آقایی، نجف، صفاری، مرجان و میرحسینی، فرنازسادات (1396). شناسایی صلاحیت حرفهای ضروری معلمان تربیت بدنی با رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد. دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 7 (14)، 71-83.
استارمی، ابراهیم و قدوسی شاهنشین، الناز (1392). نقش آزمونسازی در سنجش آموختههای زبانآموز در آموزش زبان آلمانی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 3 (1)، 19-43.
امامی، محمد (1396). بررسی و شناخت انواع لحن و پیوند آن با مهارتهای خوانداری در کتاب فارسی هشتم (دوره اول متوسطه). پویش در آموزش علوم انسانی، 2 (7)، 16-31.
انوری، حسن و همکاران (1381). فرهنگ بزرگ سخن (چاپ هفتم). تهران: سخن.
بازرگان، عباس (1393). ارزشیابی آموزشی (چاپ سیزدهم/ویراست3). تهران: سمت.
تقییان، حسن، خدایی، ابراهیم، بازرگان، عباس، مقدم زاده، علی و کبیری، مسعود. (1397). ساخت آزمون خواندن برای دانشآموزان پایه ششم ابتداییبا استفاده از انگاره سنجش شناختی تشخیصی. پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7 (1)، 3-30.
جانسون، آر. بورک و کریستنسن، لری (1395). پژوهش آموزشی. برگردان دکتر علیرضا کیامنش و همکاران (چاپ اوّل). تهران: نشر علم. (اثر اصلی در سال 2014 چاپ شده است).
جاویدان، لیدا، علی اسماعیلی، عبداله و شجاعی، علی اصغر (1397). تدوین الگوی ویژگیها و شایستگیهای علمی بر اساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش. پژوهش در نظامهای آموزشی، 12 (ویژهنامه بهار1397)، 1123-1136.
جلیلی، سیّد اکبر و خدادادیان، مهدی (1392). ضرورت رویکرد نظاممند به آزمونسازی در زبان فارسی: مقایسه برآوردهای مدرّسان و واقعیتِ آماری. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، 2 (3)، 3-36.
جلیلی، مهسا و نیکفرجام، حسین (1393). بررسیوضعموجودتواناییوصلاحیتهایمعلمانازدیدگاه دانشآموزانومقایسهباوضعمطلوبازدیدگاهصاحبنظراندردرسفیزیکسالچهارمدبیرستان. پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 ( 13)، 129-138.
خروشی، پوران، نصراصفهانی، احمدرضا، میرشاه جعفری، سید ابراهیم و موسیپور، نعمت اله (1396). مدل مفهومی شایستگیهای مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان بر اساس دیدگاه صاحبنظران. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 7 (18)، 169-199.
خوشخلق، ایرج (1391). ساخت و تهیه آزمون عملکرد (چاپ اوّل). تهران: انتشارات زندهاندیشان.
دانای طوس، مریم (1390). سخن گفتن، مهارتی مغفول در برنامه درسی زبان فارسی. نوآوریهای آموزشی، 10(1)، 121-150.
دانشگاه فرهنگیان (1395).
برنامه درسی دوره کارشناسیپیوستهرشته آموزشزبانوادبیاتفارسی. کمیته تخصصی برنامههای آموزش و پرورش (گروه هفتم، بازنگری شده). تهران: دانشگاه فرهنگیان. (قابل دسترسی در:
https://cfu.ac.ir/fa/attach/171252)
دانشگر، مریم (1396). مهارتهای دانشآموختگان نظام متوسطه با محوریت درس زبان و ادبیات فارسی (مطالعه موردی: شهر تهران). دوماهنامه جستارهای زبانی، 8 (1)، 231-256.
دیبایی صابر، محسن، عباسی، عفت، فتحی واجارگاه، کوروش و صفایی موحد، سعید (1395). تبیین مؤلفههای شایستگیهای حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13 (2)، 109-123.
رضایی، منیره (1393). بررسی ویژگیهای معلم توانمند، تهیه و اعتباربخشی ابزاری برای سنجش این ویژگیها و ترسیم نیمرخ توانمندی معلمان در دوره ابتدایی (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
رضایی، منیره (1397). تدوین استانداردهای عملکرد حرفهای معلمان بر اساس شایستگیهای شناسایی شده در اسناد تحولی واعتباربخشی آن (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
رضایی، منیره (1396). تعیین شایستگیهای تخصصی و حرفهای معلمان متناسب با سند تحول بنیادین و مبانی نظری آن و اعتباربخشی شایستگیها (طرح پژوهشی). تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
سیف، علیاکبر (1397). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (ویراست هفتم، چاپ چهل و ششم). تهران: نشر دوران.
