آرامبراستر، بی. بی. و اندرسون، تی. اچ (١۳۷۲). تحلیل کتاب درسی. ترجمه هاشم فردانش. تهران. مجله تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)، ۳۳، ۹۲-۷۹.
آریاییپناه، زهرا و صدوقی، مجید (1398). پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس ابعاد ادراک از محیط کلاس. مجله رویش روانشناسی، دی 1398، 8، 10، 180-171.
ابوالمعالی، خدیجه؛ هاشمیان، کیانوش و اناری، فهیمه (١۳۹١). تعیین سهم مولفههای ادراک محیط کلاس درس در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی شهر تهران. فصلنامهی اندیشههای تازه در علوم تربیتی، ۷، ۳.
پیری، موسی، شاهی، افسانه و برقی، عیسی (1398). رابطهی کیفیت تجارب یادیری دانشآموزان در احساس تعـلق به مدرسه با نقش واسطهای نگرش به برنامهی درسی. فصلنامه مطالعات برنامهی درسی ایران، 14، 53، 76-55.
درّی، محمدمهدی، رفیعپور، ابوالفضل و درّی، فاطمه (1397). ارزیابی ظرفیت کتابهای درسی ریاضی دوره متوسطه اول در ترویج یادگیری عمیق مفاهیم. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 14، 52، 30-1.
سجادیه، نرگس و محمدیپویا، سهراب (1396). تحلیل تطبیقی محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی چاپ قدیم و جدید پایه چهارم ابتدایی بر اساس اصول معرفتشناختی تربیت. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 12، 47، 94-69.
صابر، سوسن؛ پاشا شریفی، حسن (١۳۹۲). پیش بینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس سبکهای هویت در دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستانهای دولتی تهران. پژوهش در برنامهی درسی.١۰، ١١، ۸۵-۷۲.
عریضی، حمیدرضا و عابدی، احمد (١۳۸۲). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی برحسب انگیزه پیشرفت. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، ۵، ۵۲-۲۹.
عزیزی، ابوالفضل؛ قهرمانی، علی و احمدی، فاطمه (١۳۹۴). بررسی تأثیر آموزش مفاهیم فیزیک با استفاده از مثالهای واقعی بر نحوه انجام تکالیف درسی و نگرش دانشآموزان. اتحادیه انجمنهای علمی آموزشی معلمان فیزیک ایران. شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران. آباد، دانشگاه لرستان.
عموئی، نوشین، فرجاللهی، مهران و ضرابیان، فروزان (1397). ارتباط ادراک از مولفههای برنامه درسی در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. 10، 3، 12-3.
غلامعلی لواسانی، مسعود، خضریآذر، هیمن، صالحنجفی، مهسا و مالکی، اسداله (1396). الگوی ساختاری روابط بین نیازهای اساسی روانشناختی، انگیزش تحصیلی و درگیری تحصیلی در زبان انگلیسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13، 43، 58-35.
یارمحمدیان، محمدحسین (١۳۸١). اصول برنامهریزی درسی، تهران: انتشارات یادوارهی کتاب.
Christenson, S.L., Reschly, A.L., & Wylie, C. (2012).Handbook of Research on Student Engagement.Spring, Newyork
Eccles, J.S., & Rosser, R. (2009). Schools, academic motivation and stage environment fit. Handbook of adolescent psychology, second edition.John Wiley & Song, Inc.
Fredericks, J.A., Blumenfeld, P.C., & Paris, A.H. (2004). School engagement: potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109.
Fulmer, S. M., D'Mello, S.K., Strain, A., & Graesser, A.C. (2015). Interest-based text preference moderates the effect of text difficully on engagement and learning. Contemporary Educational Psychology, 41, 98-110.
Miller, B.W., Anderson, R.C., Morris, J., Jung Lin, T., Jadallah, M., & Sun, J. (2014).The effects of reading to prepare for argumentative discussion on cognitive engagement and conceptual growth. Learning and Instruction, 33, 67-80.
Mozgalina, A. (2015). More and less choice?The influence of choice on task motivation and task engagement. System, 49, 120-132.
Mitchell, L., & Carbone, A. (2011).A typology of tsk characteristics and their effects on student engagement. International Journal of Educational Research, 50, 257-270.
Salter, N. P., & Conneely, M.R. (2015). Structured and unstructured discussion forums as tools for student engagement. Computers in Human Behavior, 46, 18-25.
Schroeder, S., Richter, T., McElvany, N., Hachfeld, A., Baumert, J., Schnotz, W., Horz, H., & Ullrich, M. (2011).Teachers' beliefs, instructional behaviors, and students' engagement in learning from texts with instructional pictures. Learning and Instruction, 21, 403-415.
Veiga, F. H., Galvao, D., Almeida, A., Carvalho, C., Janeiro, I., Nogueira, J., Conboy, J., Melo, M., Taveira, M. C., Festas, M. I., Bahia, S., Caldeira, S. & Pereira, T. (2012). Student’s Engagement In School: A Literature Review. Proceedings of ICERI2012 Conference, Madrid, Spain.