انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166220211023A Comparative Study of the Language Learning Curriculum in Elementary Schools of Iran and Finlandبررسی تطبیقی برنامه درسی زبانآموزی دوره ابتدایی کشور فنلاند و ایران746138890FAاحمد عربی جونقانیعلوم تربیتی. دانشگاه ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. تهران . ایراناسماعیل عظیمیگروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-0013-504Xمحمود مهرمحمدیاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیتمدرسJournal Article20210429The present study aimed to explore different aspects of the Finnish national core curriculum of basic education regarding language learning and to compare it with Iranian national curriculum of basic education. To collect the data, the authors analyzed the documents of the national curriculum of the both countries. The semi-structured interviews were also used to collect the data related to the challenges of the implications of the Finnish curriculum lessons in the education system of Iran. In the comparative section, the research followed the procedure proposed by Brody to analyze the documents. In the phenomenology section, the data collected from interviews with 20 teachers and stakeholders, were analyzed inductively. The obtained results showed that the main objectives of the Finnish curriculum in developing the reading skills were emphasizing on learning to learn .The main suggestions for Iranian curriculum include considering the communicational approach in selecting the teaching content, game-based learning activities, using different types of media and tools in education, considering the different elements beyond the language learning such as harmony, and taking advantage from music in the learning process of language. Different challenges in implementing Finnish lessons in Iran’s education system were recognized including: learning activities, teaching and learning strategiesهدف اصلی این مقاله، بررسی تطبیقی برنامه درسی زبانآموزی دوره ابتدایی کشور فنلاند و مقایسه آن با کشور ایران بود. نوع پژوهش، کیفی که از دو روش تحلیل تطبیقی اسنادی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. در بخش تطبیقی از روش پیشنهادی برودی استفاده شد و در بخش پدیدارشناسی نیز با 20 نفر از صاحبنظران و معلمان حوزه زبانآموزی در دوره ابتدایی برای پاسخگویی به چالشهای این برنامه درسی مصاحبه به عمل آمد. دادهها بهصورت استقرایی تحلیل شد. نتایج نشان داد مهمترین اهداف کشور فنلاند در برنامه درسی زبانآموزی توسعه سواد خواندن، تقویت مهارتهای یادگیری و تعامل بود. دستاوردهای برنامه درسی فنلاند برای ایران عبارتاند از: تأکید بر اصل رویکرد ارتباطی در گزینش محتوا، توجه به نگارش و اصول نوشتن در قالب دیجیتال و در نظر گرفتن عناصر فرازبانی مثل آهنگ و بهرهگیری از موسیقی در اجرا برنامه درسی زبانآموزی است. چالشهایی در فعالیتهای یادگیری، محتوا، فنون یاددهی و یادگیری، شرایط مدرسه و معلم در برنامه درسی زبانآموزی ایران وجود دارد.<br /> https://www.jcsicsa.ir/article_138890_270e3e0a509ac6402a0a0e71651b4657.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166220211023Designing and Authenticating Curriculum Model of Interpersonal and Social Communication Skills Training at Second Primary Schoolطراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی آموزش مهارتهای ارتباط بینفردی و اجتماعی در دوره دوم ابتدایی4781138900FAمینا احمدیاندانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطباییحسن ملکیاستاد تمام گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی0000000190779713حسین اسکندریاستاد تمام، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایینعمت اله موسی پوراستادتمام گروه علوم تربیتی دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران0000-0002-0985-0736علیرضا صادقیدانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه علامه طباطبایی0000000305071783Journal Article20210111The purpose of this study is to design and authenticate the curriculum model of training interpersonal and social skills in the second elementary school. Different methods were used to meet different stages of the research: Qualitative (content analysis with summary and deductive approach) and quantitative (descriptive survey). During the curriculum design phase, 20 primary school teachers and 18 university professors were interviewed. In addition, in order to determine the validity of the designed curriculum model, the model was examined by 26 experts in the field of curriculum planning in the form of a questionnaire. After identifying the components of interpersonal and social communication skills, the communication problems of primary school students, and the results of content analysis of the text of the national curriculum document, a curriculum template was designed and validated. As a result, a valid curriculum model for teaching interpersonal and social communication skills for primary school students was designed. The model has 14 main core skills, 38 minor sub-core skills and 137 communication sub-skills as curriculum objectives, and 46 characteristics for content. The curriculum consists of 9 teaching methods and 18 characteristics for evaluation methods.