انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986135020181122The Conceptual Model of Evaluation of Expected Competences of the Teacher-Students in Competency-based Teacher Training Curriculumمدل مفهومی ارزشیابی از شایستگیهای مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی تربیت معلم شایسته محور54485547FAپوران خروشیگروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان0000-0002-5724-4909احمد رضا نصر اصفهانیاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان0000-0002-1011-4058ابراهیم میرشاه جعفریاستاد گروه علوم تربیتی. دانشگاه اصفهانJournal Article20180511<span>Evaluating curriculum includes the process of examining the value and competency of the elements and specific aspects of the curriculum, as well as the entire curriculum. Therefore, the aim of this research was to explain the evaluation methods of the expected competencies of the teacher-students in the competency-based teacher education curriculum. Hence a semi-structured interview was carried out using a qualitative approach and discovery of grounded theory with 15 teachers in the teacher education curriculum who were identified by targeted sampling of desirable cases. The content validity of the interview questions was confirmed by experts. The re-encoding reliability was 0.93. The data analysis was performed with Max QDA software version 2007 through three stages of open, axial and selective coding. The findings of this study were presented in the form of three themes and six components. Based on the obtained results we could highlight the necessity of developing a proper curriculum for educating competent teachers and creating an effective educational system along with suitable methods for assessing the competencies of teachers.</span>ارزشیابی برنامه درسی شامل فرآیند بررسی ارزش و شایستگی عناصر و جنبههای خاص برنامه درسی؛ و هم کل برنامه درسی است. از این رو، این پژوهش با هدف تبیین شیوههای ارزشیابی از شایستگیهای موردانتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی تربیت معلم شایسته محور انجام شد. بدین منظور، با استفاده از رویکرد کیفی و راهبرد داده بنیاد، با 15 نفر از صاحبنظران حوزه برنامه درسی تربیت معلم، که براساس نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب شناسایی شدند، مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. روایی محتوایی سؤالات مصاحبه، توسط متخصصین تأیید شد. میزان پایائی کدگذاری مجدد 93/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، با نرم افزار تحلیل کیفی مکس کیو دی آ نسخه 2007 طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت پذیرفت.<br /> یافتههای پژوهش مدل مفهومی ارزشیابی شایستگیهای مورد انتظار از دانشجومعلمان در برنامه درسی تربیت معلم شایسته محور در قالب سه مضمون و شش مؤلفه حاصل شد. بدین منظور، لزوم تدوین برنامه درسی مناسب به منظور تربیت معلمان شایسته و ایجاد نظام آموزشی کارآمد به همراه شیوههای مناسب ارزشیابی از شایستگیهای معلمان، خاطر نشان گردید.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986135020181122Designing of Curriculum Model for Training Teacher Educator based on Competencie’s Reflective Practiceطراحی الگوی برنامه درسی تربیت استاد تربیتمعلم مبتنی بر شایستگی عمل فکورانه457485548FAمریم قاسمیدانشگاه خوارزمینعمت اله موسی پوردانشگاه فرهنگیان0000-0002-0985-0736غلامرضا حاجی حسین نژادگروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانعلی حسینی خواهدانشگاه خوارزمیJournal Article20180608The purpose of this study was to Designing of Curriculum Model for Training Teacher Educator based on Competencie’s Reflective Practice. Using the method (Integrative Inquiry: The Research Synthesis), the text of the documents and handwritten texts available from the great scholars, in the field of education, teacher training was studied and after analyzing the propositions extracted from the foundations of education, The themes of "multidimensional negligence, comprehensiveness and meditation, micro-development and metacognition, and experimental learning and action in the position" were extracted. In order to achieve such key characteristics in educators,"reaching out to experiencing, discovering new methods with direct experience, creating learning willingness and motivation, Enhancing personal