انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-498693520150220Approaches and Methods in Teaching and Learning Persian Language in Iranپژوهشی در رویکردها و روشهای فارسی آموزی در ایران52260776FAفریدون اکبری شلدرههیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسیJournal Article20180422این نوشته، مختصری از پژوهش در قلمرو آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان رسمی و ملّی در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این تحقیق، رویکرد و روشهای آموزش زبان فارسی در گام نخست زبانآموزی بررسی شده است؛ از این رو، به اولین مرحلهی آموزش رسمی و برنامهی آموزش فارسی توجه نموده، تنها به بررسی کتابهای فارسی اول دبستان پرداختهایم. نخست، مقصود از رویکرد بیان شده، انواع رویکرد زبانآموزی در تاریخ آموزش زبان فارسی از گذشته تا کنون به دست داده شده است. سپس روشهای آموزش الفبا یا نشانههای زبان فارسی در مرحلهی نخست آموزش و یادگیری بررسی و تبیین شده، از دید روان شناسی و زبان شناسی مورد تأمل قرار گرفته است. سرانجام، ضمن بازشناسی رویکردها و روشهای فارسی آموزی، روش مناسبتر آموزش زبان فارسی و رویکرد ویژهی نظام آموزش رسمی امروز ایران نیز معرفی شده است.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-498693520150220The Study of Kurdish – Persian Bilingual Environment on Improvementبررسی اثر محیط دوزبانه کردی- فارسی بر پیشرفت سواد خواندن233860785FAعلیاصغر کاکوجویباریدانشیار دانشگاه پیام نورمریم السادات غیاثیاناستادیار گروه زبان شناسی وزبانهای خارجی دانشگاه پیام نورسمیرا خان حسنیدانش آموخته دانشگاه پیام نورJournal Article20180422این نوشته، مختصری از پژوهش در قلمرو آموزش زبان فارسی بهعنوان زبان رسمی و ملّی در نظام آموزش و پرورش ایران است. در این تحقیق، رویکرد و روشهای آموزش زبان فارسی در گام نخست زبانآموزی بررسی شده است؛ از این رو، به اولین مرحلهی آموزش رسمی و برنامهی آموزش فارسی توجه نموده، تنها به بررسی کتابهای فارسی اول دبستان پرداختهایم. نخست، مقصود از رویکرد بیان شده، انواع رویکرد زبانآموزی در تاریخ آموزش زبان فارسی از گذشته تا کنون به دست داده شده است. سپس روشهای آموزش الفبا یا نشانههای زبان فارسی در مرحلهی نخست آموزش و یادگیری بررسی و تبیین شده، از دید روان شناسی و زبان شناسی مورد تأمل قرار گرفته است. سرانجام، ضمن بازشناسی رویکردها و روشهای فارسی آموزی، روش مناسبتر آموزش زبان فارسی و رویکرد ویژهی نظام آموزش رسمی امروز ایران نیز معرفی شده است.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-498693520150220A Needs Analysis for Language Learning Program for Pre-school in a Bilingual Environment based on Klein's Modelنیازسنجی برنامه درسی زبان آموزی دانش آموزان پیش دبستانی مناطق دوزبانه، براساس مدل کلاین396260870FAگلاویژ وفایی فرکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسیحسین قاسم پور مقدّماستادیار سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیموسی پیریاستادیار دانشگاه تربیت معلّم آذربایجانJournal Article20180424هدفِ پژوهش حاضر، نیازسنجی برنامهی درسی زبانآموزیدانشآموزان مناطق دوزبانه، براساس مدل کلاین است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و فن نیازسنجی «رویداد مهم» است.جامعه آماریِ پژوهش شامل 33 نفرمربی پیشدبستانی و 73 نفر معلّم پایه اوّلِ ابتدایی است. ابزارهای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته، مشاهده و مصاحبه است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در عنصر «اهداف» مقوله گوش دادن؛ در «محتوا» فعالیتهای آموزشی جذاب؛ در «فعالیتهای یادگیری» زبان آگاهی تکیهگاه آموزش نباشد؛ در «ارزشیابی» فعالیتمحور بودن؛ در«راهبردهای تدریس» قصهگویی؛ در «منبع، و ابزار» استفاده از تصاویر، لوح و CD؛ در «زمان»30 دقیقه؛ در «محیط» فضای آموزشی دوسویه و در عنصر «گروهبندی»10 تا 15 نفر؛ بالاترین اولویت را در بین نیازها به خود اختصاص داده است. و نیز بین نظرات مربیان پیشدبستانی و معلّمان پایه اوّل ابتدایی در مورد نیازها براساس عناصر کلاین به غیر از عنصر «زمان» تفاوتِ معنیداری وجود دارد.