اچسون، کیت و گال، مردیت دامین (1389). نظارت و راهنمایی تعلیماتی (آموزشی): کاربرد فنون کلینیکی در نظارت، راهنمایی، کارورزی و آموزشهای پیش و ضمن خدمت معلم. ترجمه محمدرضا بهرنگی. تهران: انتشارات کمال تربیت.
الیوا، پیتر (1379). نظارت و رهبری آموزشی در مدارس امروز، (ترجمه منوچهر جواهری). تهران: وزارت آموزش و پرورش، دفتر همکاریهای بین المللی.
پورعابدی، محمدرضا. ضرابی، وحید. سجادی نائینی، حنان و رضی، زهرا (1395). طراحی مدل شایستگی چندبعدی مدیران و کارکنان. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع). سال هشتم، شماره 2. ص 52-27.
پورکریمی، جواد. کرامتی، محمدرضا و محمدی، علیرضا (1396). طراحی و تبیین صلاحیتهای حرفهای کارشناسان منابع انسانی، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت ( بهبود و تحول). سال بیست وششم، شماره 86 ، ص 96- 61.
خدیوی، اسداله (1396). روند تحولات نظارت و رهبری آموزشی (مفاهیم، اصول، فنون و مدلها)، تبریز: انتشارات شایسته.
رضایت، غلامحسین و صادقبیگی، منیژه (1397). تدوین الگوی شایستگیهای دبیران دبیرستانهای دولتی ایران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 65، سال هفدهم.
سداوی، سعاد. پارسا، عبداله و بیرمیپور، علی (1399). شناسایی صلاحیتهای حرفهای مربیان پیشدبستانی در فرایند برنامهریزی درسی، مطالعات برنامه درسی، شماره 58، سال پانزدهم، 70-41.
شیعه، اسماعیل. دانشپور، سیدعبدالهادی و روستا، مریم (1396). تدوین مدل شاخصهای مکانی پایداری اجتماعی به کمک روش دلفی و تکنیک شانون. معماری و شهرشازی آرمان شهر، شماره 19.
صادقی فسایی، سهیلا و عرفانمنش، ایمان (1394). مبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی. راهبرد فرهنگ. شماره بیست و نهم.
صالحی، مسلم و کرمی، مرتضی (1389). توسعه مدیریت مبتنی بر شایستگی رویکردی نوین در آموزش و توسعه مدیران. تهران: آییژ.
عابدی نیا، افشین. معینی کیا، مهدی و قربانزاده طولارود پایین، پدرام (1399). مطالعه کیفیت خدمات راهبران آموزشی و تربیتی از دیدگاه معلمان مدارس چندپایه. فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی. دوره 2. شماره 1.
فرزانه، محمد. پورکریم، جواد و نوروزی، میترا (1394). ارائه الگوی صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس متوسطه، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دوره 9، شماره 2، صفحه 83-95.
مرد، سید محمد. زین آبادی، حسن رضا و آراسته، حیدرضا (1396). نشانگرهای یک رهبر آموزشی موفق؛ یافتههای یک مطالعه پدیدارشناسانه. دوفصلنامه مدیریت مدرسه. دوره پنجم، شماره دوم. ص 128-109.
مشایخی، علینقی،فرهنگی، علـی اکبـر،مـومنی، منصـور و علیدوستی، سیروس (1384). بررسی عوامل کلیدی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی ایران:کاربرد روش دلفی. فصلنامه مدرس علوم انسانی، 191-232.
ملکی، حسن. عباس پور، عباس. سلمانی، بابک. حکیم زاده، رضوان و امیر تیموری، محمد حسن (1397). الگویی برای رهبری برنامه درسی در دوره ابتدایی ایران. مطالعات برنامه درسی ایران. سال سیزدهم، شماره 48. ص 38-5.
موسی پور، نعمت الله (1395). مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه. ناشر: به نشر.
مومنی راد، اکبر. علی آبادی، خدیجه. فردانش، هاشم و مزینی، ناصر (1392). تحلیل محتوای کیفی در آیین پژوهش: ماهیت، مراحل و اعتبار نتایج. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، شماره 14. سال چهارم.
ناطقی، فایزه. معافی، حسین. فقیهی، علیرضا و سیفی، محمد (1397). شناسایی اهداف برنامه درسی شیمی در راستای اقتصاد مقاومتی با استفاده از تکنیک دلفی فازی. مطالعات برنامه درسی، سال سیزدهم، شماره 49، 216-175.
