انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986134920180823Designing the Proposed Curriculum Model for Political Literacy Education in the First Grade of High Schoolطراحی الگوی پیشنهادی برنامه درسی آموزش سواد سیاسی در دوره متوسطه اول55685595FAغلامعلی احمدیدانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران ،لویزان،تهرانعلیرضا عصارهدانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانمحمدرضا احمدی طباطباییدانشگاه امام صادق علیه السلامعلیرضا امینی زریندانشگاه شهید رجاییJournal Article20171103Modeling the growth and development path noted in the Fundamental Reform Document of Education in the Islamic Republic of Iran is an issue that could guarantee the achievemnet of educational goals. Among the six realms mentioned in this document, socio-political realm and achieving of its educational goals could lead to the realization of the concepts of developing responsible and participating citizen that most of educational systems seek to attain. In this article, the authors aim to present a proposed curriculum model for political literacy education while presenting politics definitions based on three classical, new and Islamic approaches to the concept of political literacy and explaining the components of this literacy. In order to create a match between the components of political literacy and developmental characteristics of the first high school grade, the proposed curriculum model for political literacy education was introduced in the first grade of high school based on Akker curriculum elements focusing on the logic of the curriculum. At the final stage of the study, the proposed model of the curriculum was validated. To this end, this descriptive and analytical research with qualitative- quantitative Q method was conducted in three stages: semi-structured interviews and analyzing them according to Strauss and Corbin method; weighing the extracted components of political literacy based on multivariate factor analysis; and validating phase conducted through a semi-structured interview.الگوسازی مسیر رشد و بالندگی ساحتهای متذکر در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران موضوعی است که بیش از هر چیز میتواند دستیابی به اهداف آموزشی این نظام را تضمین کند. در میان ساحتهای ششگانه یاد شده در این سند، ساحت اجتماعی-سیاسی و تحقق اهداف آموزشی آن میتواند متضمن تحقق مفاهیم چون شهروند مسئول، نقشآفرین و مشارکتکنندهای باشد که هر نظام آموزشی به دنبال تربیت آن است. در این مقاله نگارندگان با هدف ارائه الگوی پیشنهادی برنامه درسی آموزش سواد سیاسی در دوره متوسطه اول، ضمن ارائه تعاریف سیاست مبتنی بر سه رویکرد کلاسیک، جدید و اسلامی، به مفهومپردازی سواد سیاسی و استخراج مؤلفههای آن پرداخته و با توجه تناظر میان مؤلفههای سواد سیاسی و ویژگیهای رشدی دوره اول متوسطه و مبانی برنامه درسی، اقدام به تبیین عناصر دهگانه برنامه درسی آموزش سواد سیاسی با محوریت منطق برنامه نمودهاند. در مرحله نهایی پژوهش، الگوی پیشنهادی برنامه درسی مورد اعتباریابی قرار گرفت.<br /> این پژوهش از نوع آمیخته با روش کیفی- کمی کیو در سه مرحله مصاحبه نیمهساختاریافته و تحلیل گویهها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی به روش استراوس و کوربین، مرحله وزندهی مؤلفههای مستخرج سواد سیاسی بر اساس تحلیل عاملی چند متغیره و مرحله اعتباریابی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986134920180823A Critique on the Approach of Foreign Language Education Section in Iran National Curriculumنقد رویکرد حاکم بر بخش آموزش زبانهای خارجی در برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران578885532FAناصرالدین علی تقویانپژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20180125This article examines the underlying approach of Iran National Curriculum to foreign language education. To this aim, it is necessary to refer to higher ranking writs such as ‘The Writ of Fundamental Development of Education’. The methodological approach of this article is ‘critical theory’, which seeks to reveal and criticize the ideological aspects of educational settings and practices. The data are mainly collected from the official documents about education, which have been obtained through library and data-base searching. The results of data analysis show that those parts of National Curriculum that are related to foreign language education have the advantage of taking into account the new theories of language education. However, at the same time it suffers from two crucial problems: 1) being affected by the ideological sphere of higher ranking writs, and 2) ignoring the normativity deficit inherent in the theories of language education which National Curriculum refers to. Therefore, the whole approach of National Curriculum to language education lacks the moral and normative aspects.