and team capabilities "accomplishes goals and "Extension of educational concepts and principles of education, The desire to expand knowledge and experience of teachers, build new knowledge and align with humanities and ethics " Promotes theoretical knowledge and "to create individual abilities along with group collaboration, membership in the organization Disparity, Educational Situation Analysis and Expansion of Thinking in Action" Practical knowledge realization and "Evaluation for learning rather than learning assessment, feedback from evaluation, looking at the multiple questions of the curriculum and position-based assessment based on ethical and value orientations" will lead to the implementation of the evaluation method.مقاله حاضر با هدف معرفی الگوی برنامه درسی تربیت استاد تربیتمعلم مبتنی بر شایستگی عمل فکورانه، تدوین شده است. با استفاده از روش «پژوهش تلفیقی: سنتز پژوهی» متن اسناد و دست نوشتههای در دسترس از اندیشمندان بزرگ و برجسته در حوزه تعلیم و تربیت، تربیتمعلم و کارگزار فکور مورد مداقه قرار گرفت و پس از تحلیل گزارههای مستخرج از مبانی تعلیم و تربیت، مضامین <strong>«چندبعدی</strong><strong>نگری، جامعیت و تعمق، توسعه خرد و فراشناخت و یادگیری تجربی و عمل در موقعیت» </strong>استخراج شد. در راستای رسیدن به چنین ویژگیهای کلیدی در اساتید تربیتمعلم، «رسیدن به خبرگی، کشف روشهای جدید با تجربه مستقیم، ایجاد رغبت و انگیزه یادگیری، ارتقا قابلیتهای شخصی و گروهی» موجب تحقق اهداف و «بسط مفاهیم آموزشی و اصول تعلیم و تربیت، تمایل به نشر دانش و تجربه معلمی، ساخت دانش جدید و همسویی با علوم انسانی و اخلاق» موجب تحقق دانش نظری و «ایجاد تواناییهای فردی در کنار همکاریهایگروهی، عضویت در تشکلهای نامتجانس، تحلیل موقعیت تربیتی و بسط تفکر در عمل» موجب تحقق دانش عملی و «ارزشیابی برای یادگیری بجای ارزشیابی از یادگیری، بازخوردازارزشیابی، نگاه به چند جوابی بودن مسائل برنامه درسی و ارزشیابی متمرکز بر موقعیت و بر پایه مبانی اخلاقی و ارزشی» موجب تحقق روش ارزشیابی خواهد شد. انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986135020181122A Practical Guide to Meta-Synthesis Method for Identifying Professional Competencies of Teachers in Teaching Nature of Scienceراهنمای عملی روش فراترکیب در شناسایی شایستگیهای حرفهای معلمان در تدریس ماهیت علم7510885591FAمهدی محمدیعضو هیات علمی دانشگاه شیرازمریم صابریآموزش و پرورش/ دارابقاسم سلیمیعضو هیأت علمی دانشگاه شیرازنوشین نوریدانشکده آموزش، دانشگاه تگزاس آمریکا شعبه ریوگرند ولیJournal Article20171022<span>Qualitative meta-synthesis is a new interpretive integration of qualitative findings that provide coherent descriptions or explanations of phenomena, events, or concepts. Considering the increasing rate of qualitative research, such interpretive synthesis is vital to provide a cohesive vision or a new theory with putting all scattered research together. Therefore, in the present study, the practical guide to the methodology, principles, steps, and other details of the meta-synthesis are explained using the six steps of meta-synthesis presented by Sandelowski and Barroso (2007). Along with each step of the methodological description, the process of presenting a model for the professional competencies of teachers in teaching the nature of science with reviewing 50 articles is also provided as an example for clarifying the methodology. The model suggests that teachers should have knowledge, skills, and attitudes competencies to be able to teach nature of science properly. This article can be used as a guideline by researchers who want to offer a comprehensive model of existing studies in their field of interest. </span>فراترکیب، تفسیر یکپارچه و ترکیب یافتههای حاصل از مطالعات کیفی است به گونهای که تصویری کلی از پدیدهها، مفاهیم یا وقایع ایجاد کند. با گسترش روزافزون مقالات کیفی و به سبب تنوع یافتههای آنها، ضرورت انجام پژوهشهای فراترکیب به منظور دستیابی به سطح ادراکی و مفهومی جدید و یا توسعهی نظریههای موجود آشکارتر شده است. در مقالهی حاضر اصول، گامها، فنون و جزئیات روش فراترکیب با مبنا قراردادن گامهای ششگانهی فراترکیب، معرفی شده توسط سندلوفسکی و باروسو (2007)، شرح داده شده است. همچنین به عنوان مصداقی برای چگونگی انجام پژوهش فراترکیب، 50 مقاله با هدف کشف الگوی شایستگیهای حرفهای معلمان در تدریس ماهیت علم، مورد بازنگری