نقیزاده موغاری، زهرا. کاظمی، نجمه. عباسپور، عباس و فیض، مهدی (1397). تبیین شاخصههای شایستگی دانشآموختگان علوم پزشکی از منظر قرآن و اسناد بین المللی. فصلنامه قرآن و طب. دوره 4. شماره 1.
وایلز، کیمبل (1388). مدیریت و رهبری آموزشی، ترجمه محمدعلی طوسی). تهران: بازتاب.
Babbie E. (2002). The basics of social research. 2nd ed. ed. Belmont, Calif.; London: Wadsworth/Thomson Learning.
Burgoyne, J. G. (1993). The Competence Movement: Issues, Stakeholders and Prospects. Personnel Review. 22(6 )13-6.
Chyung, S. Stepich, D. Cox, D. (2006). Building a Competency-Based Curriculum Architecture to Educate 21st-Century Business Practitioners, Journal of Education for Business, pp 307-314.
Clair, L. & Deluga, R.J. )2001(. Transformational Leadership and Mentoring: Theoretical Links and Practical Implications. Bryant College: Smithfield.
Delamare L. F & Winterton, J. (2005). What Is Competence? Human Resource Development International, Vol. 8, No. 1, 27 – 46.
Eisner, E.W. (2005). Reimagining schools, Rutledge, N Y. Chapter 15: Educational Reform and the Ecology of Schooling. Teachers College Record, 1992, 93 (4): 610-627
Fogg, C. D (2006). Implementing your strategic plan: How to turn” intent “into effective action for sustainable change. New York: AMACOM.
Hannay, L. M. & Seller, W. (1991). The Curriculum Leadership Role in Facilitating Curriculum Deliberation, Journal of Curriculum and Supervision, 6(4), 340-357.
Hart, E. W. (2009). Seven Keys to Successful Mentoring. Center for Creative Leadership. United States.
Johnson, W. B. (2007). Transformational supervision: When supervisors mentor. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 259–267.
Johnson, W. B. (2014). Mentoring in psychology education and training: A mentoring relationship continuum model. In W. B. Johnson & N. J. Kaslow (Eds.), The Oxford handbook of education and training in professional psychology. New York: Oxford University Press.
Johnson, W. B., Skinner, C. J., & Kaslow N. J. (2014). Relational mentoring in clinical supervision: The transformational supervision. Journal of Clinical Psychology, 70(11), 1073–1081.
Jones, R., Harris, R. Miles, A. (2009). Mentoringin sports coaching: a review of the literature. Physical Education &Sport Pedagogy, 14(3), 267-284.
Monica M, p. Alina, M.S. (2011). New perspectives on roles of the mentor-teacher for pedagogical Practice.Procedia Social and Behavioral Sciences. 15: 2078–2082.
Muijs, D. Harris, A. (2003). Teacher leadership-improvement through empowerment? Educational management & administration. 31(4):. 448-437
Liu, X., Liu, S., Lee, S.-h., & Magjuka, R. J. (2010). Cultural Differences in Online Learning: International Student Perceptions. Educational Technology & Society, 13 (3), 177–188.
Orit, A. Yoram, E. (2011). Teachers in a World of Change: Teachers' Knowledge and Attitudes towards the Implementation of Innovative Technologies in Schools Interdisciplinary, Journal of E-Learning and Learning Objects Volume 7, IJELLO special series of Chais Conference 2011 best papers
Scandura, T. A., & Schriesheim, C. A. (1994). Leader-member exchange and supervisor career mentoring as complementary constructs in leadership research. Academy of Management Journal, 37(6), 1588–1602.
Scandura, T. A., & Williams, E. A. (2004). Mentoring and transformational leadership: The role of supervisory career mentoring. Journal of Vocational Behavior, 65(3),448–468.
Sosik, J. J., & Godshalk, V. M. (2000). Leadership styles, mentoring functions received, and job-related stress: A conceptual model and preliminary study. Journal of Organizational Behavior, 21(4), 365–390.
Wiles, J. (2009). Leading curriculum development. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Zabukovec, V. (2017). Importance of the Mentoring and Supervision of Early Career Psychologists in The Development of the Supervised Practice of Psychologists in Slovenia.
Zepeda, S. J. (2007). Instructional supervision: Applying tools and concepts. [Online Book]
Zimmerman, J. (2006). Why some teachers resist change and what principals can do about it. NASSP Bulle-tin, 90(3), 238-249.