اسدی، پری. (1380). بررسی مشکلات روشهای موجود تدریس وکلاسهای چندپایه و ارایه روشهای مناسبتر تدریس در کلاسهای چندپایه درشهرستان گلپایگان. گزارش طرح تحقیقی، سازمان آموزش و پرورش اصفهان.
بازرگان، عباس .(1393). مقدمه ای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. تهران: نشر دیدار.
بشیریحدادان، کلثوم؛ محمودی، فیروز؛ رضاپور، یوسف و ادیب، یوسف. (1394). توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 7(22), 107-120.
بهنام هشتجین، علی و افخم ساعدی، زرج آباد. (1380). بررسی مشکلات ومسائل کلاسهای چندپایه. طرح تحقیق دانشگاه پیام نور مرکز خلخال.
سیف، علی اکبر. (1392). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: انتشارات آگاه.
عابدینی، یاسمین و مرتضویزاده، سیدحشمت الله. (1397). تأثیرآموزش همشاگردی بر یادگیری درس ریاضی در کلاسهای چندپایه با استفاده از طرح تکآزمودنی همراه با بررسی کیفی. فصل نامه پژوهشهای روانشناختی. دوره 17 ، شماره 1. صص 119 تا 135.
عبدی، حسن. (1383). بررسی مشکلات آموزشی کلاسهای چندپایه. گزارش طرح تحقیقی، سازمان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی.
غلامی، خلیل و اسدی، محمد .(1392). تجربه حرفه ای اساتید در ارتباط با پدیده تدریس اثربخش در آموزش عالی. دو فصل نامه نظریه و عمل در برنامه درسی، سال اول، شماره 2، صص 26-5.
فتحی و اجارگاه، کوروش. (1394). اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی. تهران: علم استادان.
فضلی و همکاران، (1391). مبانی نظری زمان آموزش از چرایی تا چگونگی. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
گال، مردیت؛، والتر، بورگ، و جویس و گال،. (1389). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی. (احمدرضا نصر، حمیدرضا عریضی، محمود ابوالقاسمی، خسرو باقری، محمدحسین علامت ساز، جعفر پاک سرشت، علی دلاور، علیرضا کیامنش، علیرضا و خویی نژاد، غلامرضا. (سال انتشار .). تهران: سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
مرتضویزاده، سیدحشمت الله. (1396). مدیریت و برنامه ریزی کلاسهای چندپایه. تهران: انتشارات کورش چاپ.
مهرمحمدی، محمود و همکاران. (1389). برنامه درسی نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها. تهران: انتشارات سمت.
گری، فنستر ماخر و سولتیس، جونانس. (2011). رویکردهای تدریس. ترجمه نصر اصفهانی، احمدرضا، هدایت، اعتمادی زاده، نیلی، محمدرضا و شریفیان، فریدون .(1390). تهران: مهرویستا.
وزارت آموزش و پرورش. (1390). برنامه درسی ملی. تهران: مؤلف.
Adanur, Z (2011). The evaluation of teachers' perceptions of constructivist approach to multigrade classrooms applicability: Example of Trabzon City. Unpublished master thesis, Karadeniz Technical University, Educational Sciences Institut..
Aina, O., E. (2001). Maximizing learning in early childhood multi-age classrooms: Child, teacher, and parent perceptions. Earl y Childhood Education Journal, 28(4), 219-224.
Bandy, h. (1980). the identification of skills and characteristics needed by country. schoolteachers. education reports. Canada (publication details not supplied).
Berry, E. A. C., (2006). Multigrade teaching in London, England. In Education for All and Multigrade Teaching (pp. 67-86). Springer Netherlands.
Beukes, C.G., 2006. Managing the Effects of Multi-grade Teaching on Learner Performance in Namibia. Dissertation. Magister Education, University of Johannesburg.
Blum, N., & Diwan, R. (2007). Small, multigrade schools and increasing access to primary education in India: National context and NGO initiatives. Brighton: CREATE.
Brown, D.F. (2016). Curriculum integration. In S.B. Mertens, M. Caskey, & N. Flowers (Eds.), The Encyclopedia of Middle Grades Education (2nd ed.) (pp. 122-125). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Brunswic, É., & Valérien, J. (2004). Multigrade Schools: Improving Access in Rural Africa? Fundamentals of Educational Planning 76. International Institute for Educational Planning (IIEP) UNESCO. 7-9 rue Eugene-Delacroix, 75116 Paris, France.
Cornish, L. (2006b).What is multi-grade teaching? In L. Cornish (Ed.), Reaching EFA through multi-grade teaching (pp. 926). Armidale: Kardoorair Press.
du Plessis, A., & Subramanien, B. (2014). Voices of despair: Challenges for multigrade teachers in a rural district in South Africa. Educational Research for Social Change (ERSC), 3(1), 20-36.
