TY - JOUR ID - 85548 TI - طراحی الگوی برنامه درسی تربیت استاد تربیت‌معلم مبتنی بر شایستگی عمل فکورانه JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - قاسمی, مریم AU - موسی پور, نعمت اله AU - حاجی حسین نژاد, غلامرضا AU - حسینی خواه, علی AD - دانشگاه خوارزمی AD - دانشگاه فرهنگیان AD - گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 13 IS - 50 SP - 45 EP - 74 KW - الگوی برنامه درسی KW - استاد تربیت‌معلم KW - شایستگی عمل فکورانه DO - N2 - مقاله حاضر با هدف معرفی الگوی برنامه درسی تربیت استاد تربیت‌معلم مبتنی بر شایستگی عمل فکورانه، تدوین شده است. با استفاده از روش «پژوهش تلفیقی: سنتز پژوهی» متن اسناد و دست نوشته­های در دسترس از اندیشمندان بزرگ و برجسته در حوزه تعلیم و تربیت، تربیت‌معلم و کارگزار فکور مورد مداقه قرار گرفت و پس از تحلیل گزاره­های مستخرج از مبانی تعلیم و تربیت، مضامین «چندبعدی‎نگری، جامعیت و تعمق، توسعه خرد و فراشناخت و یادگیری تجربی و عمل در موقعیت» استخراج شد. در راستای رسیدن به چنین ویژگی­های کلیدی در اساتید تربیت‌معلم، «رسیدن به خبرگی، کشف روش­های جدید با تجربه مستقیم، ایجاد رغبت و انگیزه یادگیری، ارتقا قابلیت‌های شخصی و گروهی» موجب تحقق اهداف و «بسط مفاهیم آموزشی و اصول تعلیم و تربیت، تمایل به نشر دانش و تجربه معلمی، ساخت دانش جدید و همسویی با علوم انسانی و اخلاق» موجب تحقق دانش نظری و «ایجاد توانایی­های فردی در کنار همکاری­هایگروهی، عضویت در تشکل­های نامتجانس، تحلیل موقعیت تربیتی و بسط تفکر در عمل» موجب تحقق دانش عملی و «ارزشیابی برای یادگیری بجای ارزشیابی از یادگیری، بازخوردازارزشیابی، نگاه به چند جوابی بودن مسائل برنامه درسی و ارزشیابی متمرکز بر موقعیت و بر پایه مبانی اخلاقی و ارزشی» موجب تحقق روش ارزشیابی خواهد شد.   UR - https://www.jcsicsa.ir/article_85548.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_85548_f573843d926311a24f0a9ea658515664.pdf ER -