<br /> هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی آموزش مهارتهای روابط بین فردی و اجتماعی در دوره دوم ابتدایی میباشد. در این پژوهش از روش آمیخته (کمی و کیفی) استفاده شد. در مرحله طراحی، با 20 نفر از معلمان و 18 نفر از اساتید دانشگاهی مصاحبه صورت گرفت. جهت تعیین اعتبار، الگوی طراحی شده در قالب پرسشنامه ای در اختیار 26 متخصص حوزه برنامهریزی درسی قرار گرفت. پس از شناسایی مولفههای مهارتهای ارتباطی، شناسایی مشکلات ارتباطی دانشآموزان و نتایج تحلیل محتوای سند برنامه درسی ملی؛ الگوی برنامه درسی طراحی و اعتباریابی شد. حاصل این پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی معتبری جهت آموزش مهارتهای ارتباط بین فردی و اجتماعی برای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی بود که دارای 14 مهارت محوری اصلی، 38 مهارت محوری فرعی و 137 خرده مهارت ارتباطی به عنوان اهداف، 46 مشخصه برای محتوا، 9 روش تدریس و 18 مشخصه برای روش های ارزشیابی برنامه درسی می شد. https://www.jcsicsa.ir/article_138900_7e94ffefa166dfc00869e85dd77fc79e.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166220211023Design and Field Validation of the Model for Implementing Evaluation of Academic Achievement at Elementary Schoolطراحی و اعتباریابی میدانی الگوی اجرای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره ابتدایی83110139519FAنفیسه بیگیدانشجو مقطع دکتری گروه تربیت مشاوره، واحد تهران مرکزی -دانشگاه آزاد اسلامی-تهران-ایرانحمیدرضا رضازاده بهادراناستادیار گروه تربیت مشاوره ، واحد تهران مرکزی -دانشگاه آزاد اسلامی-تهران-ایرانعلی اکبر خسروی بابادیدانشیار گروه تربیت مشاوره ، واحد تهران مرکزی -دانشگاه آزاد اسلامی تهران-ایرانکامبیز پوشنهاستادیار گروه تربیت مشاوره ، واحد تهران مرکزی -دانشگاه آزاد اسلامی تهران –ایرانJournal Article20210403The purpose of this study is to provide a model for evaluating the academic achievement of elementary school. Accordingly, exploratory mixed research was used for developing this model. In the qualitative and quantitative phases, semi-structured interviews were conducted with 18 individuals and 30 experts completed the researcher-made questionnaire. The opinions of 500 teachers were collected. The open coding method was used to analyze the qualitative part information and the multi-criteria decision making method was used to analyze the quantitative part data using the AHP electrotechnical model in Expert Choice software. As the finding indicated, the implementation of elementary school evaluation is related to human, organizational and infrastructural components. The human component with a score of 2 is the most important in relation to the implementation of the elementary school evaluation model. Among the 13 components, the facility had the highest weight with a score of 0.524.<br /> هدف مقاله حاضر، ارائه الگوی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی است. برای تدوین این الگو از پژوهش آمیخته اکتشافی استفاده شد. دادههای مورد نیاز از متخصصان حوزه ارزشیابی با مصاحبه و پرسشنامه گردآوری گردید. در بخش کیفی و کمی با هجده نفر مصاحبههای نیمه ساختاریافته شد و پرسشنامه محققساخته را سی نفر از متخصصان تکمیل کردند. نظرات پانصد نفر از معلمان جمعآوری شد. برای تحلیل اطلاعات بخش کیفی از روش کدگذاری باز و برای تجزیه و تحلیل دادههای بخش کمی از روش تصمیمگیری چندمعیاره با استفاده از مدل الکتروتکنیک AHP در نرمافزار expert choice استفاده شد. مشخص شد اجرای ارزشیابی دوره ابتدایی با مؤلفههای انسانی، سازمانی و زیرساختی ارتباط دارد. مؤلفه «انسانی» با امتیاز 2، بیشترین اهمیت را در ارتباط با اجرای الگوی ارزشیابی تحصیلی دوره ابتدایی دارد و در بین 13 بُعد، امکانات با امتیاز 0.524 بالاترین وزن را داشت.https://www.jcsicsa.ir/article_139519_d4515d4f8862d143c71abd0fa5e5be4c.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166220211023Shadow Education and Teaching from the Viewpoint of Primary School Teachersتأثیر آموزش سایه بر مقوله تدریس از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی111142138895FAصدیقه هاشمی بنیکارشناسی ارشد آموزش ابتدایی. آموزگار شاغل در آموزش و پرورش اصفهانافسانه کلباسی&#039;گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان اصفهان.