Hyry-Beihammer, E. K., & Hascher, T. (2015). Multi-grade teaching practices in Austrian and Finnish primary schools. International Journal of Educational Research, 74, 104-113.
Hargreaves, E. (2001). Assessment for learning in the multigrade classroom. International Journal of Teacher Development, 21, 553-560.
Hargreaves, L., Kvalsund, R., & Galton, M. (2009). Reviews of research on rural schools and their communities in British and Nordic countries: Analytical perspectives and cultural meaning. International Journal of Educational Research, 48(2), 80-88.
Joubert, J. (2010). Multi-grade teaching in South Africa. Common Wealth Education Online.
Joyce, T. M. (2014). Against All Odds: How Do Primary Teachers Navigate in Multi-grade Teaching Contexts?. Journal of Human Ecology, 48(1), 153-159.
Kirillov, A. V., Tanatova, D. K., Vinichenko, M. V., & Makushkin, S. A. (2015). Theory and practice of time-management in education. Asian Social Science, 11(19), 193.
Kivunja, C. (2014). The urgent need to train teachers for multigrade pedagogy in African schooling contexts: lessons from Uganda and Zambia. International Journal of Higher Education, 3(2), 63.
Kızılaslan, I. (2012). Teaching in rural Turkey: pre-service teacher perspectives. European Journal of Teacher Education, 35(2), 243-254.
Leščešen, I., Ivanović-Bibić, L., Dragin, A., & Balent, D. (2013). Problems of teaching organisation in combined (Split) classes in rural areas of the Republic of Serbia. Geographica Pannonica, 17(2), 54-59.
Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23 (4), 501-514.
Mkosana, C., Kapesa, M. J. (2004). A Module for multi-grade teaching. Commonwealth of Independent States.
Kucita, P., Kivunja, C., Maxwell, T. W., & Kuyini, B. (2013). Bhutanese stakeholders’ perceptions about multi-grade teaching as a strategy for achieving quality universal primary education. International Journal of Educational Development, 33(2), 206-212.
Kyne, M. C. (2004). Teaching and learning in multi-grade classrooms: What teachers say. The Irish Journal of Education, 35, 5-19.
Little, A. W. (2006). Multigrade teaching: towards an international research and policy agenda. International Journal of Educational Development, 21(6), 481-497.
Mall, Pall. (2005).A Multi-grade Teaching Program. London. United Kingdom.
Mathot, G. B. (2001). A handbook for teachers of multi-grade classes. UNESCO.
Mulryan-Kyne, C. (2007). The preparation of teachers for multigrade teaching. Teaching and Teacher Education, 23(4), 501-514.
Nkoro, Asagha Emmanuel, et. Al. (2014). The Prospects and Challenges of Multigrade Teaching Approach in Secondary Schools in Nigeria. International Conference on Arts, Economics and Management. 5(14) 22-23.
Pate, P.E. (2013). Academically excellent curriculum, instruction, and assessment. In P.G. Andrews (Ed.), Research to guide practice in middle grades education (pp. 165-186). Westerville, OH: Association for Middle Level Education.
Richlyn, v. The Challenges of Multigrade Teaching. Great House, London, 2012.
Saqlain, N. (2015). A Comprehensive Look at Multi-Age Education. Journal of Educational and Social Research, 5(2), 285.
Sampson, C. (2016). One teacher's experiences of teaching reading in an urban multi-grade foundation phase class. Perspectives in Education, 34(2), 83-96.
Seban, D. (2015). Development of preservice identities: learning from a multigrade classroom practicum context. Journal of Education for Teaching, 41(1), 19-36.
Sigsworth, A., & Solstad, K. J. (2005). Small rural schools: A small inquiry. Cornwall: Interskola.
Smit, R., Hyry-Beihammer, E. K., & Raggl, A. (2015). Teaching and learning in small, rural schools in four European countries: Introduction and synthesis of mixed-/multi-age approaches. International Journal of Educational Research, 74, 97-103.
Taole, M., & Mncube, V. S. (2012). Multi-grade teaching and quality of education in South African rural schools: Educators’ experiences. Studies of Tribes and Tribals, 10(2), 151-162.
Topping, K. (2000). The Effectiveness of Peer Tutoring in Higher and Further Education: A typology and review of the literature. Higher Education. 32 (3) 321- 345.
UNESCO, Bangkok.(2015).Practical Tips for Teaching Multigrade Classes. Published by United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. UNESCO Bangkok Office.
Venter, N. V. L. (2013). Parental involvement in learning at rural multi-grade schools in South Africa: a school, community and family partnership programme (Doctoral dissertation, Cape Peninsula University of Technology).
Zafarullah, S., Mumtaz, K., Murad, P. U., Abida, S., & Humera, S. (2016). Teachers' Time Management and the Performance of Students: A Comparison of Government and Private Schools of Hyderabad, Sindh, Pakistan. World Journal of Education, 6(6),42-49.