TY - JOUR ID - 60933 TI - تأملی بر ماهیت تدریس با الهام از حکمت عملی شواب: با تأکید بر دانش عملی معلمان و تبیین ماهیت معرفتی آن JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - غلامی, خلیل AD - استادیار دانشگاه کردستان Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 9 IS - 32 SP - 105 EP - 126 KW - دانش عملی معلمان KW - تفکر معلمان KW - عمل فکورانه KW - شواب DO - N2 - با استفاده از حکمت عملی شواب، این مقاله که حاصل یک تحقیق کیفی و راهبرد پدیدارنگاری است، به بررسی مبانی و مدل توسعه دانش عملی معلمان می‌پردازد. بر اساس نتایج این تحقیق، دانش عملی به اعتقادات، عادات و رفتارهای اطلاق می­شود که عمدتاً حاصل تجربیات حرفه­ای و شخصی معلمان است که آن‌ها را قادر می­سازد تا کارشان را به‌خوبی در کلاس درس انجام دهند. یافته­ها نشان می­دهد که دانش عملی معلمان طی یک چرخه­ی مداوم توسعه پیدا می­کنند. به لحاظ معرفتی، استدلال­های متناظر با فعالیت­های مرتبط با دانش عملی بیانگر دو جایگاه معرفتی خاص است: دانش پرکسیال و دانش قابل اجرا. هر کدام از این مقوله­های وزن معرفتی متفاوتی دارند و برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت کلاس درس مورد استفاده قرار می­گیرند. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60933.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60933_06ef43d2b9165b663fc87af62fc89ad3.pdf ER -