TY - JOUR ID - 66127 TI - تجارب دانش آموزان دوره ابتدایی از معلمان جایگزین (مطالعه موردی) JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - محمدی فارسانی, فریبرز AU - حکیم زاده, رضوان AU - دهقانی, مرضیه AD - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تهران AD - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 12 IS - 47 SP - 145 EP - 166 KW - معلم جایگزین KW - تجارب دانش ­آموزان KW - مدیریت کلاسی KW - راهبردهای تدریس DO - N2 - پژوهش حاضر با روش پدیدارشناختی، با هدف بررسی تجارب دانش­آموزان دوره ابتدایی از معلمان جایگزین انجام گرفت. بدین منظور، تعداد سی و یک نفر از دانش­آموزانی که حداقل به مدت یک نوبت تحصیلی معلم جایگزین داشته­اند، به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­ها، مصاحبه­ نیمه­ساختاریافته بود. با هر دانش­آموز به طور میانگین حدود 30 دقیقه مصاحبه شد و داده­ها، با استفاده از روش پنج مرحله­ای ین مورد تحلیل قرار گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد که تجارب دانش­اموزان از مدیریت کلاسی و راهبردهای تدریس معلمان جایگزین، به ویژگی­های معلمان جایگزین همچون میزان تجربه و دانش تربیتی و شایستگی عاطفی و اجتماعی آنان، بستگی دارد. همچنین، بیشتر دانش­آموزان از قانون کاهش ساعت موظف معلمان اصلی ناراضی هستند. نتیجه این که لازم است در انتخاب معلمان جایگزین، دقت کافی صورت گیرد و با انجام تحقیقات بیشتر، لزوم تغییر در قانون کاهش ساعت موظف معلمان دوره ابتدایی بررسی شود. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_66127.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_66127_bef171df4488d48f9fa30683ab680b7d.pdf ER -