سیف، علیاکبر (1389). سنجش فرایند و فرآورده یادگیری (چاپ دومِ ویرایش دوم). تهران: نشر دوران.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش 1 (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.
شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش 2 (1390). مبانینظریتحولبنیادیندرتعلیموتربیترسمیعمومیجمهوریاسلامیایران.
صحرایی، رضامراد و جلیلی، سید اکبر (1391). مبانی تهیه و تدوین آزمون مهارتی فارسی(آمفا). پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 1(1)، ۱۲۳-۱۵۰.
صدری، عباس، زاهدی، انسیه و شفیعی، فاطمه صغری (1396). حلقه مفقوده نظام تربیت معلم برای تحقق شایستگیهای حرفهای دانشجو – معلمان: کارورزی و کارآموزی با رویکرد استاد – شاگردی نوین. پژوهش در تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان، 1 (1)، 75-99.
عباباف، زهره، فراستخواه، مقصود، مهرعلیزاده، یدالله و فتحی واجارگاه، کوروش (1393). تأمل بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامه درسی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6 (2)، 157-182.
عباسی، زهرا (1394). تهیه و تدوین آزمون بسندگی زبان فارسی. مجموعه مقالههای نخستین همایش آموزش زبان و ادبیات فارسی، اسفند ماه 1393، قابل دسترسی در: http://www.anjomanfarsi.ir/pdf/amozesh1/1042.pdf
عبداللهی، بیژن، دادجوی توکلی، عطیه و یوسلیانی، غلامعلی (1393). شناسایی و اعتبارسنجی شایستگیهای حرفهای معلمان اثربخش. نوآوریهای آموزشی، 13(1)، 25-48.
عسکری متین، سجاد و کیانی، غلامرضا (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 34 (2)، 9-30.
فرخیپور، سجاد، خوشسیما، هوشنگ، گنجی، منصور و سارانی، عبدالله (1399). تبیین و بررسی تأثیر انگاره بومی ارزشیابی پویا در شناخت و رفع مشکلات یادگیری مهارتهای زبانی مولد در دانشآموزان متوسطه. نشریه پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، ۱۰(1)، ۱۲۰-۱۳۴.
قمری، حیدر (1399). بررسی میزان شایستگى حرفهای دانشجومعلمان رشته آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان در تولید و اجرای آزمونهای تحصیلی (طرح پژوهشی). تهران: دانشگاه فرهنگیان.
مرتضوی، مرتضی، ملکی، حسن، گویا، زهرا، غلامآزاد، سهیلا و حسنی، محمد (1399). ضرورت تدوین معیارهای روبریک کیفی برای اجرای موفقیتآمیز ارزشیابی توصیفیِ درس ریاضی دوره ابتدایی. مطالعات برنامه درسی، 15(57) ، 5-40.
موسیپور، نعمت الله و احمدی، آمنه (1395). طراحی کلان (معماری) برنامه درسی تربیت معلم (برنامه درسی ملی تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران) (چاپ اوّل). تهران: دانشگاه فرهنگیان.
موسیپور، نعمت الله و صفرنواده مریم (1398). درباره روش تحقیق تربیتی با تمرکز بر آموزش ابتدایی (چاپ اوّل). قم: انتشارات بیان روشن.
وزارت آموزش و پرورش (1391). برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران.
Campbell, C., & Evans, J. A. (2010). Investigation of preservice teachers’ classroom assessment practices during student teaching. The Journal of Educational Research, 93(6),350-355. Published online: 02 Apr 2010.
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses related to achievement. New York, NY: Routledge.
Hornby, A. S. (2004). Oxford Advanced Learner’s Dictionary (6th ed.). London: Oxford University Press.
Liakopoulou, M. (2011). The professional competence of teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness. International Journal of Humanities and Social Science, 1(21), 66-78.
Mertler, C. A., & Campbell, C. S. (2005). Measuring teachers’ knowledge and application of classroom assessment concepts: development of the assessment inventory. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Montréal, Quebec, Canada, April, 11-15, 2005.
Mertler, C. A. (2003). Preservice versus in-service teachers' assessment literacy: Does classroom experience make a difference?. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-Western Educational Research Association, Columbus, OH (Oct. 15-18, 2003).
Volante, L., & Fazio, X. (2007). Exploring teacher candidates’ assessment literacy: Implications for teacher education reform and professional development. Canadian Journal of Education, 3(30), 749-770.