انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986145220190523The Capacity of Junior Secondary Math Textbooks to Enhance Deep Learningارزیابی ظرفیت کتابهای درسی ریاضی دوره متوسطه اول در ترویج یادگیری عمیق مفاهیم13089603FAمحمد مهدی دریآموزش و پرورش بیرجندAbolfazl Rafiepourبخش آموزش ریاضی - دانشکده ریاضی و کامپیوتر - دانشگاه شهید باهنر کرمان- کرمان- ایران0000-0001-6562-0495فاطمه دریعضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نورJournal Article20180822In this paper, a content analysis study is reported seeking to assess lower secondary math textbooks with regard to deep learning of mathematical concepts. Accordingly, three topics from the seventh, eighth and ninth grade math textbooks were selected for this content analysis, namely arithmetic, algebra and numbers. During the procedure for this content analysis, each problem was considered as an analysis unit. Theoretical framework derived from the literature and modified to investigate the textbook problems with four criteria: procedural complexity, type of solving processes, the degree of repetition, Exercise/Application. The results showed that with the first criterion, almost 80% of all three textbooks’ problems were in the "low procedural complexity" category; With the second criterion, 90% of the eighth and ninth grade textbooks’ problems could be solved with the solving process "using procedures", while this proportion was 80% for the seventh grade textbooks problems. With the third and fourth criteria, in all three textbooks, the problems were mainly categoized as "repetition" (60%) and "exercise" (90%). To sum up, the results of the analysis showed that in the mentioned topics, there were a high number of low complexity exercises that can be solved by using pre-learned procedures. As a result, it could be deduced that lower secondary math textbooks are far from the intended curriculum objectives and rely further on learning through drill and practice.در این مقاله، یک پژوهشِ تحلیل محتوا گزارش میشود که هدف آن بررسی میزان توجه به یادگیری عمیق مفاهیم ریاضی در کتابهای درسی ریاضی دوره متوسطه اول است. بر این اساس محتوای سه سرفصلِ اعداد، اعمال و جبر از سه کتاب ریاضی هفتم، هشتم و نهم برای تحلیل انتخاب شد. در فرآیند تحلیل، هر مسئله بهعنوان یک واحدِ تحلیل در نظر گرفته شد. چارچوب نظری از ادبیات پژوهشی مرتبط با هدف اخذ شد و پس از جرح و تعدیلِ چارچوب، مسائل از نظر چهار معیارِ «پیچیدگی رویهای»، «نوع فرآیند حل»، «تکرار» و «تمرین/کاربرد» بررسی شدند. نتایج نشان داد که در معیار اول، در هر سه کتاب، تقریبا 80 درصد مسائل در طبقهی «پیچیدگی رویهای پایین» بود؛ در معیار دوم، در دو کتاب پایهی هشتم و نهم، حدود 90 درصد مسائل با «استفاده از رویهها» قابل حل بودند و این میزان برای کتاب پایهی هفتم به 80 درصد میرسید؛ در معیار سوم و چهارم نیز در هر سه کتاب، مسائل عمدتا در طبقات «تکرار» (60 درصد) و «تمرین» (90 درصد) قرار گرفتند. در مجموع، نتایج تحلیل مسائل سه کتاب نشان داد که در سرفصلهای اعداد، اعمال و جبر، میزان تکرارِ تمرینهای کمتر پیچیده که با استفاده از رویههای از قبل آموخته شده قابل حل هستند، زیاد است. این امر نشان میدهد که کتابهای درسی ریاضی متوسطه اول، با اهداف برنامه درسیِ قصد شده فاصله دارند و بیشتر بر یادگیری به روش تکرار و تمرین تکیه میکنند.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986145220190502Designing and Validating the Technological Competencies Questionnaire for Students of Vocational Educationساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگی های فناورانه هنرجویان فنی و حرفهای316489604FAفریده نوریدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسیمحمد حسین یارمحمدیاندانشگاه علوم پزشکی اصفهان- مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامتمحمد علی نادیدانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان( خوراسگان)،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشیار گروه علوم تربیتیJournal Article20180826This article aims to design, validate and approve the technical competency questionnaire for the technical and vocational students. In