خاکباز، سیده عطیه؛ رهبرنیا، زهرا؛ خاکباز، عظیمهسادات (1400). بررسی جایگاه آموزش هنر بر مبنای جامعه در کتابهای درسی فرهنگ و هنر دوره اول متوسطه، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 16 (60)،64-37.
دبیرخانه طرح تولید برنامه درسی (1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران، نگاشت چهارم، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
شهرآرای، مهرناز (1384). روانشناسی رشد نوجوان دیدگاه تحولی، تهران: انتشارات علم.
صابری، رضا؛ مهرام، رضا (1390). جایگاه ابعاد هنری و ساختار محتوایی در کتابهای درسی آموزش هنر دوره راهنمایی: گامی در شناخت برنامه درسی مغفول، فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6 (1و2): 82-61.
صادقی، علیرضا (1391). ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالشها و ارائه راهبردها، فصلنامه راهبرد فرهنگ، 5 (18و17): 121-93.
صافی، احمد (1386). آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه، چاپ نهم. تهران: انتشارات سمت.
عابدینی بلترک، میمنت؛ رضایی زارچی، ملوکه (1400). بررسی تأثیر آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری بر علاقه به درس هنر و عشق به یادگیری، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 16 (60):146-127.
عبدلی سلطان احمدی، جواد؛ صادقی، علیرضا (1394). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی در ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 10 (39): 108-71.
کاظمپور، اسماعیل؛ رستگارپور، حسن و سیفنراقی، مریم (1387). ارزشیابی برنامه درسی هنر دوره راهنمایی تحصیلی بر اساس رویکرد دیسیپلین محور، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 2 (4): 150-125.
کیان، مرجان و مهرمحمدی، محمود (1392). شناسایی وجوه و ابعاد مغفول برنامه درسی هنر دوره ابتدایی، پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)، 20 (3): 18-1.
گرمابی، حسن علی؛ ملکی، حسن؛ بهشتی، سعید و افهمی، رضا (1394). بازشناسی مؤلفههای زیباییشناسی و هنر برای برنامه درسی از منظر منابع مکتوب و دیدگاه صاحبنظران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 10 (39): 70-49.
مصطفیزاده، اسماعیل؛ کشتیآرای، نرگس و قلیزاده، آذر (1398). ضرورتهای آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفههای تعلیم و تربیت چندفرهنگی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (33): 35-20.
مهرمحمدی، محمود و کیان، مرجان (1393). برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت.
میرزابیگی، علی (1387). برنامهریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات یسطرون.
وزارت آموزش و پرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
وفایی، رضا و سبحانینژاد، مهدی (1394). مؤلفههای آموزش چندفرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی، نظریه و عمل در برنامه درسی، 3 (5): 132-111.
Bowen, D. H., & Kisida, B. (2019). Investigating the Causal Effects of Art Education Experiences on High School Students Houston Education Research Consortium. Research Report for the Houston Independent School District, 7 (4), 1-32.
British International School of Kuala Lumpur. (2020). Available at: https://www. Nordangliaeducation.com.
Cirik, I. (2014). Investigation of the Relations between Objectives of Turkish Primary School Curriculums and Multiculturalism. Journal of Social and Behavioral Sciences, 116 (2014), 74-76.
Ewing, R. (2010). The Arts and Australian Education: Realising potential. Victoria: ACER Press.
Johnson, B. L. (2004). A Sound Education for All: Multicultural Issues in Music Education. Educational Policy, 18 (1), 116-141.
Joseph, D. (2011). Cultural Diversity in Australia: Promoting the Teaching and Learning of South African Music. Australian Journal of Music Education, 1, 42-56.
Mahlmann, J. (n.d.). What Students Should Know and Be Able to Do in The arts: Summary Statement. Cited in Russell-Bowie, D. (2006). MMADD about the Arts! An Introduction to Primary Arts Education, Frenchs Forest, NSW: Pearson Education Australia.
Ministry of Education, Canada. (2006). A Curriculum Guide for High School. Available at:https://www.Edcan. Ca/Canada/education.
Montkiara International School, Middle School. (2020). Available at:https://www.Mkis.edu.my.
Prameswari, N. S., Saud, M., Amboro, J. L., & Wahyuningsih, N. (2020). The Motivation of Learning Art & Culture among Students in Indonesia. Cogent Education, 7 (1), 1-20.
Shillito, S., Beswick, K., & Baguley, M. (2008). The Aims of Art Education: An Analysis of Visual Art in Tasmania’s Essential Learnings Curriculum. Journal of Professional Arts Education, 4 (2), 1-16.
Thompson, C. (2005). Under Construction: Images of the Child in Art Teacher Education. Journal of Art Education, 58 (2), 18-23.
Tonbuloglu, B., Aslan, D., & Aydin, H. (2016). Teachers’ Awareness of Multicultural Education and Diversity in School Settings .Eurasian Journal of Educational Research, 64, 1-28.
Toronto District School Board. (2020). A Curriculum Guide for High School. Regina: Toronto Education. Available at:https://www.tdsb.on.ca.
Wright, S. (2003). The Arts, Young Children, and Learning. USA: Pearson.
Yusuf, Q., Marimuthu, S., & Yusuf, Y.Q. (2018). Multicultural Awareness and Practices among Malaysian Primary School Teachers. AL-TA’Lim Journal, 25 (2), 97-107.
Zuhkhriyan, Z., Punaji, S., & Dedi, K. (2019). The Effect of Art-Based Learning to Improve Teaching Effectiveness in Pre-Service Teachers. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7 (3):531-545.