قرار گرفتهاند که در نهایت، این الگو با سه مؤلفهی شایستگیهای دانشی، شایستگیهای مهارتی و شایستگیهای نگرشی ارائه شده است. این مقاله میتواند به عنوان راهنمای علمی برای پژوهشگرانی که به دنبال ارائهی مدلهای مفهومی از مطالعات موجود هستند، مفید باشد. انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986135020181122Design of the Expected Competencies Framework For art teachers (Elementary and secondary Grade) in Bachelor of Arts Educationطراحی الگوی نظام دستیابی به صلاحیتهای موردانتظار معلمان هنر (دورههای ابتدایی و اول متوسطه) در دوره کارشناسی آموزش هنر10914285462FAآیدین مهدیزاده تهرانیدانشگاه رجائی ، دانشکده علوم انسانی، گروه برنامه ریزی درسیعلیرضا عصارهدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، دانشیار دانشکده علوم انسانی گروه برنامه درسیمحمود مهرمحمدیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمدرضا امام جمعهدانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران - ایران0009-0008-7020-8938Journal Article20180305The purpose of this study is to achieve the expected qualifications of graduate students in arts education. To reach this goal, mixed research approach was used. To collect information, using a targeted sampling method and reaching the theoretical saturation limit, a sample of 15 Professionals in the field of art and curriculum was selected and a qualitative semi-structured interview was conducted with them. In the second part (Quantitative), the participation of 15 experienced art teachers was assisted in weighting and categorizing the qualifications. Collected data was analyzed and coded by Q analysis method. The findings of this study indicate the expected qualifications of graduate students in the field of art education at four levels, in a spiral system, and compare these qualifications with the teacher qualification system introduced by Kohler (2006) and Mehrmohammadi (1392). The findings of this study, which can be used in various stages of curriculum development based on the expected competencies of art education graduates, also provide a comprehensive perspective on what should be achieved during the Bachelor of Arts education.هدف این پژوهش، طراحی الگوی نظام دستیابی به صلاحیتهای موردانتظار معلمان هنر (دورههای ابتدایی و اول متوسطه) در دوره کارشناسی آموزش هنر است. برای نیل به این مقصود از رویکرد پژوهش آمیخته و روش <em>کیو</em> استفاده شده است. برای جمعآوری اطلاعات، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع نظری، نمونهای به حجم 15 نفر از متخصصین دانشگاهی در رشتههای هنر و برنامه درسی انتخاب شده و با ایشان مصاحبه نیمهساختار یافته کیفی انجام شد. در بخش دوم (کمی) از مشارکت 15 نفر از معلمان هنر باسابقه برای وزندهی و دستهبندی صلاحیتها کمک گرفته شد. دادههای گردآوری شده با روش تحلیل <em>کیو</em> مورد تجزیه و تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. یافتههای این پژوهش، صلاحیتهای موردانتظار دانشآموختگان دوره کارشناسی رشته آموزش هنر را در چهارسطح بهصورت یک نظام مارپیچی معرفی میکند و آنها را با نظام صلاحیتهای معلمی معرفیشده توسط <em>کهلر</em> (2006) و <em>مهرمحمدی</em> (1392) مقایسه میکند. یافتههای این پژوهش علاوه براینکه میتواند در مراحل مختلف برنامهریزی درسی مبتنی بر صلاحیتهای معلمان هنر مورد استفاده قرار گیرد، چشماندازی جامع نسبت به آنچه که در طی دوره کارشناسی رشته آموزش هنر باید کسب شود، ارائه میدهد.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986135020181122The Success Teacher Training University Curriculum for Improving the Professional Competencies of Teachersموفقیت برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان در ایجاد شایستگیهای حرفهای معلمی14317085593FAمعصومه فتحیدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیاسماعیل سعیدی پوردانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیصغری ابراهیمی قوامدانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیعلی دلاوراستاد ممتاز گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180706The mission of the Teacher Training University is educating reflective and competent teachers who are one of the essential components of education. This study aims to investigate the success of Teacher Training University Curriculum for developing professional competencies in teachers using causal-comparative