انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986124620171122Toward a Conceptual Expansion of Islamic Curriculumبسوی انبساط مفهومی از برنامه درسی اسلامی13463744FAمقصود امین خندقیدانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهدعلی مهدوی خواهدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170203“Islamic Curriculum” is one of the newly-emerging concepts and areas in the curriculum studies. It mainly focuses on islamization of the curriculum based on the monotheistic worldview. However, no clear and defensible theoretical framework has been offered on the nature of Islamic curriculum and its boundaries. This paper aims to present an initial idea and framework for the Islamic curriculum and its boundaries. For this purpose, the content of existing works on Islamic curriculum was described, analyzed and criticized in the three stages. In the first stage, after identifying individual related works, the author's purpose of the Islamic curriculum and his/her intended dimension(s) for islamization of the knowledge dimensions of the curriculum were analyzed. In the second stage, the nature of author's activity –theorizing or applying current Western theories- were analyzed in the works. In the third stage, the works were criticized with regard to their content and conceptualization. Based on the current status, two main trends could be identified in this perspective: enriching Islamic curriculum with Islamic values, based on the theoretical framework of curricula design and development dominated in the West; and Islamic curriculum as a major philosophical-valued theory. Due to the insufficiency of these trends and their ignorance toward different knowledge dimensions of the Islamic curriculum, this study proposes a third alternative trend and seeks to call upon the specialists to consider the production of the Islamic curriculum knowledge by expanding theoretical discussions in all its related dimensions. Undoubtedly participation in the production of appropriate Islamic curriculum knowledge needs some so-called theorizing, as the only way of creating new knowledge. <br /> "برنامه درسی اسلامی" یکی از مفاهیم و عرصههای نوظهور در حوزه مطالعات برنامه درسی است که دستور کار خود را به اسلامی کردن برنامه درسی بر اساس جهانبینی توحیدی اختصاص داده است. البته تاکنون مفهوم نظری روشن و قابل دفاعی از ماهیت برنامه درسی اسلامی و حدودوثغور آن عرضه نشده است. هدف این نوشتار، ارائه ایده و طرح نظری اولیه در باب برنامه درسی اسلامی و قلمرو آن است. برای نیل به این منظور، در این پژوهش محتوای آثار مطرحشده موجود در زمینه برنامه درسی اسلامی در سه مرحله توصیف، تحلیل و نقد شده است. در مرحله اول، بعد از شناسایی تکتک آثار منتشرشده در این زمینه، منظور نویسنده از برنامه درسی اسلامی و این که نویسنده به دنبال اسلامی کردن چه بُعدیا ابعادی از ابعاد معرفتی برنامه درسی بوده است، بررسی شده است. در مرحله دوم، نوع تلاش مولف –نظریهپردازی یا کاربست نظریههای متعارف غربی- در این آثار تحلیل شده است و در مرحله سوم، این آثار از حیث محتوا و کیفیت مفهومپردازی نقد شدهاند. نتایج بررسی وضعیت موجود، حاکی از وجود دو جریان اصلی نسبت به برنامه درسی اسلامی است: گرانبار کردن محتوای برنامههایدرسی از ارزشهای اسلامی مبتنی بر مبانی نظری دانش طراحی و تدوین برنامه درسی متعارف و موجود غربی، و برنامه درسی اسلامی به مثابه یک نظریه کلان فلسفی- ارزشی. با عنایت به ناکارآمدی، محدودنگری و غفلت از ابعاد مختلف معرفتی حوزه برنامه درسی اسلامی، پژوهش حاضر سعی دارد در قالب جریان سوم و به عنوان بدیل دو جریان قبلی، توجه صاحبنظران را به تولید دانش برنامه درسی اسلامی از طریق توسعه مباحث نظری در همه ابعاد معرفتی جلب کند. بیتردید مشارکت در گسترش دانش برنامه درسی اسلامی مستلزم رویآوردن به نظریهپردازی، به مثابه تنها شاهراه خلق دانش نو است.