ویژگی های برنامه درسی کارآفرینی فناورانه در دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان ایران

2 استاد مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان ایران

چکیده

هدف مقاله حاضر، تبیین عناصر برنامه درسی کارآفرینی فناورانه در دوره ابتدایی بود. پژوهش با رویکرد کیفی و روش مروری سیستماتیک انجام شد. با استفاده از کلید­واژه­های تخصصی مرتبط با برنامه درسی کارآفرینی فناورانه تا ماه مارس 2021، مقالات و کتاب­ها مورد بررسی قرار گرفت و 44 منبع معتبر بررسی و تحلیل شد. نتایج نشان داد برنامه درسی کارآفرینی فناورانه در مؤلفه هدف بر پرورش صلاحیت­های کارآفرینی فناورانه دانش‌آموزان؛ در مولفه محتوا بر محتوای نظری و عملی؛ در مولفه فعالیت‌های یادگیری به فعالیت‌های عملی و مبتنی بر مسئله؛ در مولفه راهبرد­های یادگیری بر آموزش عمل محور و اصیل؛ و همچنین در زمینه ارزشیابی بر «ارزشیابی برای یادگیری» تأکید دارد. در پایان نتیجه­گیری می‌شود برنامه درسی کارآفرینی فناورانه نیاز اصلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار­های دانش بنیان و فناور خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Technological Entrepreneurship Curriculum in Elementary School: A Systematic Review Method

نویسندگان [English]

  • Somaieh Khavari 1
  • Farhad Seraji 2
  • mohammadreza yousefzadeh chosari 2
1 education, Bu- Ali Sina University
چکیده [English]

The present study seeks to explain the elements of technological entrepreneurship curriculum in elementary school. This research was done through a qualitative approach and a systematic review method. The data were analyzed using specialized keywords related to the technology entrepreneurship curriculum and their search in valid scientific databases as well as library studies until March 2021. Finally, 44 sources were analyzed and coded and the findings indicated that technology entrepreneurship curriculum emphasized education of students' technological entrepreneurship qualifications in the goal component, a combination of theory and practice in the content component, practical and problem-based activities in the component of learning activitie, action-oriented and authentic education in the component of learning strategies; also it highlighted "evaluation for learning" in the field of evaluation. In the end, it is concluded that the technological entrepreneurship curriculum will be the main need of elementary school students to create jobs and develop knowledge-based and technology businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Elementary School
  • Technological entrepreneurship
  • Systematic Review
امیراحمدی، یونس؛ ضرغامی، سعید؛ باقری، خسرو و قائدی، یحیی. (1398). تبیین منطق برنامه درسی آموزش علوم بر مبنای فلسفه علم رئالیسم استعلایی. مطالعات برنامه درسی، 14(53)، 26 -1.
رضایی، مریم؛ امام جمعه، محمد رضا؛ احمدی، غلامعلی؛ عصاره، علیرضا و نیکنام، زهرا. (1399). طراحی الگوی مفهومی برنامه‌ درسی تلفیقی استم (علوم، فناوری، مهندسی، ریاضی) در دوره ابتدایی کشور ایران. مطالعات برنامه درسی، 15(59) 92- 63.
صافی، احمد (1391). آموزش و پرورش ابتدایی‌، راهنمایی تحصیلی و متوسطه‌. تهران: سمت.
نادری، نادر؛ رضایی، بیژن؛ سلیمانی، معین و رستمی، سحر. (1398). تحلیل موانع آموزش اثربخش درس «کارگاه کارآفرینی و تولید» در پایه دوم متوسطه نظری. مطالعات برنامه درسی، 14 (53)، 166- 135.
Boocock,G., Frank, R., & Warren, L., (2009). Technology-Based Entrepreneurship Education: Meeting Educational and Business Objectives. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation. 10(1). 43-53.
 
