آل احمد، جلال. (1337): مدیر مدرسه، تهران: انتشارات فردوسی.
آملى، سید حیدر (1368): جامع الأسرار و منبع الأنوار، تهران: مرکز انتشارات علمى و فرهنگى.
اسکینر، بی. اف. (1364): فراسوی آزادی و منزلت؛ ترجمه محمدعلی برادران رفیعی، تهران: سکه.
الماسی، علیمحمد. (1386) تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران، تهران: امیرکبیر.
اشپربر، مانس (1374). بررسی روانشناختی خودکامگی، ترجمه علی صاحبی، تهران: روشنگران
امانی طهرانی، محمود. (1400): «مصاحبه با دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش»: https://paydarymelli.ir/fa/news/66729/
بهمن بیگی، محمد. (1351): «پیشرفتهای آموزش و پرورش ایران در سالهای پس از انقلاب سفید: آموزش عشایر در ایران»؛ ماهنامه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت)، شماره ۶۱، مهرماه.
پیردیگار، ژان؛ کاد، برنارهور و ریشار، یان. (1396): ایران در قرن بیستم: بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران در یکصد سال اخیر، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی. تهران: نشر البرز.
پهلوی، محمدرضا.(1356): به سوی تمدن بزرگ، تهران: مرکز پژوهش و نشر فرهنگ سیاسی دوران پهلوی
پهلوی، محمدرضا. (2007): به سوی تمدن بزرگ، لس آنجلس (چاپ سوم)، کتاب و انتشارات پارس.
پهلوی، محمدرضا. (1379): پاسخ به تاریخ، ترجمه حسین ابوترابیان. چاپ 11؛ تهران: زریاب.
تافلر، الوین ل. (1378): موج سوم، ترجمه شهیندخت خوارزمی، تهران: نشر نو.
تایلر، رالف. (1354): اصول اساسی آموزش و برنامه درسی. ترجمه کظیمی، تهران: سازمان کتابهای درسی ایران.
حکیمی، محمدرضا. (1392): منهای فقر، تهران: علمی فرهنگی الحیاه.
خامنهای، علی. (1391). «من انقلابیام»، farsi.khamenei.ir (دریافت: اردیبهشت 1401).
خمینی، سیدروحالله. (1358): صحیفه نور، جلد 1، ص 273.
خمینی، سیدروحالله. (1359): صحیفه نور، جلد 10، ص 55.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390): سند تحول بنیادی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. تهران:
دهخدا، علیاکبر. (1396): چرند و پرند، تهران: نشر ثالث.
راوندی، مرتضی. (1383): سیر فرهنگ و تاریخ تعلیم و تربیت در ایران و اروپا، تهران: نگاه.
رشدیه، شمس الدین. (1362): سوانح عمر، تهران: تاریخ ایران.
رنانی، محسن. (1399): «حس نسبت و توسعه»، تارنمای رسمی محسن رنانی: renani.net/index.php/text
ریاحی، دکتر. (1342): «داستانی به نام کتاب درسی»، ماهنامه آموزش و پرورش، شماره 4، سال 33.
روشن، امیر. (1386): «علی شریعتی و الیناسیون فرهنگی»؛ پژوهش علوم سیاسی، شماره 4.
زمانیان، ... (1400):
ستاد اجرایی تغییر بنیادی آموزش و پرورش. (1367): کلیات طرح تغییر بنیادی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، تهران: دبیرخانه.
سریعالقلم، محمود. (1401): «جایگاه ضعیف EQ در زندگی ما»؛ وب سایت دکتر محمود سریعالقلم به نشانی sariolghalam.com
شاهحسینی، روشینا. (1393): طراحی مدرسه هنر و معماری در شهر تهران با رویکرد بازخوانی معماری سنتی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی
شمس تبریزی، خواجه شمسالدین محمد. (1396): مقالات شمس، به کوشش محمدعلی موحد، تهران: خوارزمی
شورای عالی آموزش و پرورش. (1391): برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران، دبیرخانه شورایعالی آموزش و پرورش.