<br /> انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986124620171122Developing and Validating Null Curricula Scaleساخت و اعتباریابی مقیاس برنامه های درسی نال355863746FAرحمت اله مرزوقیاستاد دانشگاه شیرازجعفر جهانیدانشیار دانشگاه شیرازمهدی محمدیدانشیار دانشگاه شیرازپریسا زارعدانشجوی دکتری دانشگاه شیراز0000-0002-2567-6221Journal Article20170309The concept of null curriculum was first introduced by Eisner (1979). In his view, what is deleted from the school curriculum leads to educational defects in learners. The incidence of educational defects is not primarily due to the omission of some of the educational components, but there are other causes for null curriculum, such as neglected, demoded, distorted, and sterilized curricula, which also lead to shortcomings in the education process of individuals (Marzooghi, 2015). The present study investigates and validates conceptualization of various types of null curricula in both intentional and unintentional dimensions and also at the intended, implemented, and learned levels of curriculum. In this regard, the case analysis was used for determining the, and Cronbach's alpha coefficient was employed for obtaining the validity of the findings. The findings indicated the reliability and validity of the types of null curriculum. <br /> مفهوم برنامه درسی نال (1979) اولین بار به وسیله آیزنر مطرح گردید. از نظر وی آنچه از دستور کار مدارس حذف میشوند، زمینهساز بروز نقایص تربیتی در متربیان میگردد. بروز نقایص تربیتی عمدتاً ناشی از حذف برخی از آموزشها نمیباشد، بلکه وجوه دیگری از برنامه درسی نال مانند برنامه درسی مغفول، منسوخ، محرَّف و عقیم وجود دارند که آنها نیز موجب بروز کمبودهایی در جریان تعلیم و تربیت افراد میگردد (مرزوقی، 2015). در این مقاله تلاش میگردد، انواع برنامههای درسی نال در دو بعد عامدانه و غیر عامدانه و در سطوح قصد شده، اجراشده و آموخته شده مورد بررسی و اعتبار یابی قرار گیرد. برای تعیین روایی این یافتهها، از روش تحلیل گویه و برای تعیین پایایی و اعتبار آن از روش ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که یافتههای به دست آمده حکایت از روایی و اعتبار بسط مفهومی و انواع برنامههای درسی نال مطرح شده در این پژوهش دارد.<br /> انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986124620171122The Necessity of Rethinking in the Content of 7th and 8th Grades Mathematics Textbooks from the Aspect of Reasoning and Proofلزوم بازاندیشی در محتوای کتابهای درسی ریاضی پایه هفتم و هشتم از منظر استدلال و اثبات598463748FAفاطمه احمدپوردانشجوی دکتری آموزش ریاضی دانشگاه شهید باهنر کرمانمحمدرضا فدائیدانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمانابوالفضل رفیع پوردانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20170409The verification of a mathematical statement is normally difficult for students; and they often face difficulty realizing its relevance and necessity. The hidden complexities in the valuable nature of reasoning and proof signal to the significance of the way of presenting them in textbooks. The aim of this study is to determine the role of reasoning, especially deductive reasoning in 7<sup>th</sup> and 8<sup>th</sup> grades mathematics textbooks which was fulfilled though a content analysis method. The results show that the highest amount of reasoning, including different kinds of deduction, is allocated to the geometric content, although unexpected findings are obtained as well. Generally speaking, deductive reasoning has not been distributed uniformly in the chapters of mathematics textbooks under study. The deficiency of deduction could be observed in many chapters related to arithmetic, probability and statistics. In addition, the experimental argumentation has been increased by two times surprisingly in the 8<sup>th</sup> grade textbook compared to that of 7<sup>th</sup> grade. At the end of the paper, some considerations are discussed that should be taken into account when addressing the shift of attention from inductive to deductive reasoning in these grades.
تصدیق یک گزاره ریاضی، عموماً برای دانشآموزان مشکل است؛ آنها حتی بسیاری از مواقع، لزوم آن را درک نمیکنند. پیچیدگیهایی که در ماهیت ارزشمند استدلال و اثبات پنهان شده، اهمیتِ نحوهی ارائهی آنها را در کتب درسی، بیشتر مشخص میکند. هدف از این مطالعه، تعیین میزان حضور انواع استدلال، بهخصوص استدلال استنتاجی در کتابهای درسی ریاضی پایههای هفتم و هشتم میباشد. به این منظور از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بیشترین میزان استدلال، از جمله انواع سطوح استنتاج موجود در کتابها، در محتوای هندسی دیده میشود؛ البته استثناهای غیرمنتظرهای هم وجود دارد. در مجموع توزیع استدلال استنتاجی در فصول کتاب هفتم و هشتم یک دست و یکنواخت نیست، ولی فقر استنتاج در بیشتر فصلهای مربوط به محتوای حساب و آمار و احتمالات دیده میشود. بعلاوه، برخلاف انتظار میزان استدلالهای آزمایشی در کتاب هشتم، نه تنها کاسته نشده بلکه نسبت به کتاب هفتم حدود دو برابر است. در انتهای نوشتار حاضر، در مورد ملاحظاتی که برای تغییر تمرکز از استدلال استقرایی به استنتاجی باید در نظر گرفته شود، بحث میشود.