Bayers, T., Dorf, R., Nelson, A., 2014. Technology Ventures: From Idea to Enterprise, 4th edition. McGraw-Hill Education (ISBN-13: 978-0073523422).
Çil, E,. Maccario, N,. Yanmaz, D,. (2016), Design, Implementation and Evaluation of Innovative Science Teaching Strategies for Non-Formal Learning in a Natural History Museum. Research in Science & Technological Education. 34(3).325-341.
Claudio, P, Shujun, Z. (2013) "Technological entrepreneurship and absorptive capacity in Guangdong technology firms", Measuring Business Excellence, 17 )2(, pp.61 –71
Ferreira, J. J. M., Ferreira, F. A. F., Fernandes, C. I. M. A. S., Jalali, M. S., Raposo, M. L., & Marques, C. S. (2016). What do we [not] know about technology entrepreneurship research? International Entrepreneurship and Management Journal.12. 713–733.
Fayolle, A., Lamine, W., Mian, S., & Phan, P. (2020). Effective models of science, technology and engineering entrepreneurship education: current and future research. Journal of Technology Transfer.
Information Resources Management Association (2018). K-12 STEM education: breakthroughs in research and practice. IGI Global.1056.
Jolly, A. (2017). STEM by Design: Strategies and Activities for Grades 4-8. Routledge is an imprint of the Taylor & Francis Group, an informa business.
Kleine, K. (2020). Technology Entrepreneurship, Enriching Entrepreneurship Education. In M. A. Peters, & R. Heraud (Eds.), Encyclopedia of Educational Innovation Springer Nature.
Kleine, K., Giones, F., & Tegtmeier, S. (2019). The learning process in technology entrepreneurship education – Insights from an engineering degree. Journal of Small Business Management, 57(1), 94–110.
Kleine, K., F. Giones, M. Camargo, & Tegtmeier, S. (2018). Building Technology Entrepreneurship Capabilities: An Engineering Education Perspective, in Entrepreneurial Universities: Collaboration, Education and Policies. Eds. J. Ferreira, A. Fayolle and V. Ratten. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 226–247.
Khine, M. S (2017). Robotics in STEM Education: Redesigning the Learning Experience. International Publishing AG. 260.
Kazakeviciute, A., Urbone. R., & Petraite.M. (2016). Curriculum development for technology-based entrepreneurship education: A cross-disciplinary and cross-cultural approach. Industry and Higher Education, 30 (3) ,202-214.
Kruit,.P. M,. Oostdam, R.J, den Berg, E.V, Schuitema, J.A (2018). Assessing students’ ability in performing scientific inquiry: instruments for measuring science skills in primary education. Research in Science & Technological Education. 36(4).413-439.
Lackéus, M. (2015). Entrepreneurship in Education-What, why, when, how. Entrepreneurship360 Background. paper, OECD, France.
Mosey, S., Guerrero, M., & Greenman, A. (2017). Technology entrepreneurship research opportunities: Insights from across Europe. Journal of Technology Transfer, 42, 1–9.
Maltese, A. V., & Cooper, C. S. (2017). STEM pathways: Do men and women differ in why they enter and exit? AERA Open, 3(3), 1–16.
OECD (2016). The Entrepreneurial School Part 2 Http://Www.Oecd.Org/Cfe/Leed/Skills-For-Entrepreneurship.Htm.
Okoli, C (2015). A guide to conducting a standalone systematic literature review. Communications of the Association for Information Systems Research, 37(43), 879–910.
Passiante, G., Romano, A. (2016). Creating Technology-Driven Entrepreneurship: Foundations, Processes and Environments. Palgrave Macmillan UK.
Paul, K.M., Maltese, A.V. & Svetina Valdivia, D.(2020). Development and validation of the role identity surveys in engineering (RIS-E) and STEM (RIS-STEM) for elementary students. International Journal of STEM Education. 7(45),2-17.
Singer, A., Montgomery, G. & Schmoll, S.(2020). How to foster the formation of STEM identity: studying diversity in an authentic learning environment? International Journal of STEM Education .7)57(.2-19.
Yata, C., Ohtani, T. & Isobe, M.(2020) Conceptual framework of STEM based on Japanese subject principles. International Journal of STEM Education.7(12). 2-10.