TY - JOUR ID - 92901 TI - واکاوی وضعیت موجود آموزش نیکوکاری در مدارس ابتدایی (مطالعه پدیدارنگارانه) JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - عیاری, لیلا AU - حسینی خواه, علی AU - موسی پور, نعمت اله AU - علی عسگری, مجید AD - دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی،ایران AD - استادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران AD - دانشیار دانشگاه فرهنگیان،گروه آموزش ابتدایی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان AD - دانشیار دانشگاه خوارزمی ،تهران؛ ایران. Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 14 IS - 53 SP - 27 EP - 54 KW - آموزش نیکوکاری KW - مدرسه ابتدایی KW - برنامه درسی KW - روش پدیدارنگاری DO - N2 - مقاله حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود آموزش نیکوکاری انجام شد. بدین منظور، روش تحلیل کیفی از نوع پدیدار نگاری با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته مورد توجه قرار گرفت و نمونه آماری به‌صورت هدفمند از جامعۀ مدیران و معلمان 12 مدرسه دولتی، غیردولتی و قرآنی دخترانه و پسرانه مقطع ابتدایی شهر تبریز انتخاب شد. در بخش اول؛ به نوع و میزان فعالیت­های آموزشی در مدارس مورد بررسی اشاره گردید و در بخش دوم؛ از روش تحلیل محتوای استقرایی جهت تحلیل مصاحبه­ها استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مقوله­های مربوط به استفاده از صندوق صدقات در مدارس و توزیع پاکت پول در پاسخ مدیران و مقولۀ انشانویسی در پاسخ معلمان بیشترین تکرار را داشته است. همچنین، طبق پاسخ اکثریت مدیران، زمان برگزاری غالباً در هفتۀ نیکوکاری و مسئولیت اجرای آن در بخش مسئولین اغلب بر عهدۀ معاون مدرسه و مربی پرورشی و در بخش دانش­آموزی به‌صورت گروهی بوده است. طبق نظر اکثریت معلمان، مفهوم نیکوکاری از پایه دوم ابتدایی قابلیت درک بیشتری برای دانش­آموزان داشته است و نقش فعالیت­های عملی و محتوای کتب درسی را به یک ‌میزان مؤثر و مکمل هم بیان­ نمودند. درنهایت، مصاحبه‌شوندگان به موانعی در مسیر آموزش این نوع محتوا اشاره کردند که بعد از تلخیص و طبقه­بندی اطلاعات، چهار تم تحت عنوان برنامه درسی آشکار، پنهان، پوچ و فوق‌برنامه از آن استخراج گردید. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_92901.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_92901_946249fb0fa5d21a39dad8ce7328108f.pdf ER -