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986124620171122A Historical Perspective of Teacher Education Curricula Revisions in Iranچشم اندازی تاریخی به بازنگری برنامه های درسی تربیتمعلم در ایران8511863755FAعاطفه عطاراندانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمینعمت اله موسی پوردانشیار دانشگاه فرهنگیان0000-0002-0985-0736محمد عطاراناستاد دانشگاه مالایا مالزیعلی حسینی خواهاستادیار دانشگاه خوارزمیJournal Article20170725The purpose of this study is to present a historical perspective of revisions in teacher education curricula in Iran. This study is a qualitative and historical research, and seeks to compare the revisions that the teacher education curricula have undertaken throughout times. The finding from the historical analysis of documents, reports, library resources and personal interviews with experts of teacher education, has evolved four periods: the first period as the disciplinary curriculum (from 1918 to 1933); the second period as multidisciplinary curriculum (from 1934 to 1983); the third period as disciplinary curriculum (from 1984 to 2013) and the fourth period as disciplinary curriculum (from 2014). Studying and analyzing the political, social and cultural conditions in each of these periods and recognizing the major approaches toward the revision of the teacher education curriculum helps educators to enrich their understanding of the current situation through gaining awareness of the historical context and it facilitates designing fruitful programs for the future. <br /> پژوهش حاضر با هدف تبیین سیر تاریخی بازنگری برنامههای درسی تربیتمعلم در ایران صورت گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و تاریخی است و در پی پاسخگویی به این سؤال است که «بازنگری برنامه درسی تربیتمعلم ایران» در گذشته چگونه انجام شده و هم اکنون چگونه دنبال میشود؟ یافتههای حاصل از تحلیل تاریخی اسناد، گزارشها، منابع کتابخانهای و مصاحبه عمیق با پیشکسوتان حوزه تربیتمعلم ایران نشان میدهد که برنامه درسی تربیتمعلم در سیر تطور خود چهار دوره را تجربه کرده است: دوره اول: دوره برنامه درسی رشتهای (از 1297 تا 1312)؛ دوره دوم: دوره برنامه درسی چند رشتهای (از 1313 تا 1362)؛ دوره سوم: دوره برنامه درسی رشتهای (از 1363 تا 1392) و دوره چهارم: دوره برنامه درسی میانرشتهای (از 1393 تاکنون). بررسی و تحلیل شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در هر یک از این دورهها و شناخت رویکرد حاکم بر بازنگری برنامه درسی تربیتمعلم به دستاندرکاران تعلیم و تربیت کمک میکند تا ضمن درک عمیقتر شرایط کنونی به سبب آگاهی از صبغه تاریخی، برنامههای مناسبی را برای آینده پیشبینی نمایند.<br /> <strong> </strong>انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986124620171122Explanation of the Habits of Mind in the Curriculum of Science Education: A Case Study of Second Period of high School Students in 9th District of Tehranتبیین نشانگر عادات ذهن در برنامه درسی آموزش علوم: مطالعه موردی دانشآموزان دوره تحصیلی متوسطه دوم منطقه 9 شهر تهران11914863756FAصابر عبدالمکیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائیمحبوبه خسرویعضو هیات علمی گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائیروژین حسین زادهدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20170503The aim of the present study was to investigate the mental habits of secondary school students in Tehran's 9th district. 359 students were selected using stratified sampling method.The research method was descriptive and it was a cross-sectional survey. The Mindful Habits Questionnaire used )Abdolmaleki, 1391), with a reliability coefficient of 0.78, and content validity of it was approved by experts..The findings showed that the changing status of habits of minds and its dimensions were favorable in female and male students. There is a significant difference in the ranking of mental health variable across students at the level of0.05. The highest rank among the students was related to the"Computation and Estimation"dimension with the average rating of 3.40, the lowest rank was observed in the dimension of"manipulation and observation"with the average rating of2.23.In male students,the highest rank was related to the"Computation and Estimation"dimension with the average rating of3.79and the lowest rank was in the dimension of"manipulation and observation"with the average rating of2.03.In female students,the highest rank was related to the values and attitudes dimension with the average rank of3.40and the lowest rank was in the dimension of"manipulation and observation"with the average rating of2.36. <br /> هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت عادات ذهن دانشآموزان دوره تحصیلی متوسطه دوم بود.جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم منطقه9 شهر تهران بود که از این جامعه به شیوه نمونهگیری طبقهای با رعایت نسبتها، نمونهای به حجم 359دانشآموز انتخاب شدند.روش پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی مقطعی بود.ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه عادات ذهن در سواد علمی عبدالملکی(1391) بود، پایایی ابزار با روش کودر-ریچاردسون با ضریب پایایی(78/0) مناسب برآورد گردید و روایی صوری و محتوایی آن موردتأیید متخصصان قرار گرفت.یافتهها نشان داد که وضعیت متغیر عادات ذهن و ابعاد آن در کل دانشآموزان، دانشآموزان دختر و پسر پایینتر از وضع مطلوب و در سطح05/0معنادار بود.همچنین تفاوت معناداری در رتبهبندی ابعاد متغیر عادات ذهن در دانشآموزان در سطح05/0وجود داشت که در کل دانشآموزان بالاترین رتبه مربوط به بعد محاسبه و برآورد کردن با میانگین رتبه(40/3)و کمترین رتبه مربوط به بعد دست ورزی و مشاهده با میانگین رتبه(23/2)بود.در دانشآموزان پسر بالاترین رتبه مربوط به بعد محاسبه و برآورد کردن با میانگین رتبه(79/3)و کمترین رتبه مربوط به بعد دست ورزی و مشاهده با میانگین رتبه(03/2)بود و در دانشآموزان دختر بالاترین رتبه مربوط به بعد ارزشها و نگرشها با میانگین رتبه(40/3)و کمترین رتبه مربوط به بعد دست ورزی و مشاهده با میانگین رتبه(36/2)بود.<br /> انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986124620171122The Consistency among the Intended, Implemented, and the Attained Curriculum in Thinking and Inquiry Course of 6thGradeارزیابی میزان همخوانی و همسویی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده، کسب شده تفکر و پژوهش ششم ابتدایی14917063757FAJournal Article20170707This study aims to assess alignment of curriculum in Thinking and Research Course of 6<sup>th</sup> grade during 2013-2014.There research method was descriptive and a sample of 50 principals,100 teachers and 250 students were selected through random sampling. The corpus for this study included the Transformation Document, National Curriculum, the Thinking and Research Textbook and the Teacher’s Guide. The data was collected through content analysis, observation of implemented and achieved programs by questionnaires. The obtained data were analyzed by t-test, Chi-square, and Pearson correlation. The Results of the study indicated that there is a weak congruity and 37 percent the inappropriate design and there were problems during implementation including unfamiliarity with the theoretical foundation, negative attitude and lack of professional qualifications of teachers, inaccessibility of facilities and equipment and time for training. The highest level of congruity was observed in the achieved curriculum regarding knowledge section with the final exam scores; however, the portion of achievement to the theoretical and performance goals is low.
پژوهش باهدف ارزیابی همخوانی برنامه درسی تفکر و پژوهش ششم در سال 93 ـ 92 با روش توصیفی انجام شد.حجم نمونه ازجامعه آماری مدیران 50 ، معلمان 100 و دانشآموزان 250 نفر و سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و کل کتاب تفکر و پژوهش و راهنمای آن به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب گردید. دادههای مورد نیاز برنامه قصد شده، اجرا شده و کسب شده از طریق تحلیل محتوا ، مشاهده و پرسشنامه گردآوری و با آزمون تی ، خی دو و همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج حاکی از همخوانی ضعیف (%37) که نشان دهنده طراحی نامناسب بوده و در اجرا شامل آشنا نبودن با مبانی نظری، نگرش منفی و ضعف حرفهای معلم، کمبود امکانات و تجهیزات، زمان آموزش میباشد. در مرحله کسب شده بیشترین همسویی بخش دانشی با نمرات پایانی و سهم دستیابی به اهداف نگرشی و عملکردی پایین بوده است.
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986124620171122Reflect on:
Toward a Conceptual Expansion of Islamic Curriculumنقد مقاله تأملی بر مقاله «به سوی انبساط مفهومی از برنامه درسی اسلامی»17117463759FAJournal Article20171117no nonononoonononnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnoooooooooooooooooooooooooooooooooمقاله <strong>«بسوی انبساط مفهومی از برنامه درسی اسلامی»<strong>[1]</strong></strong> به دنبال طرح ایده اولیه برای مطرح ساختن یک پارادایم فکری در خصوص برنامه درسی به عنوان یک معرفت بشری بوده است. همانطور که در قسمتهای مختلف مقاله اشاره شده است نویسنده میخواهد به این موضوع بپردازد که ابعاد معرفتی برنامه درسی یا قلمروهای دانش برنامه درسی اگر بخواهند از منظر اسلام تشریح و بیان شوند چه ویژگیهایی مییابند؟ در واقع یک فرامسئله مطرح شده که در دل خود مسائل دیگری را نیز جای داده است. از این رو طرح این مسئله به لحاظ پژوهشی حائز اهمیت است.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] . امین خندقی، مقصود (1396). <strong>بسوی انبساط مفهومی از برنامه درسی اسلامی</strong> . فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره 46، سال دوازدهم، پاییز 1396<br />