صدیق، عیسی. (1354): تاریخ فرهنگ ایران، از آغاز تا زمان حاضر؛ تهران: دانشگاه تهران.
فیدمن، جیمز و فریگر، رابرت. (1399): شخصیت و رشد شخصی. ترجمه جمشید آذرپور و هامایاک آوادیس یانس. تهران: رشد.
طالب، مهدی و موسی عنبری، «دلایل ناکامی نظام برنامهریزی توسعه در ایران عصر پهلوی دوم»، مطالعات جامعهشناختی، بهار 1385، ش 27، ص 181 - 204،
عسگرخانی، ابومحمد. (1400): «ربودن قلبها و شستشوی مغزها»؛ http://www.ghatreh.com/news/nn9066761/
کاتوزیان، همایون. (1385): هشت مقاله در تاریخ و ادب معاصر، تهران: نشر مرکز.
کرونین، استفانی. (1400): رضا شاه و شکل گیری ایران نوین، ترجمه مرتضی ثاقبفر، تهران: جامی.
مازلو، آبراهام (1366): انگیزش و شخصیت؛ ترجمه احمد رضوانی تهران: رشد.
مجلس شورای اسلامی (1369): «قانون متعهدین خدمت آموزش و پرورش»، https://rc.majlis.ir/fa/law/search
مجلس شورای ملی (1312): قانون توسعه دانشسراها (1312)، https://rc.majlis.ir/fa/law/search
ملکیان، مصطفی. (1400): «آموزش و پرورش ما بردهپرور است»؛ مراجعه شود: fardanews.com/fa/news
ملکیان، مصطفی. (1395): دین، معنویت و روشنفکری دینی، تهران: پایان، چاپ چهارم.
مناشری، دیوید. (1397): نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن، ترجمه محمدحسین بادامچی و عرفان مصلح، تهران: حکمت سینا.
موسی پور، نعمتالله. (1398)؛ «یگانه سازی دو رویکرد در تربیت معلم ایران: نقدی بر اساسنامه دانشگاه فرهنگیان»، فصلنامه تعلیم و تربیت، 26 (138)، 13 - 38).
موسی پور, نعمت الله. (1396). «دولتی بودن یا ملتی بودن؟: بنیادهای فرهنگ آموزش و برنامه درسی در ایران معاصر». فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 12(45)، 1-28.
موسیپور، نعمتالله. (1392: «انتظارات تربیتی رهبری جنبش اسلامی در دهه چهل و پنجاه شمسی»؛ دایرهالمعارف جنبشهای اسلامی (جلد سوم): صص 69-94.
موسیپور، نعمتالله. (1390): «قانون اساسی معارف؛ بنیاد رویکرد برنامهریزی درسی متمرکز در نظام آموزشی ایران»؛ فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره 20، 124-83.
موسیپور، نعمتالله. (1387): «برنامه ریزی درسی در ایران معاصر»؛ فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 96، 124-83.
ناصرالملک، ابوالقاسم خان و ایروانی، محمدآقا. (1380): دو رساله درباره انقلاب مشروطیت ایران، به تصحیح: روزبه زرینکوب و عبدالحسین زرینکوب؛ تهران: اسناد ملی ایران.
هاشمی رفسنجانی، اکبر. (1346): امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار. تهران: امیرکبیر.
Fitzgerald, Tanya (2020): Handbook of historical studies in education. Debates, tensions, and directions, Singapore: Springer Nature.
Rury, John L. and Tamura, Eileen H. (2019): The Oxford handbook of the history of education, Oxford University Press.
Schiro, Michael Stephen. (2022): Curriculum Theory: Conflicting Visions and Enduring Concerns, 2nd Edition 2nd Edition, SAGE Publishing.