این مقاله به بررسی رویکرد زیربنایی حاکم بر بخشهای مربوط به آموزش زبانهای خارجی در برنامه درسی ملی ایران میپردازد. روش بررسی در چارچوب رویکرد روششناختی «نظریه انتقادی» میگنجد که هدف از آن آشکار کردن و سپس نقد سویههای ایدئولوژیک رویهها و عملکردهای تربیتی در نظامهای رسمی آموزشی است. دادهها از راه مطالعه اسنادی و جستجو در پایگاههای اطلاعرسانی رسمی به دست آمدهاند. نتیجه بررسی حاکی از آن است که بخشهای مربوط به آموزش زبانهای خارجی در برنامه درسی ملی به دلیل توجه بیشتر به نظریههای نوین آموزش زبان دارای نقطه قوت است و از اینرو پیشرفت در آن به چشم میخورد، اما همزمان از دو مشکل بنیادین نیز رنج میبرد: 1. قرار داشتن در سپهر ایدئولوژیک اسناد بالادستی؛ به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 2. بیتوجهی به کسری هنجارمندی موجود در نظریههای آموزش زبان که برنامه درسی ملی بر پایه آنها استوار شده است؛ چنانکه آن را از وجوه اخلاقی و هنجارین تهی میسازد. انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986134920180823Designing and validating the optimal Model of integrated curriculum of energy literacy in secondary educationطراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی تلفیقی سواد انرژی در دوره اول متوسطه8912485543FAسمیه مولادانشگاه تبریز- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی-گروه علوم تربیتیاسکندر فتحی آذرگروه آموزشی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریزیوسف ادیبگروه آموزشی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تبریزعبدالرحمان نامداردانشگاه تبریز- گروه فیزیکJournal Article20180502This study aims to design and validate the model of integrated curriculum of energy literacy in secondary education. According to the importance of energy in life and the main role of education in teaching energy, planning integrated model of energy literacy can help develop and grow students' knowledge, attitudes, skills and abilities. For this purpose, two main questions were investigated in this study: 1) what are the characteristics of integrated curriculum model of energy literacy in secondary education? 2) To what extent is the proposed model valid from the view point of experts of curriculum studies and environmental education? The mixed method (qualitative and quantitative) was used to answer the questions. In first step, the deductive- analytic type of qualitative method was employed to plan model and determine the components of model. In the second step, the quantitative method was used to validate the efficiency of curriculum model. By using purposive sampling, the proposed model was presented to 12 experts in the field of curriculum and environmental education and the obtained data were analyzed by descriptive statistics. The integrated curriculum model of energy literacy was planned on the basis of nine components of Klein's curriculum. The main categories in ideal model include basic concepts, energy principles and terminology, energy sources, energy and environment, energy condition in Iran and the world, energy and technology, energy management, and energy and security. The validation results showed that from the viewpoint of curriculum studies and environmental education experts, the proposed model is appropriate and highly confirmed. هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی سواد انرژی در دوره اول متوسطه است. با توجه به اهمیت نقش انرژی در زندگی و نقش محوری آموزش و پرورش در آموزش انرژی، طراحی الگوی تلفیقی سواد انرژی میتواند به رشد دانش، نگرش و مهارت و توانایی دانشآموزان کمک نماید. بدین منظور، در پژوهش حاضر دو پرسش اساسی مورد بررسی قرار گرفت: الگوی مطلوب برنامه درسی تلفیقی سواد انرژی در دوره اول متوسطه چه ویژگیهایی دارد؟ الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی و آموزش محیط زیست تا چه میزان معتبر است؟ جهت پاسخ به این سوالات از روش ترکیبی (کیفی و کمی) استفاده شده است. در مرحله اول، برای طراحی الگو و شناسایی عناصر الگو از روش کیفی از نوع تحلیلی-استنباطی و در مرحله دوم برای اعتبارسنجی و اطمینان از کارآمدی الگوی برنامه درسی از روش کمی استفاده شده است. الگوی پیشنهادی با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند در اختیار 12 نفر از متخصصان حوزه مطالعات برنامه درسی و آموزش محیط زیست قرار گرفت و دادهها با استفاده از آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفتند. الگوی برنامه درسی تلفیقی سواد انرژی براساس عناصر نه گانه کلاین طراحی گردید که مقولههای اصلی در الگوی مطلوب شامل مفاهیم پایه، اصول و اصطلاحات انرژی، منابع انرژی، انرژی و محیط زیست، وضعیت انرژی در ایران و جهان، انرژی و فناوری، مدیریت انرژی، انرژی و امنیت میباشند. نتایج اعتبارسنجی نشان داد که الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان مطالعات برنامه درسی و آموزش محیط زیست مناسب بوده و این افراد در سطح بالایی الگوی پیشنهادی را تأیید کردند. انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986134920180823An Investigation Into the Role of the Hidden Curriculum in Guiding High School Students toward Humanitiesبررسی نقش برنامه درسی پنهان در هدایت دانشآموزان دوره متوسطه به سمت رشته علوم انسانی12515085544FAپری مشایخعضو هیات علمیعلی رضا قاسمی زادعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرونزهرا محقق پورمعاون دبیرستانJournal Article20180109The purpose of this research was to investigate role of hidden curriculum in guiding high school students toward humanities. The research method was Mixed Method and the qualitative and quantitative methods have been used to carry it out. Participants were secondary school students who were selected by purposeful sampling. The research data were collected from semi-structured interview and researcher-made questionnaire. In order to determine the reliability of the questionnaires, Cranach’s alpha coefficient was used (alpha coefficient, 87%). Questionnaire analyzed using confirmatory factor analysis. Finally, based on the research findings main components 1- environment of the school, 2- administrative and management system of the school, 3-teachers and 4- friends were important factors in directing or not directing students to the humanities, and whether to choose or not to do so.هدف این پژوهش بررسینقش برنامه درسی پنهان در هدایت یا عدم هدایت دانشآموزان دوره متوسطه به سوی رشته علوم انسانی میباشد. روش تحقیق ترکیبی از نوع اکتشافی – متوالی میباشد. در بخش کیفی نمونه تحقیق 22نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه به روش نمونهگیری هدفمند از نوع موارد مطلوب و بر اساس قاعده اشباع نظری به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این بخش داده های تحقیق با استفاده از مصاحبه گردآوری و بر اساس روش تحلیل مضمون بررسی شد که در نتیجه 60 کد مفهومی پایه استخراج شد. این کدها ابتدا در قالب مضامین سازمان دهنده و سپس در قالب مضامین فراگیر قرار گرفت. در بخش کمی 352 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند . اطلاعات نیز با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد که دارای روایی و پایایی (87/0 = α) قابل قبول بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد، چهار مؤلفه اساسی محیط فرادستی آموزشگاه، سیستم اداری و مدیریت آموزشگاه، معلم و دوستان از مؤلفههای مهم برنامه درسی پنهان در عدم هدایت دانشآموزان به سمت رشته علوم انسانی میباشند.انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986134920180823The Effectsof Training Time Management Skills on Self-concept and Academic Buoyancy among High School Studentsاثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودپنداره و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه15117485545FAجعفر بهادری خسروشاهیدانشگاه شهید مدنیJournal Article20170923The present study seeks to investigate the effects of training time management skills on the self-concept and academic buoyancy of high school students. To this aim, a quasi-experimental design was employed with a pretest-posttest including control group. The statistical population consisted of secondary school male students in Ilkhchi city in the academic year of 2016-2017. From this community, 54 students (26 in the experimental group and 28 in the control group) were selected by random cluster sampling. The pre-test was performed for both groups and after the pre-test, training of time management skills was performed for the experimental group while the control group did not receive any training. After the training the post-test was performed. To collect the data, academic self-concept Yesenchen (2004) scale and Academic Buoyancy scale Martin & Marsh (2008) were used. The data obtained through analysis of covariance was analyzed using SPSS software. The results showed that time management skills could affect the academic self-concept and academic buoyancy. Therefore, time management skills could improve academic self-concept and academic buoyancy of secondary school students.هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودپنداره و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطهبود.طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه در شهر ایلخچی در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه، تعداد 54 دانشآموز (26 نفر در گروه آزمایشی و 28 نفر در گروه گواه) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و بعد از اجرای پیشآزمون، آموزش مهارتهای مدیریت زمان برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترلی آموزشی دریافت نکرد و سپس پسآزمون به عمل آمد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد خودپنداره ییسنچن (2004) و پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر خودپنداره و مؤلفههای خودپنداره عمومی، آموزشگاهی و غیرآموزشگاهی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد. بنابراین با آموزش مهارتهای مدیریت زمان میتوان خودپنداره تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه را افزایش داد. انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986134920180823Identify the objectives of the chemistry curriculum in line with the resistance economy using Fuzzy Delphi techniqueشناسایی اهداف برنامه درسی شیمی در راستای اقتصاد مقاومتی با استفاده از تکنیک دلفی فازی17421685546FAفائزه ناطقیدانشگاه آزاد اراکحسین معافیدانشگاه آزاد اراکعلیرضا فقیهیدانشگاه آزاد اراکمحمد سیفیدانشگاه آزاد اراکJournal Article20180521The purpose of this article is to achieve the goals of chemistry curriculum in line with resistance economics in the dimensions of production, consumption and employment, and in three areas of knowledge, attitude and skill. <br /><strong>Method:</strong> The research method is a combination of exploratory method. For data gathering, three methods, documentary study, Delphi and survey were used. This research is a fundamental research and, as it is applicable to planners and authors, it is also an applied research. The statistical population of this research consisted of 40 university experts and experts in the fields of chemistry and economics that were selected purposefully and using the Delphi fuzzy method in three stages, their views were extracted and refined. <br /><strong>Results:</strong> According to the study of documents, resources and researches, 96 components were selected and designed in accordance with the objectives of the real economy chemistry curriculum. Finally, 5 components were agreed with the opinion of the experts and 91 components. <br /><strong>Conclusion:</strong> Achieving these goals and components in three dimensions of production, consumption and employment can be applied to policy-makers, designers, authors and professors of applied chemistry and provide a way to achieve sustainable economic growth.هدف این مقاله دستیابی به اهداف برنامه درسی شیمی در راستای اقتصاد مقاومتی در ابعاد تولید، مصرف و اشتغال و در سه حیطه دانشی، نگرشی و مهارتی میباشد.<br /> <strong>روش:</strong> روش پژوهش ترکیبی و از نوع اکتشافی است که برای گردآوری اطلاعات از سه روش مطالعه اسنادی، دلفی و پیمایشی استفاده شد. این تحقیق یک پژوهش بنیادی است و چون قابلیت کاربرد برای برنامهریزان و مولفین دارد یک تحقیق کاربردی نیز محسوب میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل 40 نفر از خبرگان دانشگاهی و کارشناسان رشتههای شیمی و اقتصاد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از روش دلفی فازی در سه مرحله دیدگاههای آنها استخراج و تحلیل شد.<br /> <strong>یافتهها: </strong>با توجه به مطالعه اسناد، منابع و پژوهشها 96 مؤلفه در راستای اهداف برنامه درسی شیمی تحقق بخش اقتصاد مقاومتی، انتخاب و طراحی گردید که در نهایت 5 مؤلفه با نظر کارشناسان حذف و 91 مؤلفه، مورد توافق قرار گرفت.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> دستیابی به این اهداف و مؤلفهها در سه بعد تولید، مصرف و اشتغال، میتواند برای سیاست گزاران، طراحان، مولفین و دبیران شیمی کاربردی بوده و راه را برای رسیدن به اقتصادی پایدار مهیا نماید.