TY - JOUR ID - 60868 TI - تحلیلی انتقادی از کتب فارسی دوره ابتدایی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - غیاثیان, مریم سادات AD - استادیار گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 10 IS - 36 SP - 121 EP - 144 KW - زبان شناسی آموزشی KW - زبان شناسی محیط‌زیست KW - برنامه درسی فارسی DO - N2 - هدف ازاین مقاله تحلیل انتقادی محتوای کتاب‌های درسی فارسی دوره ابتدایی از منظر مؤلفه‌های فرهنگ ملی و محلی است تا مشخص گردد مؤلفان کتب مذکور چگونه و تا چه اندازه این   مؤلفه‌ها را مطابق با اهداف و راهکارهای مطرح در قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی     جمهوری اسلامی ایران و راهنمای برنامه درسی فارسی، در متن   متجلی ساخته­اند. رویکرد نظری پژوهش، زبان­شناسی آموزشی     است و دو منظر نشانه­شناسی و بوم­شناسی در آن در ارتباط با    یکدیگر مورد تحلیل قرار می­گیرند. تحلیل داده­ها حاکی از این     است که مؤلفه‌های فرهنگ ملی در مقایسه با محلی به میزان      بیشتری در متن و تصاویر کتاب‌های فارسی پنج‌پایه ابتدایی درج ‌شده است و مؤلفه‌های فرهنگ محلی مطرح نیز صرفاً به جغرافیا، آثار باستانی محدود و نماد (لباس ) منحصر شده است. البته سایر مؤلفه‌ها نظیر زبان و گویش­های محلی، ادبیات و مفاخر محلی و شیوه­های زیستی روستایی و عشایری نیز به دروس آزاد واگذار شده است. بر همین اساس می­توان نتیجه گرفت که طبق اصول    ناظر بر سند برنامه درسی ملی ج.ا.ا. (جامعیت، توجه به تفاوت‌ها  و تعادل) و راهکار 5-5 سند تحول بنیادین، راهنمای برنامه درسی  فارسی و با تبع آن محتوی کتاب‌های فارسی دوره ابتدایی نیاز به بازنگری دارد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60868.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60868_37907d0e32390ef507662a5b0e18bcdd.pdf ER -