order to achieve this goal, first, in the qualitative section of this study, the codes, articles and documents were identified and codified using Maxqda12 software and through the purposeful sampling of the components of the competency of the technology. Then a questionnaire was prepared on the basis of technological competencies. A sample of 375 individuals was selected through random cluster sampling. The research instrument included a questionnaire with 150 questions. The methods used included: Holistic coefficient for the analysis of the items; expert opinion for verifying the formal content validity; factor analysis for structure; and Cronbach's alpha coefficient for credit. According to the findings, five main factors were identified: technical and technical competence, meta-competence, empowerment, labor market competence and strategic competencies (strategic). The validity of this questionnaire was obtained using Cronbach's alpha (0/85). The final questionnaire was analyzed using SPSS19 and Amos 24 software. The results showed that this questionnaire had an acceptable validity and reliability.این مقاله با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه شایستگیهای فناورانه هنرجویان فنی و حرفهای کل کشور انجام شده است. به منظور دستیابی به این هدف، ابتدا در بخش کیفی این پژوهش از طریق نمونهگیری هدفمند، مؤلفههای شایستگی فناورانه از کتب، مقالات و اسناد شناسایی و با استفاده از نرمافزار Maxqda12 کد گذاری و پرسشنامهای در زمینه شایستگیهای فناورانه تهیه شد. در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونهای 375 نفری از هنرآموزان کل کشور انتخاب و ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه شایستگیهای فناورانه با 150 سئوال اجرا شد. روشهای به کار رفته برای تحلیل گویهها (ضریب هولستی)، و برای رواسازی از روایی صوری، محتوایی (نظر خبرگان) و سازه (تحلیل عاملی) و برای اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عامل ها) استفاده شد. در نتیجهی این پژوهش، پنج عامل اصلی شناسایی شد که عبارتند از: شایستگی فنی و تکنیکی، فراشایستگیها، توانمندسازها، شایستگی بازار کار و شایستگیهای راهبردی (استراتژیک). اعتبار این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ <strong>85/0</strong> به دست آمد. پرسشنامه نهایی با کمک نرمافزار SPSS19 و Amos24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه نشان داد که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار بوده است. انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986145220190522Curriculum Image From the View of Neo-Pragmatism with an Emphasis on Rorty's Ideasتصویر برنامه درسی از منظر نوعملگرایی با تاکید بر اندیشه رورتی659089605FAمریم نادریایران، تهران، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتیJournal Article20181222The purpose of the study is to provide an illustration of the curriculum of neo-pragmatism approach through the conceptual and inference methods. The features of the philosophy of Rorty (the founder of neo-pragmatism philosophy) include: the instrumental and language features of the language, the feature of the self and the community, the contradiction between public and private affairs, social solidarity instead of objectivity and critical look at the vocabulary. Regarding neo-pragmatism curriculum, it can be said that education goals are relative and variable; however, the achievement of self-development, the education of a critical citizen, the establishment of conditions for the establishment of democracy, the emphasis on the transfer of knowledge, the valuation of practical knowledge can be the goals of neo-pragmatism. Due to changes in objectives, the content is also variable and there is no consistent content. Neo-pragmatism teaching methods involve participatory learning and critical discourse. Neo-pragmatists, including Rorty, reject objective evaluation methods. In general, the goals and content, methodology and evaluation of the curriculum are flexible and adapted to the environmental conditions and so-called emerging syllabus.
