TY - JOUR ID - 92903 TI - بررسی چگونگی مواجهه معلمان عربی پایه دهم با تغییر برنامه درسی عربی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - زیوری مراد, معصومه AU - خاکباز, عظیمه سادات AU - ریعان, معصومه AD - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا AD - استادیار دانشگاه بوعلی سینا Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 14 IS - 53 SP - 77 EP - 100 KW - آموزش عربی KW - تغییر برنامه‌درسی KW - واکنش معلمان KW - برنامه درسی عربی پایه دهم DO - N2 - مقاله حاضر با هدف بررسی چگونگی مواجهه معلمان عربی پایه دهم با تغییر برنامه­درسی عربی تدوین شده است. مقاله مربوط با رویکرد پدیدارشناسی انجام گرفته است. مشارکت کنندگان، 15 نفر از معلمان عربی پایه دهم در شهر همدان درسال تحصیلی97-1396بودند که به روش گلوله برفی نمونه­گیری شدند. ابزارجمع­آوری اطلاعات، مصاحبه­های نیمه ساختاریافته بوده است. داده­های حاصل به روش کدگذاری و مقوله­بندی و در سه سطح آگاهی، نگرش و رفتار تحلیل شدند. نتایج نشان داده که به طور کلی معلمان عربی نسبت به ماهیت تغییرات (رویکردی و شکلی) آگاهی نسبتاً خوبی دارند؛ اگر چه در خصوص فلسفه تغییرات، آگاهی کمتری دارند. نگرش آنان در سه دسته موافق با رویکرد کتاب، مخالف با آن و موافق با رویکرد تغییر اما مخالف با تحقق آن در کتاب درسی عربی می­گنجد. همچنین رفتار معلمان در برابر تغییرات را می­توان در سه دسته اجرای حداکثری تغییرات، کاستن از و افزودن به آن دسته­بندی کرد.  UR - https://www.jcsicsa.ir/article_92903.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_92903_f5c79b8302700b13a819c7af123266c9.pdf ER -