ایران0000-0001-5189-4989سید مهدی میرهادیگروه آموزشی علوم تربیتی . دانشگاه فرهنگیان اصفهان. ایرانJournal Article20200727The aim of the present study was to investigate the views of primary school teachers in Isfahan about the effects of shadow education on their teaching. To this aim, survey method was employed and statistical population included all second grade elementary school teachers in districts (1, 2 and 3) of Isfahan in the academic year of 2009-2010 including 700 individuals. From this population, 248 people were selected by stratified proportional sampling method and using Krejcie Morgan table. The research instrument was a researcher-made questionnaire with 48 items on a five-point Likert scale. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated by determining the Cronbach's alpha coefficient of 0.87. The findings from data analysis using independent t-test showed that the maximum and minimum effects of shadow education was on professional responsibility and classroom environment, respectively. The results also revealed the positive effects of shadow education in all aspects of teaching from the perspective of teachers.هدف مقاله حاضر، بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان در مورد تأثیر آموزش سایهای بر تدریس آنها بود. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی معلمان دورهی دوم ابتدایی نواحی برخوردار (1 و 2 و 3) شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 700 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 248 نفر با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با 48گویه در مقیاس پنج درجهای لیکرت بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تائید و پایایی آن از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، نشان داد که بیشترین و کمترین تأثیر آموزش سایه به ترتیب بر بعد مسئولیت حرفهای و بعد محیط کلاس بوده است. همچنین نتایج حاکی از تأثیر مثبت آموزش سایه در تمامی ابعاد تدریس از دیدگاه معلمان بود.https://www.jcsicsa.ir/article_138895_3506270e8713541a5be774dd2d719c9e.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166220211023Teachers Experiences of Factors Affecting Quality of Teaching- learning Time Management in Multi-grade Classesتحلیل تجارب معلمان در مورد عوامل تأثیرگذار در کیفیت مدیریت زمان یاددهی -یادگیری در کلاس های چندپایه143178138893FAسید حشمت الله مرتضوی زادهاستادیار دانشگاه فرهنگیان0000-0003-1820-6050محمد حسنیپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20210526The present study aims to identify the factors affecting the quality of teaching- learning time management in multi-grade classes from the perspective of experienced teachers. The research approach was qualitative phenomenographical and the research population included teachers of multi-grade classes in Yasuj (Iran), 24 of whom were selected through purposeful sampling observing theoretical saturation in semi-structured interviews. In order to validate the interview questions, the professors of the Department of Educational Sciences were consoled. The interview transcripts were presented to and affirmed by the interviewees to ensure the reliability of the research data. The interview transcripts were coded and categorized, and then analyzed and classified. The experiences of the teachers on factors affecting the improvement of teaching-learning time management in multi-grade classes were classified into the two major categories of affirmative and privative. The affirmative major category consists of three main categories and nine subcategories, and the privative category consists of five main categories.هدف مقاله حاضر شناخت عوامل تأثیرگذار در کیفیت مدیریت زمان یاددهی-یادگیری در کلاسهای چندپایه از دیدگاه معلمان باتجربه است. رویکرد پژوهش، کیفی از نوع پدیدار نگاری است. جامعه پژوهش، معلمان کلاسهای چندپایه شهرستان یاسوج بودند که از طریق نمونه-گیری هدفمند، تعداد (24) نفر از آنان با رعایت اصل اشباع نظری از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته در پژوهش شرکت کردند. جهت دستیابی به روایی سؤالهای مصاحبه از نظرات استادان گروه علوم تربیتی استفاده شد. برای اطمینان از اعتبار دادههای پژوهش، پس از استنتاج متن مصاحبهها، آنها به مصاحبهشوندگان ارائه شد تا نظر تأییدی آنها در این زمینه به دست آید. مصاحبهها کدگذاری و مقولهبندی شده سپس تحلیل و دستهبندی شدند. بر اساس یافتههای بهدستآمده؛ تجارب معلمان درباره عوامل تأثیرگذار در بهبود کیفیت مدیریت زمان یاددهی-یادگیری در کلاسهای چندپایه در دو مقوله کلان ایجابی و سلبی تقسیم شدند. مقوله کلان ایجابی شامل: (3 مقوله) اصلی و (9مقوله) فرعی و مقوله کلان سلبی شامل (5 مقوله ) اصلی است.https://www.jcsicsa.ir/article_138893_74b951e338e8847bd494d305aa4fb31c.