هدف پژوهش، ارائه تصویری از برنامه درسی رویکرد نوعملگرایی است که با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی انجام میگیرد. ویژگیهای فلسفه رورتی بنیانگذار فلسفه نوعملگرایی عبارتند از: ویزگی ابزاری و امکانی زبان، خصیصه امکانی خود و اجتماع، مغایرت امور عمومی و خصوصی، همبستگی اجتماعی به جای عینیت و نگاه انتقادی به واژگان. در خصوص برنامه درسی نوعملگرایی میتوان گفت اهداف آموزش، نسبی و متغیرند، با اینحال دستیابی به خودآفرینندگی، تربیت شهروند انتقادی، ایجاد شرایط برقراری دموکراسی، تاکید برگفتمان دانش، بها دادن به دانش عملی را میتوان از اهداف نوعملگرایی برشمرد. با توجه به تغییرات هدف، محتوا نیز متغیر بوده و محتوای ثابتی وجود ندارد. روشهای آموزش نوعملگرایی یادگیری مشارکتی و گفتمان انتقادی میباشد. نوعملگراها از جمله رورتی شیوههای ارزشیابی عینی را رد میکنند. بهطور کلی اهداف و محتوا، روش و ارزشیابی برنامه درسی نوعملگرایی منعطف بوده و تابع شرایط و اقتضائات محیطی و به اصطلاح برنامه درسی نوظهور خواهد بود.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986145220190316Factors Affecting Educational Entrepreneurship: A Case Study of Technical-Vocational Schools in Najafabadشناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی آموزشی؛ مطالعه موردی هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش شهرستان نجفآباد9113089606FAزهره چاوشی نجف آبادیکارشناسی ارشد، مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی ، دهاقان، ایران.سید محمدرضا داودیاستادیار ، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان، ایرانJournal Article20181119This article aims to identify the factors affecting educational entrepreneurship in technical and vocational schools in Najaf Abad, Iran. The present research is a survey-type applied method with regard to the purpose and it is exploratory mixed with regard to the research method. The effective factors were identified until obtaining the theoretical saturation of the findings in the qualitative part of research using grounded theory and semi-structured interviews with experts. The population included all the vocational school students of Najaf Abad city in the quantitative part. The sample size was determined 165 by Morgan table and data were collected randomly. A researcher-made questionnaire with Likert scale was used to collect the data and face validity was confirmed and a 30 item questionnaire was distributed among the samples in order to avoid ambiguity. Reliability with Cronbach's alpha higher than 7 was confirmed. The data was analyzed using smart PLS software and the fit of model was confirmed. The findings of the qualitative section confirmed the significance of organizational, personnel, educational, educational content, intelligence, culture, managerial factors and interactions with the external environment. The quantitative findings confirmed all the factors derived from the qualitative section, except for the intelligence related factors.<span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف این مقاله، شناسایی عوامل مؤثر بر کارآفرینی آموزشی در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش شهرستان نجف آباد است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از نوع پیمایشی و از لحاظ روش تحقیق آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی تحقیق با روش تحلیل نظریه داده بنیاد از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحبنظران به شناخت عوامل مؤثر تا رسیدن به اشباع نظری یافتهها پرداخته شد. یافتههای بخش کیفی معناداری عوامل سازمانی، پرسنلی، آموزشی، محتوای آموزشی، هوش، فرهنگی، مدیریتی و تعاملات با محیط بیرون را تأیید کردند. در بخش کمی تحقیق، جامعه آماری شامل هنرآموزان هنرستانهای شهرستان نجف آباد است. حجم نمونه با جدول مورگان، 165 نفر تعیین و دادهها به روش تصادفی ساده جمعآوری شد. جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت استفاده و روایی از نوع صوری تأیید و نمونه 30تایی از پرسشنامه توزیع گردید تا ابهامی در سوالات باقی نماند. پایایی با آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 تأیید و دادهها با استفاده از نرم افزار </span><span>smart pls</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> تجزیه و تحلیل شده و برازش مدل تأیید گردید. یافتههای کمی معناداری کلیه عوامل نتیجهگیری شده از بخش کیفی، به جز تأثیر عوامل مربوط به هوش را تأیید کرد. </span>انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986145220190522A Mixed Approach toward Evaluating Quality of Personal Care Routines in Pre-Schools Centers in Qeshmرهیافتی ترکیبی در ارزشیابی کیفیت فعالیتهای روزانه برای مراقبتهای شخصی کودکان در مراکز پیش از دبستان شهرستان قشم13115889607FAفرحناز نژادغفوریآموزش و پرورش، مرکز اختلالات یادگیری امید قشمکیوان صالحیعضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی؛ گروه روشهای و برنامه های درسی و آموزشی0000-0001-8673-4248ابراهیم طلاییگروه تعلیم و تربیت
