافته است.

کلیدواژه‌ها


آقایار، سیروس، (1382)، توانمندسازی روش نوین در محیط رقابتی، ماهنامه تدبیر، شماره 135، ص 28.

پارسا، عبدالله، (1386)، بررسی نگرش و تمایلات رفتاری معلمان در مورد پیشبرد برنامه­های جدید درسی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات برنامه درسی، شماره 4، صص 103- 138.

سراج، فرهاد، (1386)، برنامه درسی مبتنی بر وب: گامی به سوی تمرکززدایی یا تشدید تمرکز در نظام برنامه درسی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات برنامه درسی، شماره 4، صص 69-84.

فتحی­اجارگاه، کوروش، (1383)، برنامه­ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران: انتشارات سمت.

فردانش، هاشم و کرمی، مرتضی، (1387)، شناسایی الگوی طراحی آموزشی مطلوب برای آموزش‌های صنعتی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات برنامه درسی، سال سوم، شماره 8، 106-131.

Bellon, J. J., Bellon, E. C., & Blank, M. A. (1992). Teaching from a research knowledge base: A development and renewal process. New York: Macmillan Publishing Company.

Bloom, B. S. (1981). All our children learning. New York: McGraw-Hill.

Borich, G. D. (1996). Effective Teaching Methods (3rd Ed.). New Jersey: Prentice-Hall.

Borys, A. H. & Fishburne G. J. (1986). Student teachers’ conceptions of successful and unsuccessful teaching: Implications for student learning and teacher preparation. Proceedings of the 1986 International Conference on Research in Teacher Education and Teaching in Physical Education (124-129). Vancouver: University Of British Columbia.

Brophy, J. (1979). Teacher behaviour and its effects. Journal of Educational Psychology, 71, 733-750.

Brophy, J., & Good, T. (1986).Teacher behaviour and student achievement. In M.Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching, (3rd ed.) (pp. 328-375). New York: Macmillan.

Carson, T. R. (1997). Reflection and its resistances: Teacher education as a living practice. In T. R. Carson & D. Sumara (Eds.), Action research as a living practice (pp. 77-88). New York: Peter Lang Publishing, Inc.

Dodds, P. & Placek, J. H. (1991). Silverman’s RT-PE review: Too simple a summary of a complex field. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62, (4), 365-368.

Fishburne G. J. & Borys, A. H. (1987). A comparison between elementary school teachers’ and student-teachers’ conceptions of successful teaching. Proceedings of the 30th ICHPER World Congress and the 34th CAHPER Conference in conjunction with the British Columbia Physical Education Teachers’ Conference (pp. 82-85). Vancouver: University of British Columbia.

Fraser, B. J., & Walberg, H. J. (2005). Research on teacher-student relationship and learning environments: Context, retrospect, and prospect. International Journal of Educational Research, 43, 103-109.

Gage, N. L. (1978). The scientific basis of the art of teaching. New York: Teachers College Press.

Greenwald, R., Hedges, L. V., & Lain, R. D. (1996). The effects of school resources on student achievement. Review of Educational Research, 66(3), 361-396.

Harris, A. (1999). Teaching and learning in the effective school. Brookfield, Vermont: Ashgate.

Hickson, C.N. (2003) Putting education back into P.E. International Journal of Learning, 10, 401-409.

Hickson, C. N., & Fishburne, G. J. (2002) Learning through effective teaching: Research studies in physical education. In B. Cope, & M. Kalantzis (Eds.), Learning for the Future. Proceedings of the Learning Conference 2001. Spetses: Greece.

Kirchener, G., & Fishburne, G. J. (1998). Physical education for elementary school children. (10th Ed.). New York: McGraw-Hill.

Mawer, M. (1995). The effective teaching of physical education. London: Longman.

Medley, D. M. (1987). Evolution of research on teaching. In M. J. Dunkin (Ed.). The International encyclopedia of teaching and teacher education. (pp. 105-113). New York: Pergamon.

Opdenakker, M. C., & Damme J.V. (2006). Teacher characteristics and teaching styles as effectiveness enhancing factors of classroom practice. Teaching and Teacher Education, 22, 1-21.

Placek, J. H. (1983). Conceptions of success in teaching: Busy, happy, and good? In T. Templin and J. Olsen (Eds.). Teaching in physical education. (pp. 45-56). Illinois: Human Kinetics Publishers.

Rink, J. E. (1996). Effective instruction in physical education. In S. J. Silverman, & C. D. Ennis (Eds.). Student learning in physical education: Applying research to enhance instruction (pp. 171-198). Champaign, Illinois: Human Kinetics.

Rink, J. E. (1993). Teaching physical education for learning. St. Louis: Mosby Year Book.

Rosenshine, B. (1987). Explicit teaching. In D. Berliner, & B. Rosenshine (Eds.), Talks to teachers, (pp. 75-92). New York: Random House.

Schempp, P. G. (1983). Learning the role: The transformation from student to teacher. In T. Templin and J. Olsen (Eds.). Teaching in physical education. (pp. 109-117). Illinois: Human Kinetics Publishers.

 Schempp, P. G. (1985). Becoming a better teacher: An analysis of student teaching experience. Journal of Teaching in Physical Education, 4, 158-166.

Siedentop, D. & Tannehill, D. (2000). Developing teaching skills in physical education. (4th Ed.). Mountain View, CA: Mayfield Publishing Company.

Silverman, S. (1991). Research on teaching in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62, (4), 352-364.

Ye, R. M. (2000). The effect of teacher characteristics, beliefs, relations with students,and in-service education on student science achievement. Unpublished doctoral dissertation, Texas Technology University.