2024-03-29T01:31:20Z
https://www.jcsicsa.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7622
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4986
1393
9
34
تلفیق؛ رویکردی مناسب برای ورود علم و فناوری نانو به محتوای برنامه درسی
زهرا
مهربان
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی رویکردی مناسب برای ادغام علم و فناوری نانو، در برنامههای درسی مدرسهای است. در این پژوهش، رویکردهای سازماندهی محتوای علم و فناوری نانو در برنامههای درسی مدرسهای چند کشور پیشرو در این زمینه، مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی نشان داد که رویکرد غالب برای این کار، رویکردی تلفیقی است که بسته به تعداد رشتههای درگیر در فرآیند تلفیق، بعضیها از نوع تلفیق چندرشتهای و بعضی دیگر، میانرشتهای هستند. رویکرد تلفیق چند رشتهای بهعنوان رویکردی مناسب برای ادغام علم و فناوری نانو با برنامههای درسی شیمی، فیزیک و زیستشناسی پیشنهاد شده است.
علم و فناوری نانو
رویکردهای تلفیق برنامه درسی
دانشپایه علمی
دوره دوم متوسطه نظری
2014
11
22
5
34
https://www.jcsicsa.ir/article_60887_a76376f583e122b6ad81615bb8fb95e4.pdf
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4986
1393
9
34
مدلی برای حرکت از توسعه حرفه ای به یادگیری حرفهای معلمان ریاضی متوسطه در ایران
نرگس
مرتاضی مهربانی
زهرا
گویا
هدف این مقاله، طراحی مدلی برای حرکت از توسعه حرفهای (PD) به یادگیری حرفهای (PL)معلمان ریاضی دوره متوسطه در ایران بود. ابتدابه استناد ادبیات پژوهشی این حوزه، از ترکیب مدل خطی کرینر و زتمیر (2011) برای PD و مدل خطی یاورسکی (2003) برای PL ، یک مدل دوبعدی با 12 مؤلفه تهیه شد. سپس در مراحل مختلف پژوهش، این مدل به تدریج جرح و تعدیل شد تا به مدل نهایی با نُه مؤلفه رسید تا با ویژگیهای معلمان ریاضی در ایران متناسب شود. مؤلفههای مدل نهایی عبارتند از تلفیق محتوا و روش، همکاری معلمان با یکدیگر، حمایتهای داخلی و خارجی، شأنیت حرفهای معلمان ریاضی، نقش آموزشگران معلمان ریاضی در یادگیری حرفهایِ معلمان ریاضی و نقش تعامل بین آنها در رشد و توسعه فردی معلمان ریاضی.
توسعه حرفه ای
یادگیری حرفه ای
مدلی برای حرکت از توسعه حرفه ای به یادگیری حرفه ای معلمان ریاضی متوسطه در ایران
2014
11
22
35
70
https://www.jcsicsa.ir/article_60889_08d049ff5036a80573be0bce42c9c859.pdf
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4986
1393
9
34
شناسایی اشتباهات مفهومی دانشآموزان دوره اول متوسطه در معادله درجه اول
الهه
امینیفر
خدیجه
کریمیکیا
فرحبخش
کمالیخمسه
این مقاله با هدف شناسایی اشتباهات مفهومی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان پاکدشت در مبحث معادله درجه اول انجام گرفته است. در ریاضی و علوم دیگر دانشآموزان معادلات را تشکیل داده و حل میکنند و بدین سبب، لازم است دانشآموزان درک مناسبی از معادلات داشته باشند. از آنجاییکه اشتباهات مفهومی بخشی از درک مفهومی دانشآموزان را تشکیل میدهند و جزئی از فرآیند ساختن مفاهیم جدید و ارزیابی طرحوارههای شخصی محسوب میشوند، میتوانند بهعنوان ابزار مفید آموزشی مورد توجه قرار گیرند. بهمنظور شناسایی اشتباهات، آزمونی طراحی و اجرا شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشآموزان اشتباهات مفهومی متعددی در مبحث معادله ازجمله تعریف معادله، نماد تساوی، متغیر، حل معادله، تبدیل مسائل کلامی به معادله و همارزی معادلات دارند. چنین اشتباهات مفهومی، میتواند مانعی برای یادگیری معادلات با درجههای بالاتر شود
معادله درجه اول
اشتباهات مفهومی
دانشآموزان دوره اول متوسطه
2014
11
22
71
92
https://www.jcsicsa.ir/article_60898_538e4b62c7fc3c82552c8edb333acb93.pdf
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4986
1393
9
34
تحلیل محتوای کتابهای ریاضی چهارم و پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی آموزش خلاقیت پلسک
علیرضا
عصاره
علی اصغر
قهرمانی
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای ریاضی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 1390-1389، بر مبنای الگوی خلاقیت پلسک انجام شده است. به منظور جمعآوری دادهها، پژوهشگران فرمی برای تحلیل محتوای این دو کتاب مبتنی بر الگوی پلسک تهیه کردند. برای این کار، ابتدا واحدهای غیر فعّال کتاب حذف شدند؛ سپس واحدهای فعّالی که فقط به افزایش مهارت و کاربرد پرداخته بودند، کنار گذاشته شدند. در نهایت واحدهای فعّالی که به خلاقیت مربوط بودند، بر مبنای شاخصهای پلسک، کدگذاری شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی بررسی شد و نتایج نشان داد که کتابهای درسی ریاضی چهارم و پنجم، با اصول سهگانه پلسک یعنی توجه، گریز و تحرک، منطبق نیستند و نمیتوانند در ایجاد و پرورش خلاقیت در یادگیرندگان موفق باشند. تمامی26 مبحث مطرح شده، بیشتر به اصل اول پرداختهاند، توجه به اصل دوم بسیار ناچیز و پرداختن به اصل سوم، صفر است.