method. The statistical population of this article included 1592 graduates of the educational and basic sciences from the Teacher Training University of Tehran during the year of 2017-18. A sample of 310 graduates was selected through random sampling Based on Cochran formula. The data collection tools was a researcher made questionnaire. The analysis of variance and T-test were used to analyze the data. The results indicate that achieving the teacher's competencies in Pedagogical Content Knowledge (PCK) curriculum in both groups are more than general programs and the achievement of competencies in graduates of the educational sciences in both areas of general and Pedagogical Content Knowledge (PCK) is significantly higher than the graduates of the basic sciences. مأموریت دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم فکور و شایسته است. هدف این مقاله بررسی موفقیت برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان در دستیابی دانشآموختگان به شایستگیهای حرفهای معلمی است و با روش علی- مقایسهای انجام شده است. جامعه آماری، کلیه دانشآموختگان علوم تربیتی و علوم پایه پردیسهای تهران در سال 97-1396 به تعداد 1592 نفر بوده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 310 نفر با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. از پرسشنامه برای گردآوری دادهها، و از آزمونهای تحلیل واریانس و تی برای تحلیل دادهها، استفاده شد. یافتهها نشان داد دستیابی به شایستگیهای معلمی در برنامههایموضوعی تربیتی (PCK) در هر دو گروه بررسی شده، از برنامههای عمومی بیشتر است و دستیابی به شایستگیها در دانش آموختگان علوم تربیتی در هر دو حوزه برنامههای عمومی و برنامههایموضوعی تربیتی بهطور معنیداری بالاتر از گروه علوم پایه است. انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986135020181122A Structural Analysis of the Components of Clinical Education in Educating and Preparing Students at Teacher Education Universityتحلیل ساختاری مولفههای آموزش بالینی در تربیت و آماده سازی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان17120085594FAنرگس رستگاریدانشگاه فرهنگیاننعمت اله موسی پوردانشیار دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-0985-0736فائزه ناطقیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی اراکJournal Article20180419The purpose of this paper is structural analysis of the components of clinical education in the teaching of students of the University of Farhangian University. For this purpose, a descriptive method was used to collect information from the statistical community of the teachers of Farhangian University. A sample of 123 people using a questionnaire for obtaining information It turned out The validity of the scale of this scale was obtained by Cronbach's alpha coefficient (0.87). Structural equation modeling was used to analyze the information using the software of Imus (version 24). The results of structural equation analysis showed that the results of structural equation modeling confirming the fit of the model showed that each of the eleven components had a significant effect on the implementation of clinical education in the education and preparation of students of science, and among the influential components, "Creating an interactive educational environment" It has the greatest impact on the implementation of clinical education, and other variables are important in the next stages. هدف این مقاله، تحلیل ساختاری مؤلفههای آموزش بالینی در آموزش دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان است و بدین منظور، از روش توصیفی برای جمعآوری اطلاعات از جامعه آماری مدرسان دانشگاه فرهنگیان استفاده شد و از نمونهای به تعداد 123 نفر با بکارگیری یک پرسشنامه کسب اطلاع گردید. اعتبار ابعاد این مقیاس به روش ضریب آلفای کرونباخ (87/.) به دست آمد. برای تجزیه و تحللیل اطلاعات از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار ایموس (نسخه 24) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که نتایج مدل یابی معادله ساختاری ضمن تأیید برازش مدل نشان داد هر یازده مؤلفه مورد بررسی دارای تأثیر معناداری بر اجرای آموزش بالینی در تربیت و آمادهسازی دانشجومعلمان هستند و از بین مؤلفههای تأثیرگذار، «ایجاد محیط آموزشی تعاملی» بیشترین تأثیر را بر اجرای آموزش بالینی دارد و سایر متغیرها در درجات بعدی اهمیت قرار میگیرند.