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-498693520150220Designing, Implementing, and Validating the Concept Map-Based Testsطراحی، اجرای آزمایشی و اعتباربخشی آزمون های مبتنی بر نقشه مفهومی638260871FAجواد مصرآبادیدانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20180424امروزه ارزشیابی از ساختار شناختی فراگیران بخش مهم و رو به گسترشی از پژوهشهای سنجش تحصیلی را شامل میشود. یکی از پرکاربردترین شیوههای سنجش ساختار شناختی، آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی هستند. هدف از تدوین این مقاله طراحی، اجرای آزمایشی و اعتباربخشی آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی در متنهای درسی فارسی است. در این پژوهش ابتدا چگونگی طرح چهار نوع آزمون مبتنی بر نقشه مفهومی (ترسیم آزاد، ترسیم هدایت شده، تکمیل آزاد و تکمیل هدایت شده ) تشریح میشود. سپس به چگونگی اجرای آزمونها پرداخته میشود که در این پژوهش این آزمونها در بین یک نمونه 221 نفری از دانشآموزان سال دوم متوسطه رشته علوم تجربی شهر تبریز که در هشت کلاس حضور داشتند، اجرا شد. در گام آخر در مورد نتایج اعتباربخشی این آزمونها بر اساس شاخصهای روایی محتوایی، روایی ملاکی، روایی افتراقی و پایایی نمره گذاران ارائه میشود. یافتههای کیفی پژوهش نشان دادند که طراحی و اجرای آزمونهای مبتنی بر نقشه مفهومی در متنهای درسی فارسی امکانپذیر میباشد. یافتههای کمّی نیز نشان دادند که این آزمونها از روایی محتوایی بالایی برخوردار هستند. همچنین نمرات حاصل از این نوع آزمونها دارای مقادیر متفاوت همبستگی ( با مقدار متوسط 50/0 ) با یک آزمون چهارگزینهای بودند (روایی ملاکی). همچنین همه آزمونهای نقشه مفهومی بهخوبی از عهده تشخیص تفاوت بین نمرات دو گروه تحصیلی بالا و پائین برآمدند(روایی افتراقی). دیگر نتایج نشان دادند که ضریب توافق نمره گذاران آزمونهای نقشه مفهومی در حد بالایی است(پایایی نمره گذاران). انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-498693520150220The Effect of the Insertion of Kasre-ye Ezâfeh on the Speed of Reading and Reading Comprehension of Persian Textsتأثیر درج کسرهی اضافه بر سرعت و درک خواندن متون فارسی8311260872FAبلقیس روشندانشیار، گروه زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نورمرضیه گرامی طیبیدانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نورJournal Article20180424در این مقاله نشان داده میشود که وارد کردن نشانهای برای کسرهی اضافه در زنجیرهی خط فارسی، چگونه بر سرعت و درک خواندن تأثیر میگذارد. بر این اساس از مدلهای پردازش خواندن و نیز اصول تقطیع در بررسی متن حاوی تتابع اضافات استفاده شده است تا نتایج بر مبنایی کاملا علمی ارائه گردد. با استفاده از روش شبهآزمایشی سرعت خواندن در ده آزمودنی بررسی و میزان آن از طریق فرمول نیوتن محاسبه شد. نتایج به گونهای واضح بالا رفتن سرعت خواندن را در مواردی که کسرهی اضافه در متن نوشتاری درج گردیده بود تائید کرد. عدم درج کسرهی اضافه در جملهی دارای تتابع اضافات که از نوع جملات کوچهباغی و مبهم است، مشکلاتی را در روانخوانی ایجاد میکند؛ در چنین شرایطی علاوه بر فرایند تقطیع، فرایندهای بازتحلیل و ترمیم به فرایندهای پردازش اضافه میگردند. همین عامل مهمترین دلیل در کاهش سرعت درک خواندن است زیرا زمان بیشتری برای پردازش صرف میشود. برای نشان دادن این موضوع، نمودار درختی عباراتی که دارایِ تتابع اضافات بودند در حالتهایی که این عبارات بدون درج کسره تقطیع شده بودند ترسیم گردید تا به گونهای شماتیک تقطیع، بازتحلیل، و ترمیم آنها مشخص گردد. در نهایت جملات مورد بحث را به همراه نمودار درختی آنها بررسی نمودیم و نشان دادیم چگونه فقدان کسرهی اضافه موجب بروز ابهام میشود، فرایند درک را مختل میکند، و سرعت آن را کاهش میدهد.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-498693520150220The Targt Keywords Distribution and Continuity in the Writing and Reading Textbook of Second Gradeتوزیع و استمرار واژه های هدف کتاب فارسی دوم ابتدایی11312860873FAمحمد نوریاندانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوبشهین نعمت زادهاستادیار پژوهشکده علوم شناختیاقدس حسینلوکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، کارشناس گروههای آموزشی، آموزش و پرورش شهر تهرانJournal Article20180424هدف این تحقیق بررسی چگونگی توزیع و استمرار واژههای هدف در کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم پایه دوم ابتدایی است، تحقیق از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوای کمی است، نتایج نشان میدهد فراوانی واژههای هدف در دروس مختلف از منطق خاصی تبعیت نمیکند بهگونهای که میانگین واژههای هدف در چهار درس اول کتاب 75/28 و در چهار درس وسط (دروس 9 تا 12) با یک واژه کاهش 52/27 و چهار درس آخر با 23 واژه افزایش 75/50 واژه هدف میباشد. همچنین از 604 واژه هدف کتابهای بخوانیم و بنویسیم، 04/8% واژه، هیچ بسامدی ندارند و 31/53% واژههای هدف بین 1 تا 4 بار تکرار شدهاند و بقیه واژگان هدف بیشتر از چهار بار تکرار شدهاند. بررسی ارزش بسامدی واژههای هدف نشان میدهد که تنها 30 واژه هدف 99/4% در همهی دروسی که فرصت بروز داشتهاند حداقل یکبار ظهور پیداکردهاند، و 35/45% واژههای هدف یعنی 274 واژه فقط بین 01/0 تا 09/0 فرصت بروز، ظاهرشدهاند.