تحلیل محتوا
کتاب های درسی ریاضی پایه های چهارم و پنجم
الگوی آموزش خلاقیت پلسک
2014
11
22
93
116
https://www.jcsicsa.ir/article_60899_23e60740efe0b1ec947d48a41f23f0b8.pdf
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4986
1393
9
34
باورهای جنسیتی مرتبط با ریاضی در ذهن دانشآموزان
نوشین
فرامرزپور
ابوالفضل
رفیعپور
هدف مقاله حاضر، بررسی باورهای دانشآموزان در مورد ماهیت حوزه ریاضی از منظر جنسیت (مردانه، زنانه، خنثی) از طریق وجود یا نبودِ تفاوت جنسیتی در پاسخهای دانشآموزان بود. بدین منظور، مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی توسط 400 نفر (200 نفر دختر و 200 نفر پسر) از دانشآموزان دبیرستانی شهرستان جیرفت در رشتههای ریاضی و تجربی تکمیل شد. برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از آزمونهای منویتنی، خی دو و t گروههای مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن بودند که ریاضی از نظر این دانشآموزان، یک حوزه مردانه است و در پاسخهای دانشآموزان، این نگاه مشهود بود. همچنین نتایج نشان دادند که نظرات دختران و پسران در مورد برخی از گویههای پرسشنامه با هم متفاوت است. با توجه به این که ریاضی از نظر دانشآموزان شرکت کننده در پژوهش حاضر، یک حوزه مردانه به حساب آمده است، لازم است معلمان و آموزشگران ریاضی، اقداماتی را جهت اصلاح چنین باورهایی انجام دهند.
باورهای دانش آموزان
تفاوت جنسیتی
ریاضی
2014
11
22
117
132
https://www.jcsicsa.ir/article_60902_bb22c707f652d9d03411a0e24fb398d8.pdf
مطالعات برنامه درسی
1735-4986
1735-4986
1393
9
34
درک مفهوم کسر توسط دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی
ابراهیم
ریحانی
شهرناز
بخشعلیزاده
ملیحه
دوستی
پژوهش حاضر، درک و فهم دانشآموزان از کسرها را با در نظر گرفتن مدل بهر و همکاران مورد بررسی قرار میدهد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، 366 نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان ساوه پس از انتخاب به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری، آزمونی شامل 44 سؤال مرتبط با کسرها است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل شده، روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که دانشآموزان با میانگین 55 درصد و انحراف استاندارد 22 درصد، درک و فهم متوسطی از کسرها دارند. این دانشآموزان زیرساختار جزء به کل را با میانگین 69 درصد بهتر از زیرساختارهای دیگر درک کردهاند و در مقایسه با زیرساختارهای دیگر، از زیرساختار اندازه با میانگین 4/40 درصد درک ضعیفی دارند. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که درک زیرساختار جزء به کل، پیشنیازی برای درک زیرساختارهای دیگر و تبعاً مفاهیم همارزی و ضرب کسرها است. همچنین، درک زیرساختار جزء به کل برای درک زیرساختارهای دیگر، الزامی است اما کافی نیست. علاوه بر این، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که زیرساختار نسبت، 5/32 درصد از واریانس همارزی کسرها را تبیین میکند؛ بنابراین درک زیرساختار نسبت در درک مفهوم همارزی کسرها مؤثر است. زیرساختار عملگر نیز 8/4 درصد از واریانس ضرب کسرها را تبیین میکند. از اینرو درک زیرساختار عملگر نیز، به درک مفهوم ضرب کسرها کمک مینماید.
کسر
زیرساختارها
درک و فهم
مدل بهر و همکاران و دانشآموزان پایه ششم
2014
11
22
133
164
https://www.jcsicsa.ir/article_60903_41d49aaeedbd10673d68228f7132fbb2.pdf