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166220211023Attention to Educational Domains in Textbooks on Persian Language for Iranian Elementary Schools: Periods Before and After the Implementation of the Document on fundamental Reform in Educationمقایسه میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت در کتابهای فارسی دوره ابتدایی قبل و بعد از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش179196138554FAعباس زارعیگروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان0000-0001-6140-9107حسین قربانپور آرانیگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشانسمیه باقریگروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشانJournal Article20210114The purpose of the study was to compare the amount of attention paid to educational domain elements derived from the reform document in the two periods before and after its implementation. In line with the purpose of the study, changes in the content of Persian (Farsi) textbooks after the implementation of the on Education Fundamental Reform Document by the Iranian Ministry of Education were analyzed. The corpus of textbook content analyzed in this study included the whole content of textbooks used for the first to the fifth grade in the period immediately prior to the implementation the document and the whole content of textbooks used for the first to sixth grades in the period immediately following the implementation of the document in 2011. The collected data were coded using a content analysis checklist with high validity and acceptable coding agreement. The data were analyzed using descriptive statistics and Shannon entropy method was employed to determine the significance of coded themes. The results show that highlighting educational domains in the document has been unevenly distributed in textbooks for teaching Persian in elementary schools.هدف از انجام مقاله حاضر بررسی محتوای کتابهای آموزش زبان فارسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به ساحتهای تربیتی در دو بازه قبل و بعد از سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بود. به این منظور، تغییرات محتوای کتب به شیوه تحلیل محتوا بررسی و مقایسه شد. پیکره زبانی مورد تحلیل در این پژوهش توصیفی و تحلیلی، کتابهای فارسی اول تا پنجم در دوره بلافاصله قبل از اجرای سند تحول و کتابهای فارسی اول تا ششم بلافاصله پس از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال 1390 بود. ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهه تحلیل محتوا با روایی تایید شده توسط متخصصان و ضریب توافق کدگذاری بالا بود. دادههای حاصل از کد گذاری محتوای کتب، با استفاده از آمار توصیفی و روش آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که در دوره قبل از اجرای سند، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به بُعد اعتقادی-اخلاقی-عبادی و بُعد اقتصادی-حرفهای است (18/0 ) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به بُعد زیستی-بدنی ( 14/0). پس از اجرای این سند نیز، بیشترین ضریب اهمیت در همین ابعاد بود. شاخصهای کتب منطبق با این سند تغییر نکرده و میزان توجه به مؤلفههای تربیتی مورد نظر در سند تحول، در کتب فارسی پایههای متفاوت دوره ابتدایی به طور نامتوازن توزیع شده است.https://www.jcsicsa.ir/article_138554_56be2155c21b7ab5bda492d7f030a14a.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166220211023Decentralization of Curriculum in Iran Based on Value-Belief Components and National Curriculum Document Indicatesتمرکززدایی از برنامه درسی در ایران با تکیه بر مؤلفههای ارزش- باوری و قوانین سند برنامه درسی ملی197222138555FAعلی ستاریگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا0000-0003-5258-2561Journal Article20201015Centralization on curriculum is identified as one of the major issues in Iranian education. So far, however, this issue has not been resolved. The purpose of this article is to provide an outline of the centralization of curriculum in Iran and to explain why and the necessity of this approach by relying on the value-belief components and indicates contained in the national curriculum document. In explaining the reasons for the outflow, the focus of the curriculum on Iranian education and its necessity was based on two sets of value-beliefs based on religious teachings and evidence in the national curriculum document. For this purpose, descriptive - analytical method was used. The results showed that although in Iranian education the decisions in the curriculum are concentrated, there are still value-based reasons and evidence - religious beliefs and evidence in the national curriculum document (assuming this Which are influenced by value - religious beliefs), demonstrate the necessity of decentralization in the curriculum in Iranian education. Therefore, there is both the possibility and the necessity of moving out of centralization in the curriculum in Iranian education.