دانشکده علوم انسانی
دانشگاه تربیت مدرس
تهران
ایران0000-0001-7954-9888Journal Article20180829This article was conducted with the purpose of evaluating the quality of pre-schools based on ECERS-R scores. In this study, 24 pre-schools are selected by two-stage cluster random sampling from city districts (eastern and western) and relevant governmental departments (ministry of education and state welfare organization of Iran). Then the quality was surveyed based on five indicators. The research data were collected through mixed method research and using ECERS-R instruments (interview and observation techniques). Next, every indicator is evaluated in 4 likert scales including insufficient, low, good and excellent. The results of this study showed that the quality of personal care routines in Qeshm’s pre-schools based on the standard ECERS-R was at a "low quality" level with an average of 2.6 in the continuum from 1 to 7. Most of the indicators related to quality personal care routines indicated an "undesirable" situation. Finally, operational solutions to improve quality ECERS-R standards are suggested.این مقاله با هدف ارزشیابی کیفیت فعالیتهای روزانه برای مراقبتهای شخصی در مراکز پیش از دبستان شهرستان قشم مبتنی بر استانداردهای بینالمللی اکرز انجام شدهاست. تعداد 24 مرکز پیش از دبستان، بر اساس نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای از مناطق شهرستان قشم (شرقی و غربی) و سازمانهای متولی (آموزش و پرورش و بهزیستی) به صورت تصادفی انتخاب و کیفیت آنها در 5 شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت. بدینمنظور مبتنی بر رویکرد پژوهش ترکیبی از نوع در هم تنیده، دادهها با استفاده از ابزار اکرز (فنون مشاهده و مصاحبه) گردآوری شد و سپس کیفیت هر نشانگر در طیف چهار سطحی شامل «ناکافی،کم، خوب، عالی» مورد قضاوت قرار گرفت. یافتههای مبتنی بر استاندارد اکرز نشان داد فعالیتهای روزانه برای مراقبتهای شخصی در مراکز پیش از دبستان شهرستان قشم با میانگین 6/2 در مقیاس درجه بندی 1تا 7، در سطح «کیفیت کم» قرار دارند. اکثر نشانگرهای مربوط به فعالیتهای روزانه برای مراقبت شخصی در مقیاس دو سطحی مطلوب و نامطلوب، در وضعیت «نامطلوب» ارزیابی شد. در نهایت به منظور ایجاد زمینه ارتقای کیفیت این مراکز، راهکارهای بهبود ارائه گردید.<br /> <br /> <br /> انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986145220190515Social and Political Education Presented in High School Textbooksتربیت اجتماعی و سیاسی به روایت کتابهای درسی دوره دوم متوسطه نظری ایران15918489608FAرضا جعفری هرندیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0001-6533-6275حسن نجفیدانشجوی دکتری مطالعات برنامهدرسی دانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-3473-3424Journal Article20190606The present study aims to analyze the level of consideration of social and political aspects of approved goals in of the high school textbooks using a descriptive method. The research corpus included all the high school textbooks published 2016-2017 which by considering the nature of research subject with regard to the nature of the subject, social science study books were targeted as a sample. The measurement tool was a researcher-made content analysis checklist. The results of the study were analyzed by descriptive indices of Shannon entropy analysis process. The findings showed that social and political education in the textbooks is not compatible with the goals approved for the students which could inhibit the socialization process for students.پژوهش با هدف تحلیل جایگاه ابعاد اجتماعی و سیاسی اهداف مصوب در کتابهای درسی دوره دوم متوسطه نظری ایران به روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه پژوهشی، کلیه کتابهای درسی دوره دوم متوسطه نظری در سال تحصیلی 96- 1395 بود که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش کتابهای مطالعات اجتماعی به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، چک لیست تحلیل محتوا بود و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تربیت اجتماعی و سیاسی موجود در کتابهای درسی ناهمسانیهایی با اهداف مصوب دارد که جامعهپذیری دانشآموزان را خدشهدار میسازد.یافتهها نشان داد که تربیت اجتماعی و سیاسی موجود در کتابهای درسی ناهمسانیهایی با اهداف مصوب دارد که جامعهپذیری دانشآموزان را خدشهدار میسازد.یافتهها نشان داد که تربیت اجتماعی و سیاسی موجود در کتابهای درسی ناهمسانیهایی با اهداف مصوب دارد که جامعهپذیری دانشآموزان را خدشهدار میسازد.