TY - JOUR ID - 85546 TI - شناسایی اهداف برنامه درسی شیمی در راستای اقتصاد مقاومتی با استفاده از تکنیک دلفی فازی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - ناطقی, فائزه AU - معافی, حسین AU - فقیهی, علیرضا AU - سیفی, محمد AD - دانشگاه آزاد اراک Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 13 IS - 49 SP - 174 EP - 216 KW - اقتصاد مقاومتی KW - برنامه درسی شیمی KW - دلفی فازی KW - اقتصاد دانش بنیان DO - N2 - هدف این مقاله دستیابی به اهداف برنامه درسی شیمی در راستای اقتصاد مقاومتی در ابعاد تولید، مصرف و اشتغال و در سه حیطه دانشی، نگرشی و مهارتی می‌باشد. روش: روش پژوهش ترکیبی و از نوع اکتشافی است که برای گردآوری اطلاعات از سه روش مطالعه اسنادی، دلفی و پیمایشی استفاده شد. این تحقیق یک پژوهش بنیادی است و چون قابلیت کاربرد برای برنامه‌ریزان و مولفین دارد یک تحقیق کاربردی نیز محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش شامل 40 نفر از خبرگان دانشگاهی و کارشناسان رشته‌های شیمی و اقتصاد بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از روش دلفی فازی در سه مرحله دیدگاه‌های آنها استخراج و تحلیل شد. یافته‌ها: با توجه به مطالعه اسناد، منابع و پژوهش‌ها 96 مؤلفه در راستای اهداف برنامه درسی شیمی تحقق بخش اقتصاد مقاومتی، انتخاب و طراحی گردید که در نهایت 5 مؤلفه با نظر کارشناسان حذف و 91 مؤلفه، مورد توافق قرار گرفت. نتیجه‌گیری: دستیابی به این اهداف و مؤلفه‌ها در سه بعد تولید، مصرف و اشتغال، می‌تواند برای سیاست گزاران، طراحان، مولفین و دبیران شیمی کاربردی بوده و راه را برای رسیدن به اقتصادی پایدار مهیا نماید. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_85546.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_85546_5c34d15afc09ba74546134ed6550d947.pdf ER -