تمرکزگرایی در برنامه درسی به عنوان یکی از مسائل عمده در آموزش و پرورش ایران شناسایی میشود. با این حال تاکنون زمینه برای رفع این مسئله آنچنان که باید فراهم نشده است. هدف این مقاله زمینه یابی برای برون رفت از تمرکز در برنامه درسی در ایران و تبیین چرایی و ضرورت این برون رفت با تکیه بر مولفههای ارزش _ باوری و قوانین موجود در سند برنامه درسی ملی است. در تبیین دلایل برون رفت از تمرکز در برنامه درسی در آموزش و پرورش ایران و ضرورت آن از دو دسته مولفههای ارزش – باوری مبتنی بر آموزههای دینی و شواهد موجود در سند برنامه درسی ملی استفاده شد. بدین منظور از روش توصیفی – تحلیلی بهره گیری به عمل آمد. نتایج نشان داد که هر چند در آموزش و پرورش ایران تصمیم گیریها در برنامه درسی به طور متمرکز صورت می گیرد، با این حال دلایل و شواهد مبتنی بر ارزش - باورهای دینی و شواهد و مستندات موجود در سند برنامه درسی ملی (مفروض بر این که که متاثر از ارزش – باورهای دینی هستند)، ضرورت تمرکز زدایی در برنامه درسی در آموزش و پرورش ایران را نشان میدهند. بنابراین هم امکان و هم ضرورت برون رفت از تمرکز در برنامه درسی در آموزش و پرورش ایران وجود دارد.https://www.jcsicsa.ir/article_138555_502a4448534a653fe67f848347ebf4e9.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166220211023Designing an optimal curriculum model for improving the life skills of elementary school studentsطراحی الگوی مطلوب برنامه درسی ارتقای مهارتهای زندگی دانش آموزان دوره ابتدایی223256138891FAمرزبان ادیب منشاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیانآمنه صدردانشگاه فرهنگیان0000-0002-2435-5127Journal Article20201116The present study seeks to design an optimal model for improving the life skills of elementary school students. This research was qualitative and phenomenological regarding the method. The participants in the present study were experts in the field of primary education, who were selected through purposive sampling. The interviews were conducted with 15 people until theoretical saturation was obtained in the data. The instrument used in the research was s semi-structured interview and data analysis was performed using qualitative content analysis of interpretive type. The findings indicated that life skills training to elementary students is done in the form of three general areas of knowledge, attitude and skills, and by four elements of purpose, content, method and evaluation. In addition, the findings showed that knowledge, attitude and ability have mutual relationships with each other. It was also mentioned that the elements of life skills curriculum are in a cyclical relationship that starts from the goal and ends with the content and then with the method and finally with the evaluation and the results. The result of the evaluation in the form of feedback leads to the formulation and revision of goals. Overall, the research findings showed that in teaching life skills to elementary school students. The designed model also indicated that the elementary school stage is the period of developing foundation for personality-structure, and formation of intellectual, social and emotional development and human personality and development of basic and motor skills, so it is necessary to curriculum life skills, knowledge dimensions, attitude and skills should be considered in parallel and equally.<br /> مقاله حاضر به طراحی الگوی مطلوب ارتقای مهارتهای زندگی دانشآموزان دوره ابتدایی پرداخته است. روش تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان را 15 نفر از صاحبنظران آموزش ابتدایی تشکیل میدهند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود، برای تحلیل دادهها، از تحلیل محتوای کیفی از نوع تفسیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان ابتدایی، در قالب سه زمینه کلی دانش، نگرش و توانش، و توسط چهار عنصر هدف، محتوا، روش و ارزشیابی انجام میگیرد. بر این اساس، دانش، نگرش و توانش در یک ارتباط متقابل با یکدیگر قرار دارند و همچنین عناصر اشاره شده برنامه درسی مهارتهای زندگی در یک ارتباط چرخهای قرار دارند که از هدف شروع شده و به ارزشیابی ختم میشوند و نتایج حاصل از ارزشیابی به صورت بازخورد به تدوین و بازنگری اهداف میانجامد. همچنین الگوی طراحی شده نشان میدهد که دوره ابتدایی، دوره پایهریزی ساختار -شخصیتی، شکل گیری رشد عقلانی، اجتماعی و عاطفی و شخصیت آدمی و توسعه مهارتهای بنیادی و حرکتی است، بنابراین لازم است به برنامه درسی مهارتهای زندگی، ابعاد دانش، نگرش و مهارت به موازات هم و به طور یکسان مورد توجه قرار گیرند.<br /> https://www.jcsicsa.ir/article_138891_1e4ceaf454b58812efcc869f7d0b0f33.pdf